مشروح مصاحبه اخیر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز بدین شرح است :


 فاکس نیوز : آیا با توافق آمریکا و روسیه بر سر طرح نابودی تسلیحات شیمیایی دمشق موافق هستید؟ 
بشار اسد :  ما طی هفته گذشته به صورت رسمی به عضویت سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درآمدیم. منشور این سازمان بر لزوم عدم ساخت، نگهداری و استفاده از این نوع تسلیحات تأکید می‌کند و طبیعتا ما با عضویت خود در آن با تمامی این اصول موافقت کرده و به آن پایبند خواهیم بود.

فاکس نیوز : چرا اکنون موافقت خود با نابودی تسلیحات شیمیایی را اعلام کرده‌اید؟ چرا در گذشته اقدام به چنین کاری نکردید؟
بشار اسد : این درست نیست. اجازه دهید به 10 سال پیش بازگردیم، زمانی که سوریه به عنوان عضو غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل، در سال 2003، لایحه نابودی سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه را به سازمان ملل ارائه داد اما دولت آمریکا با این لایحه مخالفت کرد. بنابراین، نمی‌توان گفت که سوریه اکنون با نابودی تسلیحات شیمیایی موافقت کرده است.

فاکس نیوز :  مقامات آمریکایی شما را متهم به دروغ‌گویی کرده‌اند، آنان معتقدند که شما تسلیحات شیمیایی خود را پنهان کردید. آیا سوریه دارای تسلیحات شیمیایی است یا نه؟
بشار اسد : در ابتدا بگذارید پیرامون سخنان اوباما و جان کری درباره دروغ‌گویی صحبت کنم. من همین‌جا از این دو نفر می‌خواهم تا با ارائه مدرک بگویند که سوریه حتی یک بار ادعا کرده است که تسلیحات شیمیایی "ندارد". ما هیچگاه اعلام نکرده‌ایم که سلاح شیمیایی نداریم، به عبارتی بهتر هیچگاه وجود تسلیحات شیمیایی در کشور خود را نه تأیید کردیم و نه تکذیب. دولت دمشق همواره اعلام کرده که موضوع تسلیحات شیمیایی، یک موضوع سری است و به کشورهای خارجی ارتباطی ندارد. بنابراین سخنان اوباما و جان کری درباره دروغ‌گویی دمشق، یک "دروغ بزرگ" است.

فاکس نیوز : می‌توانید صراحتا اعلام کنید آیا این تسلیحات را در اختیار دارید یا خیر؟
بشار اسد : البته... پیوستن ما به سازمان خلع تسلیحات شیمیایی در سوریه طی هفته گذشته خود، بیانگر این است که ما دارای تسلیحات شیمیایی هستیم و این موضوع دیگر "راز" نیست.

فاکس نیوز:  برخی از نمایندگان کنگره آمریکا به نیت شما برای نابودی تسلیحات شیمیایی شک دارند. آنان معتقدند که شما تنها برای وقت‌کشی اقدام به قبول این طرح کرده‌اید. نظرتان در این‌باره چیست؟
بشار اسد : سوریه تاکنون هیچ توافق‌نامه‌ای با هیچ کشوری در جهان امضا نکرده مگر اینکه به صورت کامل به آن پایبند بوده است.

فاکس نیوز: یعنی می‌گویید که شما دنبال وقت‌کشی نیستید؟
بشار اسد : مراحل اجرای هر توافق‌نامه‌ای نیازمند سازوکارهای خاصی است و این موضوع شامل این توافق‌نامه هم می‌شود. ما به توافقنامه نابودی تسلیحات شیمیایی پایبندیم.

فاکس نیوز : بنابراین، معتقدید که باراک اوباما باید درباره نابودی تسلیحات شیمیایی به شما اعتماد کند؟ 
بشار اسد : اولا باید بگویم کسی که باید به ما اعتماد کند ملت سوریه است نه باراک اوباما. ثانیا موضوع به سازوکارهای توافق‌نامه‌های بین‌المللی مربوط می‌شود، حال اگر کسی به ما اعتماد کند یا نکند همگی باید به مراحل اجرای این توافق‌نامه‌ها پایبند باشند و صبر و حوصله به خرج دهند.

فاکس نیوز : اما شما یک جدول زمانی محدودی برای نابودی کامل تسلیحات شیمیایی دارید. نظرتان در این‌باره چیست؟
بشار اسد : ما زرادخانه‌های شیمیایی خود را به صورت کامل در اختیار سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی قرار خواهیم داد.

فاکس نیوز :  آیا حاضرید به بازرسان بین‌المللی اجازه بازرسی از زرادخانه‌های شیمیایی خود را بدهید؟
بشار اسد : من نگفتم که ما به صورت جزئی به عضویت سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درآمده‌ایم، بلکه به صورت کامل این اقدام را انجام دادیم و به تمامی اصول موجود در منشور این سازمان از جمله صدور مجوز بازرسی از زرادخانه‌های خود برای بازرسان بین‌المللی پایبندیم.

فاکس نیوز : آیا ممکن است به شبکه "فاکس نیوز" اجازه دهید از زرادخانه‌های شیمیایی شما فیلمبرداری کند به صورتی که ملت آمریکا این زرادخانه را ببیند؟
بشار اسد : ما در سوریه مانند هر کشور دیگری قواعد و شروط خاص خود را داریم. ما باید ابتدا این پیشنهاد را بررسی کنیم، آنگاه می‌توان گفت که آیا امکان چنین کاری وجود دارد یا خیر.

فاکس نیوز:  آیا می‌توانید در اسرع وقت این تسلیحات را نابود کنید؟ اگر جوابتان نه است، چرا؟
بشار اسد : معتقدم که تحقق این امر از نظر فنی پیچیده است و نیازمند صرف مبلغ زیادی است. اما از نظر زمان نابودی این تسلیحات، این کارشناسان هستند که باید بازه زمانی آن را تعیین کنند.

فاکس نیوز:  آیا حاضرید که این تسلیحات را در اختیار آمریکا قرار دهید تا آنها را نابود کند؟
بشار اسد : اگر آمریکا واقعا خواهان چنین موضوعی باشد چرا اینکار را انجام نمی‌دهد؟ نابودی تسلیحات شیمیایی ما به زمانی حدود یک سال و بودجه‌ای یک میلیارد دلاری احتیاج دارد. ترجیح می‌دهیم تسلیحات شیمیایی خود را به سازمان‌های رسمی وابسته به سازمان ملل تحویل دهیم.

فاکس نیوز : قصد دارید این تسلیحات را در مکان خاصی نابود کنید؟
بشار اسد : ما هیچ مکان خاصی را برای نابودی تسلیحات شیمیایی در نظر نداریم. نابودی این تسلیحات، آلودگی‌های زیست‌محیطی خطرناکی را ایجاد می‌کند و من همین‌جا اعلام می‌کنم هرکشوری که بخواهد ما این تسلیحات را در اختیار آن قرار می‌دهیم تا نابودشان کند.

فاکس نیوز :  شما می‌دانید کشورهایی بوده‌اند که پس از خلع سلاح شیمیایی مورد حمله نظامی قرار گرفتند، با توجه به این موضوع، آیا شما از روسیه تضمین گرفته‌اید که در صورت تحقق خلع سلاح شیمیایی‌تان مورد هجوم قرار نگیرید؟
بشار اسد :  نقش روسیه در بحران سوریه طی دو سال و نیم گذشته همواره مثبت بوده است. آنها تاکنون سه بار از قانون وتو در شورای امنیت سازمان ملل به خاطر سوریه استفاده کرده‌اند. بنابراین، روسیه همواره از نظر سیاسی پشتیبان دمشق بوده است و نیازی به وجود ضمانت نیست.

فاکس نیوز : شما طی هفته گذشته شروطی را برای نابودی تسلیحات شیمیایی خود مطرح کردید. این موضوع درست است؟
بشار اسد : شروط ما همان شروط سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی است. باز هم تکرار می‌کنم که ما به تمامی بنود منشور این سازمان پایبند هستیم.

فاکس نیوز : شما از سوی آمریکا تهدید به حمله نظامی شدید. هنوز هم صحبت از توسل به بند هفت منشور سازمان ملل (مجوز حمله نظامی) است . آیا این موضوع باعث اخلال در توافق نابودی تسلیحات شیمیایی دمشق نمی‌شود؟
بشار اسد : منظور شما را متوجه نمی‌شوم، چگونه ممکن است در این توافق اخلال ایجاد شود به طوری که اجرای آن به حالت تعلیق درآید؟

فاکس نیوز : شما به خوبی می‌دانید که بند هفتم منشور سازمان ملل، مجوز حمله نظامی را می‌دهد، اگر دمشق مشمول این بند شد، چه اتفاقی برای توافق نابودی تسلیحات شیمیایی می‌افتد؟
بشار اسد : به نظر می‌رسد سوء تفاهمی مبنی بر موافقت ما با این طرح به دلیل "تهدیدات آمریکا" وجود دارد. در حقیقت، هنگامی که به عقب‌تر و پیش از ارائه طرح نابودی تسلیحات شیمیایی از سوی مسکو بازمی‌گردیم، به این نکته پی می‌بریم که تهدید آمریکا برای حمله به سوریه هیچ ارتباطی به خلع سلاح شیمیایی ما نداشت، پس نمی‌توان گفت ما این تصمیم را به دلیل این تهدیدات گرفتیم زیرا سوریه هیچگاه زیر بار زور و تهدید نرفته و نخواهد رفت. ما بر اساس طرح روسیه و با توجه به باورها و ارزش‌های خود تصمیم به خلع سلاح شیمیایی گرفتیم. دمشق این توافق را پذیرفته‌ است چه بند هفتم منشور سازمان ملل شامل حال ما بشود چه نشود.

فاکس نیوز : بنابراین برای شما اصلا مهم نیست که قطعنامه‌ای تحت بند هفتم منشور سازمان ملل علیه‌تان تصویب شود؟
بشار اسد :  خیر... این موضوع به هیچ وجه برای ما اهمیت ندارد، ما با انگیزه‌های دیگری تصمیم به خلع سلاح شیمیایی خود گرفتیم و به این موضوع پایبند خواهیم ماند.

فاکس نیوز : آمریکا از شما خواسته تا ظرف یک هفته لیستی از زرادخانه‌های شیمیایی خود را ارائه دهید. آیا چنین کاری را انجام می‌دهید؟
بشار اسد :  اولا ما درباره این موضوع باید با سازمان‌های ذیربط هماهنگ باشیم نه آمریکا. ثانیا عنصر "وقت" مشکل ما نیست بلکه مشکل سازمان خلع تسلیحات شیمیایی است، زیرا این سازمان مسئول نابودی است این تسلیحات است نه ما. دمشق فقط اقداماتی از جمله، ارائه اطلاعات دقیق، فراهم کردن زمینه برای بازرسی از زرادخانه‌های خود را به سازمان ملل ارائه می‌دهد.

فاکس نیوز :  کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی سوریه، نابودی تسلیحات شیمیایی بسیار سخت است، نظر شما چیست؟
بشار اسد :  به نظر من حتی در صورت پایان وضع کنونی کشور، باز هم نابودی این تسلیحات بسیار سخت خواهد بود و ممکن است مدت‌ها به طول بی‌انجامد. فقط می‌توانم بگویم که نابودی این تسلیحات حدود یک سال طول خواهد کشید اما زمان دقیق تحقق این امر را کارشناسان باید اعلام کنند.

فاکس نیوز :  گزارش تیم متخصصان سازمان ملل نشان می‌دهد که از گاز سارین در سطح گسترده‌ای در دمشق استفاده شده است و این موضوع جان بسیاری از غیرنظامیان از جمله کودکان را گرفته است، آیا شما اطلاعات موجود در این گزارش را قبول دارید؟
بشار اسد : من نمی‌گویم که این اطلاعات را قبول دارم یا ندارم. ما باید منتظر باشیم تا بازرسان سازمان ملل ادله‌ای را که با استناد به آنها این اطلاعات را منتشر کرده‌اند، در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم با شفافیت بیشتری در این‌باره صحبت کنیم. بدون سند درباره گزارش سازمان ملل قضاوت نمی‌کنم. بازرسان این سازمان بار دیگر برای تکمیل تحقیقات خود به سوریه بازمی‌گردند. در ضمن باید بگویم که ما هم می‌دانستیم از گاز سارین استفاده شده است، تمامی اطلاعات همین را می‌گوید.

فاکس نیوز : بان‌کی‌مون در واکنش به گزارش تیم سازمان ملل اعلام کرده است که آنچه در سوریه اتفاق افتاده جنایت جنگی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، آیا موافقید؟
باشر اسد :  البته ... آنچه اتفاق افتاده از نظر ما هم جنایت جنگی است.

فاکس نیوز : من مطمئن هستم شما تصاویر کودکان قربانی تسلیحات شیمیایی در حومه دمشق را دیده‌اید. درست است؟
بشار اسد : بله دیده‌ام. اما هیچکس تا به حال درباره واقعی بودن این تصاویر و فیلم‌ها تحقیق نکرده و همه چیز پس از اتمام تحقیقات تیم سازمان ملل مشخص خواهد شد. نمی‌توان بر اساس فیلم درباره گزارش سازمان ملل قضاوت کرد خصوصا اینکه سوریه طی دوسال و نیم گذشته بارها و بارها از دورغ‌سازی رسانه‌ها و اینترنت ضربه خورده است.

فاکس نیوز :  گزارش سازمان ملل می‌گوید که حدود یک تن گاز سارین به وسیله موشک در حومه دمشق شلیک شده است. خوب.. گروه‌های مخالف که توان حمل این مقدار گاز سارین را ندارند و اساسا چنین موشک‌هایی را نیز در اختیار ندارند. درست است؟
بشار اسد : اولا، گاز سارین را "گاز آشپزخانه‌ای" می‌نامند. می‌دانید چرا؟ چون هر شخصی می‌تواند این گاز را در خانه خود بسازد. ثانیا شما به خوبی می‌دانید که گروه‌های تروریستی سوریه از سوی بسیاری از دولت‌ها در جهان حمایت می‌شوند و این دولت‌ها به آسانی می‌توانند آنها را مجهز به گاز سارین و موشک‌های پیشرفته کنند. ما اسنادی داریم که نشان می‌دهد این تروریست‌ها بوده‌اند که از تسلیحات شیمیایی در دمشق استفاده کرده‌اند.

فاکس نیوز : آیا این درست است که استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط ارتش صورت گرفته است؟
بشار اسد : این موضوع به چند دلیل غیر ممکن است؛ اول اینکه هیچ حکومت عاقلی از تسلیحات شیمیایی علیه نظامیان و نیروهای امنیتی خود استفاده نمی‌کند، ثانیا چطور ممکن است ارتشی که همواره در حال پیشروی در مبارزه با تروریست‌ها است از این تسلیحات استفاده کند؟ آن‌هم ارتشی که نه در حالت شکست به سر می‌برد و نه عقب‌نشینی. ثالثا ما اگر نیت استفاده از این تسلیحات علیه تروریست‌ها را داشتیم پس چرا سال گذشته که وضعیتی به مراتب پیچیده‌تر نسبت به اکنون داشتیم، این کار را نکردیم؟ رابعا تنها واحدهای متخصص توانایی استفاده از این تسلیحات را دارند نه نظامیان معمولی.
- ما تمامی اسنادی را که نشان می‌دهد تروریست‌ها مسئول حمله شیمیایی به حومه دمشق هستند، در اختیار مقامات روسی قرار داده‌ایم. مگر ماهواره‌های روسی منطقه‌ای که از آنجا حمله شیمیایی صورت گرفت را رصد نکرده‌اند؟ پس چرا این موضوع همواره نادیده گرفته شده است؟

فاکس نیوز : جناب رئیس‌جمهور! آیا اجازه می‌دهید اعضای تیم متخصصان سازمان ملل بار دیگر برای تکمیل تحقیقات خود به سوریه بیایند؟
ـبشار اسد : البته .. این ما بودیم که این تیم را دعوت به تحقیق در سوریه کردیم و باز هم این ما بودیم که پس از خروج آنان از کشور، درخواست کردیم که بار دیگر برای تکمیل تحقیقات خود به سوریه بازگردند اما دولت آمریکا آنها را وادار کرد تا پیش از پایان مأموریت خود دمشق را ترک کنند. دمشق، تمامی اختیارات لازم را در اختیار تیم سازمان ملل قرار داد، ما از آنها خواستیم تا نه تنها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی بلکه درباره عاملان استفاده از آنها و چگونگی انجام شدن این موضوع هم تحقیق کنند اما آمریکا با اعمال فشار بر سازمان ملل و تیم اعزامی آن، مأموریت این تیم را منحصر به تحقیق درباره "استفاده یا عدم استفاده" از تسلیحات شیمیایی کرد زیرا به خوبی می‌دانست که اگر تحقیقات به صورت کامل و همه‌جانبه انجام شود یک نتیجه بیشتر در پی نخواهد داشت و آن مشخص شدن "استفاده گروه‌های ترویستی از تسلیحات شیمیایی" است. 

فاکس نیوز :  آیا قبول دارید که درگیری کنونی در سوریه یک "جنگ داخلی" است؟
بشار اسد : نه قبول ندارم. جنگی که تروریست‌های بیش از 80 کشور جهان با حمایت چندین دولت بیگانه در آن شرکت می‌کنند، جنگ داخلی نیست بلکه نوعی جدید از جنگ در دنیای کنونی است. شما به راحتی می‌توانید ببینید که حدود 90 درصد از شورشیان در سوریه، وابسته به گروه ترویستی "القاعده" هستند.

فاکس نیوز : یک مؤسسه آماری، تعداد مخالفان مسلح در سوریه را 100 هزار نفر اعلام کرده که تعداد زیادی از آنان وابسته به القاعده هستند. آیا تمام این افراد غیر سوری هستند؟ منابع مالی آنها از کجا تأمین می‌شود؟ 
بشار اسد :  اولا هیچ شخص یا مؤسسه‌ای آمار دقیق از تعداد مخالفان و گروه‌های افراطی را ندارد. این افراد با هواپیما به کشورهایی که در همسایگی ما هستند منتقل می‌شوند و از آنجا مانند هر شخص دیگری از مرزها عبور می‌کنند و برای جهاد وارد سوریه می‌شوند. درست است، می‌دانیم ده‌ها هزار نفر از اعضای گروه‌های جهادی در سوریه هستند اما آمار دقیقی وجود ندارد.

فاکس نیوز : آیا می‌توانید آمار قربانیان بحران سوریه از آغاز تاکنون را در اختیار ما بگذارید؟
بشار اسد : از ابتدای بحران تاکنون ده‌ها هزار نفر در پی اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه کشته شده‌اند که از این تعداد، بیش از 15 هزار نفر از نظامیان بوده‌اند.

فاکس نیوز :  آیا این ارتش بشار اسد است که ملت خود را به خاک و خون کشیده است؟
بشار اسد: مردم بی‌گناه سوریه توسط تروریست‌ها کشته می‌شوند نه ارتش. هیچ دولت عاقلی ملت خود را نمی‌کشد.
چطور ممکن است که دو سال و نیم مقاومت کنی درحالی که ملت خود را به خاک و خون کشیدی؟ چطور ممکن است که دو سال و نیم مقاومت کنی در حالی که کشورهای غربی و منطقه‌ای، همگی علیه تو هستند؟ نه این حقیقت ندارد.

فاکس نیوز :  آیا افقی برای آشتی ملی در سوریه وجود دارد؟
بشار اسد : بله ... البته شما باید گروه‌های مخالف را از تروریست‌ها جدا کنید. همانطور که در تمامی کشورهای جهان مرسوم است، مخالف، حرف و نظر خود را می‌گوید و برنامه‌هایش را ارائه می‌دهد اما کسی که سلاح به دست می‌گیرد، مردم و بی‌گناهان را می‌کشد و سر می‌برد، مخالف نیست. آشتی ملی زمانی محقق می‌شود که سوریه از لوث وجود تروریست‌ها پاک شود.

فاکس نیوز : برنامه شما برای حل سیاسی بحران سوریه چیست؟
بشار اسد : تا زمان بازگشت ثبات به کشور نمی‌توان هیچ برنامه سیاسی برای حل بحران کنونی در نظر گرفت. گام اول پایان بحران، جلوگیری از ورود تروریست‌ها به کشور، توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از آنان است. آنگاه می‌توان از حل سیاسی بحران سوریه سخن گفت، آنگاه همه‌ی سوری ها سر میز مذاکره می‌نشینند و درباره نظام سیاسی کشور خود، قانون اساسی و همه چیز دیگر تصمیم می‌گیرند. من همواره اعلام آمادگی برای مذاکه با احزاب داخلی و خارجی کرده‌ام. مذاکره‌ای با تروریست‌ها وجود نخواهد داشت.

فاکس نیوز : آیا آماده‌اید تا حکم عفو تمامی سوری‌های مخالف خود را صادر کنید؟
بشار اسد : اگر این مخالفان، قوانین را نقض نکرده باشند، می‌توانند آزادانه در سوریه زندگی کنند زیرا مخالف دولت بودن جرم نیست. می‌بینید که مخالفان داخلی ما آزادانه به زندگی خود ادامه می‌دهند.

فاکس نیوز :  نظرتان درباره پناهندگان سوریه چیست؟ آیا برای بازگشت آنان اقدامی می‌کنید؟
بشار اسد :  تاکنون میلیون‌ها سوری آواره شده‌ و از کشور خارج شده‌اند. طبیعی است که آنان خوهان بازگشت هستند. ما تمام تلاش خود را برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده و بازگشت آنان انجام می‌دهیم.

فاکش نیوز : آیا شما تاکنون با باراک اوباما گفتگو کرده‌اید؟ آیا مایل به گفتگو با وی هستید؟
بشار اسد : من تا به حال هیچ گفتگویی با اوباما نداشته‌ام. اینکه آیا با وی گفتگو می‌کنم یا خیر بستگی به موضوع گفتگو دارد، من علاقه‌ای به گپ زدن ندارم.

فاکس نیوز :  اگر بخواهید پیامی به اوباما بدهید، آن پیام چیست؟
بشار اسد : به او خواهم گفت: به ندای ملت خود گوش فرا ده و بهترین را برای آن انتخاب کن... همین کافی است.

فاکس نیوز : شما پیش از اینکه رئیس‌جمهور شوید، پزشک بودید و قسم خوردید که زیانی به بیماران نرسانید. آیا یک پزشک هنگامی یک پست سیاسی را برعهده می‌گیرد، چنین قسمی برایش معنی نخواهد داشت؟
بشار اسد : اولا باید بگویم که پزشک تنها قسم می‌خورد که بهترین تصمیم را درباره بیمار تحت نظر خود بگیرد. یک پزشک ممکن است پایی را قطع کند و یا هرکار دیگر، بنابراین شما نمی‌توانید بگویید این فرد، پزشکی بدی است . همین امر نیز بر یک سیاستمدار صدق می‌کند اما در چارچوبی گسترده‌تر. موضوع این است آیا تصمیمی که می‌گیرم به نفع مردم سوریه است یا نه.
- وقتی که تروریست‌ها به مردم و منازل آنها هجوم می‌آورند، شما توقع دارید که ما چکار کنیم؟ بایستیم و تماشا کنیم؟ ما می‌گوییم که با خشونت مخالف هستیم. آیا تنها حرف زدن کافیست؟ آیا مردم نمی‌گویند که تو فرمانده کل قوا هستی، نیروهای ارتش و پلیس در اختیار توست و بنابر قانون اساسی باید از ملت خود دفاع کنی؟ من دقیقا همین‌کار را انجام می‌دهم، از مردم دفاع می‌کنم و ارتش را موظف به حمایت آنان کرده‌ام و این همان کاری است که هر دولت دیگری باید انجام دهد.
- دولت آمریکا در برخورد با شورشیان در لس آنجلس در دهه 90 چکار کرد؟ آیا ارتش خود را برای مقابله با آنان به خیابان‌ها نفرستاد؟ این کار را کرد. موضوع مهم‌تر این است که شما ممکن است تصمیمی بگیرید که ضررهایی هم داشته باشد اما این تصمیم به نفع اکثریت قریب به اتفاق مردم خواهد بود پس باید همیشه تصمیمی را اتخاذ کرد که نفع اکثریت در آن است. گاهی اوقات هم انسان مجبور می‌شود بین دو گزینه بد و بدتر، بد را انتخاب کند.

فاکس نیوز :  آیا شما واقعا خواسته‌های مشروع مردم سوریه را به رسمیت شماردید یا با سرکوب آنان راه را برای ورود تروریست‌ها به این کشور هموار کردید؟
بشار اسد : من از همان ابتدا خواسته‌های مردم را مشروع خوانده و آنها را به رسمیت شماردم. پیش از ورود تروریست‌های خارجی به کشور در سال 2011 و شش روز پس از درگیری‌های داخلی، اعلام کردم که اصلاحات را به طور جدی آغاز می‌کنم و این کار را کردم. بعد از دو یا سه ماه این مردم سوریه بودند که در سال 2002 با حضور پای صندو‌ق‌‎های رأی، به قانون اساسی جدید رأی دادند. اینکه شما می‌گویید من مردم را سرکوب کردم واقعیت ندارد. به نظر می‌رسد از چیز دیگری یا کشور دیگری صحبت می‌کنید زیرا چنین چیزی به هیچ وجه در سوریه اتفاق نیفتاده است. اگر سرکوب مردم توسط ارتش واقعیت داشته باشد چطور می‌توانستم تاکنون مقاومت کنم؟ چه رئیس‌جمهوری می‌تواند بدون پشتوانه مردمی در پست خود باقی بماند؟ مگر می‌شود بدون حمایت مردم و تنها به دلیل "حب قدرت" در پست خود باقی مانده باشم؟ نه این محال است.

فاکس نیوز : از تاکتیک جنگی خود بگویید. بسیاری از شهرهای بزرگ سوریه به شهرهایی جنگ‌زده تبدیل شده‌اند. جنگنده‌های ارتش در حال بمباران این شهرها هستند. آیا این بمباران‌ها باعث کشته شدن غیرنظامیان نمی‌شود؟ 
بشار اسد :  طوری صحبت می‌کنید که گویی وقتی تروریست‌ها به منطقه‌ای حمله می‌کنند، مردم در آن منطقه باقی می‌مانند. این محال است. هنگامی که تروریست‌ها به جایی حمله می‌کنند، مردم از ترس استفاده از آنان به عنوان "سپر انسانی" توسط تروریست‌ها از آن منطقه فرار می‌کنند، به همین دلیل است که شما امروز تعداد زیادی پناهنده سوری در کشورهای مختلف می‌بینید. پس ارتش به مناطق سکونت مردم هجوم نمی‌آورد.

فاکس نیوز :  آمارها از کشته شدن 110 هزار غیرنظامی در سوریه حکایت دارند، آیا تمام این اشخاص توسط تروریست ها کشته شده‌اند؟
بشار اسد : منبع این آمارها، کارشناسان آمریکایی هستند که پای خود را از آمریکا بیرون نگذاشته‌اند. از حقایق صحبت کنید نه از آمارهایی که معلوم نیست از کجا آمده است. تاکنون ده‌ها هزار نفر در سوریه کشته شده و هزاران نفر دیگر نیز مفقود شدند که نمی‌توانیم آنان را کشته شده به حساب بیاوریم. شما طوری از آمار قربانیان غیر نظامی صحبت می‌کنید که گویی از یک جدول آماری ساده یاد می‌کنید بدون اینکه بدانید این قربانیان خانواده‌هایی دارند و این یک فاجعه است. ما با این مردم زندگی می‌کنیم. موضوع تنها یک آمار ساده نیست، بلکه ما از آماری سخن می‌گوییم که تمامی خانواده‌های سوری را داغدار عزیزی کرده است درست همچون خانواده من، ما هم در این جنگ افرادی را در خانواده خود از دست دادیم، دوستانی را از دست دادیم و به همین خاطر است که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم. اگر مبارزه با این افراد را متوقف کنیم، آمار قربانیان چندین برابر شده و به میلیون‌ها نفر خواهد رسید.

