معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیش از 90 درصد از مراکز بهداشتی، درمانی و خانه‎های بهداشت راه‎اندازی شده و فعال هستند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران، منطقه لرستان، امیدعلی پاپی در جمع خبرنگاران افزود: عوامل ژنتیکی، محیطی، تغذیه، سن مادر، سلامت روح و روان و برخی بیماری‎های خاص را جزء عواملی برشمرد که تاثیر مستقیم بر سلامت مادران باردار دارد و به تبع آن سلامت و آینده جامعه را متاثر می‎کند.

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی، میانگین مرگ‎ومیر نوزادن زیر یک و 5 سال در کشور 22 در 1000 مورد است که این شاخص در استان کمتر از میانگین کشوری است.

پاپی در خصوص زیرساخت‎های بهداشتی، درمانی و دیگر فعالیت‎های معاونت بهداشتی این دانشگاه اظهار کرد: بیش از 90 درصد از مراکز بهداشتی، درمانی و خانه‎های بهداشت راه‎اندازی شده و فعال هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان ارتقاء دانشگاه از تیپ 3 به تیپ 2 و ارتقاء معاونت بهداشتی به تیپ یک را جزء عملکردهای خوب دانشگاه در حوزه‎های مختلف ذکر کرد و ادامه داد: این تغییرات باعث افزایش پست‎های اختصاصی شده است.

وی بیان کرد: 73 مرکز شهری، 80 مرکز روستایی و 647 خانه‎های بهداشت در استان داریم که از این تعداد برخی مراکز و خانه‎های بهداشت استیجاری و موقت هستند که اولویت ساخت این مراکز در دستور کار معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی استان است.

پاپی در خصوص پیرجمعیتی تصریح کرد: افراد مسن مشکلات خاص خود را دارند و اگر تمهیداتی اندیشیده شود که مادران در سن بارداری یعنی 25 تا 35 سال باردار شوند مشکل پیرجمعیتی بوجود نمی‎آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید نسبت به افزایش جمعیت اقدام شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون واحد تنظیم خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه عملاً تعطیل است و فقط برای افرادی که بیماری خاص داشته یا مادرانی که در معرض خطر بوده و قصد بچه‎دار شدن دارند، مراقبت و کنترل جمعیتی صورت می‎پذیرد و اقلام بهداشتی جهت تنظیم خانواده در اختیار آنها گذاشته می‎شود. /ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.