مدير امور عشاير شهرستان دماوند از آغاز بازگشت عشاير اين شهرستان از مناطق تار، پلور و لار به مناطق ميانوند (قشلاقي) خبر داد.

صادق فتوحي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار كرد: بازگشت عشاير شهرستان دماوند از دشت لار و مناطقي همچون پلور و تار از ۱۷ شهريور آغاز شده و ۲۵۰ خانوار عشاير ساكن در اين شهرستان كوچ به محل زندگي خود در مناطق روستايي و مناطق قشلاقي را آغاز كردند.

وي گفت: امسال ۲۵۰ خانوار عشاير مقيم و ۲۰۰ خانوار عشاير ميهمان از شهرستانهاي پاكدشت، ورامين، ايوانكي، كرج، گرمسار و مهدي شهر سمنان در مناطق ييلاقي ، تار، پلور و لار مستقر شده بودند.

مدير امور عشاير شهرستان دماوند با اشاره به خدمات رساني به عشاير منطقه، بيان كرد: امسال با وجود بودجه محدود، مرمت ۱۵۰ كيلومتر راه، توزيع سه هزار و ۵۰۰ سيلندر گاز، اجراي پروژه سوخت فسيلي و نيز يك هزار متر مكعب آبرساني سيار به انجام رسيد.

فتوحي با اشاره به شرايط زندگي عشاير در مناطق ييلاقي و ميانوند، افزود: عشاير به مدت ۹۰ روز در مراتع ييلاقي و ۹۰ روز در مراتع ميانوند و قشلاقي در جنوب دماوند ساكن مي شوند.

اين مسوول ادامه داد: كوچ عشاير به مراتع ييلاقي از اواسط خرداد ماه آغاز و به مدت ۹۰روز به طول مي انجامد و در مراتع ميانوند در دو مرحله در بهار از اوايل ارديبهشت تا اواسط خردادماه و در فصل پاييز از اواخر شهريور تا اواسط آبان ماه است.

عشاير شهرستان دماوند شامل هشت ايل هداوند، كردبچه، بولاني، سنگسري، عرب سرهنگي، عرب كتي، عليكايي و حيدري است./س



برچسب ها: کوچ ، عشایر ، لار ، تار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.