معاون فرهنگی و اجتماعی مترو گفت: مترو تهران دراجرای دومین جشنواره مشکات با هدف آموزش شهروندان در رسیدن به شهری سالم و پویا در جهت توسعه همه جانبه نقش آفرین شد.

 جعفرپور  در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با تاکید بر اهمیت آموزش های شهروندی افزود:  با گسترش روند شهرنشيني نياز به آموزش هاي شهروندي و آشنايي مردم با فرهنگ زندگي شهري به ويژه در جوامع در حال توسعه بيش از پيش احساس مي شود. در ايران آموزش هاي شهروندي سابقه ي چنداني ندارد و اصولا كاربرد واژه ي "شهروند" چند ساليست كه متداول شده و هدف اصلی آموزش‌های شهری این است که آموزش‌ها، واقعیت‌ها را به شهروندانانتقال داده و آن را به رفتار اجتماعی مطلوب تبدیل نماید البته اگر این آموزش‌ها؛ یعنی کسب دانش پایه درباره مسائل شهری، بازیافت، ترافیک، غیره در کلیه سطوح جامعه اجرا و پیاده شود اثر قابل توجهی در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی شهری خواهد داشت.
وی افزود: متروی تهران را به عنوان بزرگترین سازه اجتماعی شهر تهران در جهت
گسترش آموزش های شهروندی عنوان كرد و افزود: يكي از كارآمدترين ساز و كارهاي مديريت شهري براي رسيدن به مناسبات اجتماعي مطلوب و كاهش هزينه هاي وارده بر شهر دسترسی به شبکه عظیم شهروندان و ارتقاء سطح فرهنگ شهروندي است از این رو متوليان ذيربط باید نگاه ویژه ای به این عرصه داشته باشند، و ما با اجرای آموزش های شهروندی جشنواره مشکات در متروی تهران به دنبال توسعه و گسترش فرهنگ شهرنشيني با ارتقاء دانش، تقويت مهارت ها هستیم تا شهری خوب و شهروندی خوب را ترسیم نماییم. در این راستا دومین جشنواره مشکات در سه مترو در سه محور، متروی ناب با احترام به یکدیگر و رعایت حقوق دیگران، متروی شاداب بدون آسیب های اجتماعی، رفاه و آسایش در مترو با رعایت قوانین شهروندی و احترام به قانون، برگزار می شود.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت همه جانبه مردم از این طرح خاطر نشان کرد: از آنجايي كه مديريت و خدمات شهري بدون مشاركت فعالانه ي مردم امكان پذير نخواهد بود، آموزش شهروندان و آگاهي از فرهنگ شهري مي تواند به ميزان زيادي در كاهش هزينه هاي شهري مؤثر واقع شود و با بهره مندی این هزینه ها در سایر عرصه های می توانیم شاهد رشد و شکوفایی ارائه خدمات مفید وسازنده به شهروندان گرامی باشیم.
وی در پایان اظهار داشتند: تدوین بهینه مؤلفه‌های بنیادین آموزش‌هایشهری، می‌توان میزان مشارکت شهروندان را گسترش و رفتارهای اجتماعی مطلوب شهروندی را در مردم تقویت کرد. آموزش در فرآیند توسعه، هم از لحاظ تغییر ساختاری و هم فرصت‌های فردی نقش مهمی را ایفا می‌کند. نیاز به آموزش در شهر و کلان‌شهر بخصوص در بحث‌های مربوط به توسعه اجتماعی، انکارناپذیر است.
برچسب ها: آموزش ، شهروندی ، مترو ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار