بهره‌گيري از باكتري‌ها به منظور بيوسنتز نانو ذرات طلا روشي ساده و كم هزينه است كه مورد بررسي محققان كشورمان قرار گرفته است.

عباس سعيدي دانشيار گروه بيوتكنولوژي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: استفاده از نانو ذرات در كاربردهاي زيست‌محيطي و زيست‌ پزشكي موجب توسعه آن در دهه اخير شده است.

وي در ادامه اظهار داشت: نانو ذرات طلا كاربردهاي گسترده‌اي در زمينه‌هاي پزشكي مانند تشخيص و درمان سرطان، درمان ايدز و تحويل دارو، استفاده در بيوسنسورها، تشخيص DNA و پروتئين، خلاف ميكروارگانيسم‌هاي بيماري‌زا از آب‌هاي آلوده و تصفيه هوا دارند.

سعيدي گفت: در مطالعه انجام شده كه با همكاري انجام شد، تعداد از باكتري‌هاي ساپروفيت خاكزي را از لحاظ توليد نانو ذرات طلا مورد غربالگري قرار داديم و نانو ذرات حاصله مورد مطالعات فيزيكو شيميايي قرار گرفتند.

وي اذعان داشت: در اين تحقيق باكتري‌ها اكتينوميست جداسازي شده از خاك به عنوان عامل احيا كننده يون‌هاي طلا به كار گرفته شدند و دليل اين انتخاب بر پايه ويژگي خاصي تحمل غلظت سعي فلزات توسط اين باكتري‌ها بود.

سعيدي درخصوص مزيت اين روش زيستي گفت: با استفاده از اين روش نه فقط اندازه ذرات، بلكه شكل آنها نيز قابل كنترل است و رفع آلودگي و هزينه پايين نيز از ديگر مزايا برشمرده مي‌شود.

سعيدي در پايان گفت: از اهداف آتي اين تحقيق اين است كه با ايجاد باكتري‌هاي تراريخت با استفاده از فناوري مهندسي ژنتيك، توليد صنعتي نانو ذرات زيستي فراهم شود و به مرور زمان روش بيوسنتز جايگزين روش‌هاي سنتز شيميايي و فيزيكي گردد./ع2

برچسب ها: نانو ، طلا ، باکتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار