سالانه حدود پانصد هکتار به سطح زیر کشت باغ های زیتون استان سمنان اضافه می شود و در حال حاضر بیش از 4هزار هکتار باغ زیتون در استان وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه توسعه باغ های زیتون در استان سمنان از سال 75 شروع شده و با حمایت صورت گرفته، طی سال های اخیر به اوج خود رسیده است، افزود: بیش از 6هزار تن محصول از2300 هکتار باغ های بارور زیتون استان برداشت می شود که حدود 40 درصد آن (2400 تن) مورد روغن كشي در سه واحد فراوري فعال قرار مي گيرد كه حدود 500 تن روغن استحصال خواهد شد.

لطف ا... رضائی همچنین از وجود سه شرکت و کارخانه فرآوری فعال در زمینه استحصال روغن در شهرستان های آرادان، سرخه و سمنان خبر داد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ارقام زرد، روغنی، میشن و مانزانیلا را از عمده ارقام موجود در استان بیان کرد و افزود: این ارقام با هدف تولید روغن ،کشت و توسعه پیدا کرده است.

رضایی گفت: دو شرکت فنی در بحث خرید و جمع آوری محصولات تولیدی و ارسال به کارخانجات روغن کشی در استان وجود دارد و برای حمایت از تولید دانه های روغنی با ارائه تسهیلات برای ایجاد کارخانه فرآوری روغن کشی،چهامين واحد فراوري و روغن كشي نیز با استفاده از تسهيلات ارزان قيمت از محل كمك هاي فني و اعتباري و كمك هاي بلاعوض اعتبارات باغباني درشهرستان آرادان نصب و راه اندازي می شود .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش زیادی از روغن خوراکی مورد نیاز کشور وارداتی است، لذا طرح حمایت از تولید دانه های روغنی طی چند سال اخیر به صورت ویژه مورد حمایت جدی دولت قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین تصریح کرد: احداث باغ های سازگاری ارقام، باغ هایی برای استحصال قلمه و سایر اندام های تکثیری، احداث نهالستان های تولیدنهال استاندارد، پرداخت یارانه نهال و کمک های بلاعوض برای توسعه باغ ها، اصلاح، بهسازی و تغذیه باغ ها و تکمیل و راه اندازی واحدهای فراوری استحصال روغن، حمایت هایی است که سازمان جهادکشاورزی در این بخش انجام داده است.

رضایی گفت: توصیه می شود جهت پیشبرد اهداف اصلی طرح ملی زیتون و کاهش واردات روغن خوراکی تمام محصولات تولیدی جهت استحصال روغن استفاده شود لذا به این منظور پرداخت یارانه به تولید کنندگان روغن زیتون در حال پیگیری است./س

 

برچسب ها: باغ ، زیتون ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.