فاکس نیوز : آیا معتقدید که مخالفان شما ساخته و پرداخته از خارج کشور هستند؟
بشار اسد :  به این نکته دقت کنید که ما در داخل کشور مخالفانی داریم که دارای پایگاه مردمی هستند و ما هم آنان را به رسمیت می‌شناسیم اما کسانی که ساز مخالفت با دولت از خارج را کوک می‌کنند چه کسانی هستند؟ پایگاه مردمی آنان کجاست؟ از سوی چه کسانی و چه دولت‌هایی منابع مالی آنان تأمین می‌شود؟ همه ما می‌دانیم که برخی از این افراد وابسته به آمریکا و برخی دیگر وابسته به انگلیس، فرانسه، قطر و عربستان هستند. مخالفان واقعی، وابسته به ملت سوریه هستند.

فاکس نیوز : به نظر می‌رسد شما با موافقت با توافق روسیه و آمریکا برای نابودی این تسلیحات، راه را برای برقراری صلح در سوریه هموار می‌کنید. به نظر شما آیا زمان صلح در سوریه با این اقدام فرا رسیده است؟
بشار اسد : درگیری کنونی در سوریه هیچ رابطه مستقیمی با تسلیحات شیمیایی ما ندارد و موافقت ما با طرح روسیه مبنی بر نابودی این تسلیحات همانطور که گفتم تنها در راستای تأمین منافع ملت سوریه صورت گرفت نه هیچ چیز دیگری. برقراری صلح در سوریه به موارد زیادی بستگی دارد که از جمله آنها "دست کشیدن کشورهای حامی ترویست‌ها" از کمک‌های مالی و تسلیحاتی به آنان است.

فاکس نیوز : بسیاری از کشورها از جمله ایران، ترکیه و چین هم به گونه‌ای درگیر تحولات اخیر سوریه هستند. آیا آماده همکاری با این کشورها برای جلوگیری از اقدامات خشونت‌آمیز در کشور خود هستید؟
بشار اسد : ما همواره از برگزاری کنفرانس "ژنو2" به عنوان راهکار سیاسی پایان بحران سوریه حمایت کرده‌ایم. با تمامی فرستادگان ویژه سازمان ملل در سوریه همکاری داشته‌ایم اما کشورهایی از جمله روسیه و چین هیچگاه برای ما مانع‌تراشی نکردند و این آمریکا بود که با سنگ‌اندازی‌های خود مانع از رسیدن به یک راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه شد. علت این اقدامات آمریکا هم این است که آنها می‌دانند مخالفان قدرتمندی در سوریه وجود ندارند و آمریکایی‌ها نخواهند توانست در کنفرانس "ژنو2" روی آنان حساب کنند.

فاکس نیوز : اگر به این نتیجه برسید که کناره‌گیری شما به نفع ملت سوریه است، آیا حاضرید از سمت خود کنار بروید؟
بشار اسد :  باقی ماندن یا نماندن من در پست ریاست جمهوری تنها به ملت سوریه بستگی دارد و این موضوع در صندوق‌های رأی مشخص خواهد شد. اگر ملت سوریه من را نخواهد باید از سمت خود کناره‌گیری کنم. تنها آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن هستند که در این موضوع و امور داخلی سوریه دخالت می‌کنند.

فاکس نیوز :  آیا باید منتظر کاندیداتوری بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 در سوریه بود؟
بشار اسد :  باید از سویی وضعیت کشور را در نظر بگیرم و از سوی دیگر میل و رغبت مردم نسبت به این موضوع را آزمایش کنم تا ببینم آیا برای این انتخابات کاندید خواهم شد یا نه. اگر فضا را منفی ارزیابی کنم کاندید نخواهم شد اما الان زود است که درباره این موضوع صحبت کنیم زیرا تحولات سوریه هر روز رنگ جدیدی را به خود می‌گیرد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که فردا چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

فاکس نیوز : روزنامه "نیویورک تایمز" به نقل از باراک اوباما نوشته است که وی خلع سلاح شیمیایی دمشق را بزرگترین هدف آمریکا در سوریه می‌داند. آیا شما به این موضوع به عنوان چشم‌اندازی جهت بازنگری روابط دمشق و واشنگتن نگاه می‌کنید؟
بشار اسد :  برقراری روابط با آمریکا مستلزم احترام متقابل است. سوریه هیچگاه به دولت و ملت آمریکا به چشم دشمن خود نگاه نکرده است. ما همواره خواهان برقراری روابط حسنه با تمامی کشورهای جهان و در رأس آنها آمریکا بوده‌ایم اما این روابط باید مبتنی بر "احترام متقابل" باشد اما این به معنای آن نیست که ما باید همسو با سیاست‌های واشنگتن باشیم. آمریکا باید قبول کند که ما هم منافعی داریم، ما هم دارای اراده‌ای مستقل هستیم و تمدنی داریم و باید بر اساس اصل احترام با ما برخورد کند.

