نجفي گفت: مطالبات اين شركت از پروژه هاي صنعت نفت ۴۲۹ ميليون دلار است که از اين ميزان ۲۵۰ ميليون دلار به فازهاي ۱۲، ۱۵، ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اميرسعيد نجفي، با اشاره به این‌که بیش از دو سال است که به دو فاز 15 و 16 و 11 ماه به دو فاز 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی یک ریال پرداخت نشده است، گفت: این وضعیت برای فاز 12 با بیش از 90 درصد پیشرفت فاجعه‌بارتر است، به‌طوری که تاکنون به صورت قطره‌چکانی (100هزار تا 150هزار دلار) به مگاپروژه‌ی پارس جنوبی اعتبارات تزریق می‌شود این در حالیست که قطر شریک ایران در این میدان صبر نکردهاست که ایران به او برسد.
 
وي افزود: اين در حالي است كه سال هاي اخير همواره اعلام مي شود كه پروژه هاي پارس جنوبي از اولويتي ويژه برخوردار است و تمركز وزارت نفت بر روي اين فازها است.

نجفی با بيان این ‌که برای تکمیل پنج فاز میدان گازی پارس جنوبی وزارت نفت باید 250 تا 300 میلیون دلار از مطالبات شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی را بپردازد، گفت: اگر مطالبات این شرکت تامین شود این پنج فاز در بخش فراساحل به بهره‌برداری خواهند رسید. 

وي با اشاره به اين كه شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي در آستانه به گل نشستن است از مسوولان درخواست كرد براي حل اين مشكلات و پيش رفتن كارها در فازهاي اولويت دار پارس جنوبي، مطالبات اين شركت را هر چه سريعتر پرداخت كنند.

قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اشاره به این‌که تکمیل این سه پروژه موجب افزایش تولید 180 میلیون مترمکعبی گاز در روز خواهد شد و سالانه 11میلیارد دلار عاید کشور می‌کند، گفت: در حالی که یکی از اولویت‌های وزارت نفت توسعه میدان مشترک پارس جنوبی اعلام شده است اما این اولویت تناسبی با تامین مالی این پروژه ندارد. 

نجفی با بیان این‌که 250 میلیون دلار مانع کوچکی بر راه رسیدن به هدف بزرگی چون 180 میلیون مترمکعب گاز در روز است، گفت: یک ریال اضافی از وزارت نفت نمی‌خواهیم بلکه تنها خواستار پرداخت حق قانونی خود هستیم. 

وی با اعلام این‌که برای تکمیل بخش دریایی فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی باید 150 تا 200 میلیون دلار از مطالبات تاسیسات دریایی پرداخت شود، گفت: اگر منابع به موقع و به اندازه اختصاص یابد، کل فاز 12 نیمه‌ی نخست سال آینده به بهره برداری می‌رسد. 

قائم مقام شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران پيشرفت پروژه هاي فازهاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ را بالاي ۹۰ تا ۹۵ درصد ذكر كرد و گفت: در حال حاضر يكي از سكوهاي فاز ۱۲ نصب شده و كار ۲ سكو نيز ۸۵ و ۹۵ درصد پيشرفت دارد. علاوه بر اين در اين فاز ۴۴۰ كيلومتر خطوط سه گانه انتقال گاز به اتمام رسيده و مراحل نهايي تست نيز انجام شده است.

وي در ارتباط با وضعيت فراساحل فازهاي ۱۵ و ۱۶ نيز تصريح كرد: لوله گذاري و نصب، تست هاي نهايي خطوط لوله نيز انجام شده است و منتظر تكميل سكوها هستيم. فعاليت شركت تاسيسات دريايي دراين فاز در صورت تامين منابع مالي تا ۳ ماه آينده به اتمام مي رسد.

نجفي در مورد فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي گفت: در اين فاز يك سكو نصب شده و در حال راه اندازي است و كار سكوي ديگر نيز با ۹۶ درصد پيشرفت دنبال مي شود؛ خطوط لوله اين فازها تماما به اتمام رسيده كه به اين ترتيب بخش فراساحل اين فاز در طول ۶ ماه دوم سال جاري به اتمام مي رسد.

نجفي اظهار كرد: شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي به عنوان يكي از شركت هاي بين المللي پيشرو در فراساحل هم اكنون ۱۵ پروژه صنعت نفت را به مبلغ ۷ ميليارد دلار در اختيار دارد.

به گفته قائم مقام شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي، اين شركت ساخت ۲۲ سكو، ۴۳ جكت(پايه فلزي)، ۲ هزار كيلومتر لوله گذاري دريايي و ۷۰ نصب سنگين را در كارنامه خود دارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار