رئيس پژوهش و فناوري شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب از اجراي يك پروژه پژوهشي در اين شركت با هدف پاكسازي خاك هاي آلوده به مواد نفتي با استفاده از گياهان خبر داد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛  باقر پورقاسم گفت: در اين پروژه كه با هزينه اي افزون بر يك ميليارد و 200 ميليون ريال از سوي گروهي از كارشناسان اين شركت و دانشگاه جندي شاپور اهواز اجرا شد روشهاي عملي برای پاكسازي زمينهاي آلوده به مواد نفتي اطراف تاسيسات نفت و گاز مطالعه و بررسي شد.

وي با بيان اينكه يكي از مهمترين راه ها براي پالايش خاكهاي آلوده به تركيبات نفتي، گياه پالايي است، اظهار کرد: اين روش به دليل پايداري و دوام بيشتر، بهبود شرايط و ساختار خاك و بهبود جنبه هاي زيباشناختي و داشتن راندمان حذف مناسب آلاينده بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.

پورقاسم افزود: در اين روش با استفاده از نور خورشيد و بدون تغيير و آشفتگي در محيط، با هزينه اي كمتر از گزينه هاي ديگر تصفيه، آلاينده هاي زيست محيطي حذف مي گردند.

رئيس پژوهش و فناوري شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب ادامه داد: در اين روش به دليل همزيستي بين گياه و باكتري در محيط شرايطي ايجاد مي شود كه راندمان حذف آلاينده را افزايش مي دهد بنابراين در شرايط مشابه از ميان ساير روشهاي حذف آلاينده ها از خاك، روش گياه پالايي مناسبتر است. به طوري كه در غلظت هاي زير 5درصد آلودگي TPH استفاده از آن كاملا عملي، اقتصادي و ارزان بوده و باعث بهبود پايدار محيط زيست مناطق آلوده خواهد شد.

وي درباره مراحل اجرايي اين پروژه توضيح داد: در اين پروژه ابتدا خصوصيات خاك منطقه مورد آزمايش بررسي و ميزان آلودگي ها به تركيبات نفتي تعيين و پس از آن گياهان مناسب با توجه به خاك، اقليم، پوشش گياهي و آلودگي منطقه شناسايي شد.

پورقاسم افزود: در ادامه كارآيي حذف تركيبات نفتي توسط گياهان منتخب و تاثير شرايط خاك بر كارآيي گياهان تعيين و آلودگي هاي هيدروكربوري خاكهاي مورد نظر با استفاده از كاشت گياهان منتخب بررسي شد.

وي با موفقيت آميز خواندن اجراي اين پروژه اظهار کرد: با بررسي هاي فني و تكميلي بيشتر، در آينده نزديك از دستاوردهاي اين پروژه در پاكسازي مناطق آلوده به مواد نفتي در گستره عملياتي اين شركت استفاده خواهد شد./س
برچسب ها: خاک ، آلوده ، نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.