فاکس نیوز : آیا به دنبال تدوین قانون اساسی جدیدی هستید که آزادی بیشتری به ملت سوریه بدهد؟
بشار اسد : قانون اساسی ما آزادی زیادی به ملت سوریه می‌دهد. اما ابتدا باید معنای این آزادی مشخص باشد. تدوین قانون اساسی جدید، موضوعی است که احزاب سوری باید بر سر میز مذاکرات نشسته و درباره آن گفتگو کنند.

فاکس نیوز : نظرتان درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده چیست؟ آیا شخص دیگری هم جز بشار اسد می‌تواند رئیس‌جمهور سوریه باشد؟ در مورد مرحله انتقالی نظرتان چیست؟
بشار اسد : قانون اساسی ما بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد تأکید دارد و طبیعتا هر شخصی که میل داشته باشد می‌تواند در این انتخابات کاندید شده و سکان هدایت کشور را به دست بگیرد. درباره مرحله انتقالی هم باید بگویم اگر ملت سوریه مرا نخواهد، به طور مسالمت‌آمیزی از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم تا مرحله انتقالی آغاز شود و در غیر این صورت کناره‌گیری نخواهم کرد.

فاکس نیوز :  سوریه 5 سال آینده را چگونه می‌بینید؟ 
بشار اسد :  پس از پایان درگیری‌های کنونی با چالش‌های فراوانی مواجه خواهیم بود. چالش اول ما رهایی کامل از تروریست‌ها در کشور است اما موضوع مهم‌تر، رهایی یافتن سوریه از ایدئولوژی‌ای است که این تروریست‌ها با خود به سوریه آوردند، تروریست‌هایی که آثار روحی وحشتناکی در قلب‌ها و اذهان جوانان سوری بوجود آوردند. شما از کودکانی که تروریست‌ها آن‌ها را مجبور به قطع سر طرفداران دولت می‌کنند چه انتظاری دارید؟ شما از کودکانی که تروریست‌ها آنها را مجبور به دیدن صحنه‌های قطع سر بیگاناهان می‌کنند چه انتظاری دارید؟ این چیزها چه تأثیری در این کودکان خواهد گذاشت؟ در آینده قرار است چه اتفاقی برای این کودکان که جوانان آینده سوریه هستند، بیفتد؟ بنابراین باید از سویی به بازسازی روحی و فکری نسل کنونی ملت سوریه بپردازیم از سوی دیگر، بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده خود را آغاز کنیم. در این میان اقتصاد هم ضرباتی خورده است که نیازمند اصلاح است.

فاکس نیوز : به عنوان سؤال آخر خیلی راغب هستم که بدانم با توجه به وضعیت کنونی سوریه، قربانیان زیاد، خرابی‌های بسیار، افزایش حجم پناهندگان سوری به کشورهای دیگر، آیا بشار اسد مجالی برای بازگشت امنیت و آرامش به سوریه می‌بیند؟ به نظر می‌رسد مخالفان بر بخش‌های زیادی از سوریه تسلط یافته‌اند. درست است؟
بشار اسد :  من به عنوان رئیس‌جمهور کشوری که از نظر امنیت در رتبه چهارم جهان قرار داشت باید به شما بگویم اکنون که ملت سوریه معنای تروریسم را درک کرده است و دو سال و نیم با این پدیده دست و پنجه نرم کرده است، بدون شک از دولت خود حمایت می‌کند. در مورد این آمار هم باید بگویم ما مشغول جنگ با دشمن خارجی نیستیم که بگوییم چند درصد از مناطق تحت تسلط ما و چند درصد تحت تسلط تروریست‌ها است. طبیعتا ارتش در تمامی مناطق حضور ندارد. مشکل در نفوذ این تروریست‌ها به کشور است نه حضور آنها در منطقه‌ای خاص، زیرا ما حتی اگر آنان را در منطقه‌ای به زمین بزنیم آنان به جای دیگری نفوذ می‌کنند چون فقط به دنبال قتل و غارت هستند. بازهم تکرار می‌کنم این افراد یا سوریه را ترک خواهند کرد یا در خاک ما کشته خواهند شد اما مشکل، ایدئولوژی این افراد است که باقی خواهد ماند و تهدیدی برای کشورهای مجاور سوریه و جهان از جمله آمریکا خواهد بود.
برچسب ها: بین الملل ، اسد ، فاکس نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار