وزير پيشنهادي وزارت نفت گفت: نفت بايد توسط خود نفتي‌ها اداره شود، نفت بايد غيرسياسي باشد چرا كه نفت حياط خلوت هيچ فرد و گروهي جز جمهوري اسلامي نيست و بايد در آن از افراط و تفريط جلوگيري شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران "بيژن نامدار زنگنه" وزير پيشنهادي وزارت نفت در صحن علني امروز مجلس (5شنبه) در تشريح برنامه‌هاي خود گفت: در كشور ما وقتي از نفت صحبت مي‌كنيم قطعا منظورمان فقط يك كالا نيست چرا كه نفت و به طبع آن وزارت نفت داراي ابعاد اقتصادي، سياسي، امنيت ملي و در مسير توسعه اقتصاد غيرمتكي به نفت، صنعت پتروشيمي نقشي تعيين كننده دارد.  
 
وي ادامه داد: قريب 98 درصد انرژي اوليه كشور از نفت و مشتقات آن تامين مي‌شود، همين طور بخش زيادي از منابع ريالي كشور به طور مستقيم و غيرمستقيم وابسته به نفت بوده همين طور تراز بازرگاني كشور به شدت به صادرات نفت وابسته است.  
 
وزير پيشنهادي وزارت نفت تصريح كرد: اهميت نفت موجب شده است كه دشمنان ما در برخورد با جمهوري اسلامي ايران به اعمال تحريم‌هاي تحميلي و ظالمانه پابفشارند به طوري كه مسئله نفت اصلي ترين آماج حملات و كينه توزي‌ها به كشور ما است.   
 
نامدار زنگنه افزود: جا دارد از زحمات ارزشمند وزيران نفت، نوذري، ميركاظمي، رستم قاسمي و ... تشكر كنم كه به همراه كاركنان و مديران شريف صنعت نفت بار سنگين اين مبارزه را به دوش كشيدند.
 
وي اظهار داشت: در شرايط حساس كنوني و به دنبال اميدي كه براي مردم و به ويژه جوانان ايجاد شده است، انتظار مردم ما اين است كه شاهد تغيير در وضع زندگي خود باشند و قطعا نفت به دلايلي كه گفته شد مي‌تواند در اين مسير نقشي بسيار موثر داشته باشد.  
 
وزير پيشنهادي نفت ادامه داد: بدون شك در شرايط كنوني صنعت نفت ما با شرايط دشواري روبه روست و بدون عبور از اين گردنه‌ها نمي‌توان بخش مهمي از مشكلات كشور را حل كرد بنابراين از مجلس به دليل تصويب قانون نفت كه راهگشاي حل مسئله نفت است تشكر مي‌كنم.
 
زنگنه در تشريح برنامه‌هاي خود به مهمترين راهبردها و برنامه‌ها در صنعت نفت اشاره كرد و گفت: ايجاد ثبات در مديريت و جلب اعتماد و همراهي مجموعه مديران صنعت نفت از مهمترين اقداماتي است كه در اين وزارتخانه بايد انجام بگيرد.
 
وي ادامه داد: تكريم كاركنان صنعت نفت كه نقشي عظيم و بي بديل در پيروزي انقلاب و جنگ تحميلي داشتند بسيار ضروري است چرا كه كاركنان نفت انتظار دارند كه با آن‌ها برخورد حرفه اي شود و به مجموعه آن‌ها احترام گذاشته شود.  
 
وزير پيشنهادي وزارت نفت افزود: به اعتقاد من نفت بايد توسط خود نفتي‌ها اداره شود و بايد از همه ظرفيت‌هاي كارشناسي و خرد جمعي استفاده شود، نفت بايد غيرسياسي باشد چرا كه نفت حياط خلوت هيچ فرد و گروهي جز جمهوري اسلامي نيست و بايد در آن از افراط و تفريط جلوگيري شود.  
 
زنگنه تصريح كرد: دومين اقدامي كه بايد انجام شود احياي توليد و ظرفيت توليد با به كارگيري تمام ظرفيت‌هاي ملي درون صنعت نفت بخش خصوصي و يا حتي ايرانيان خارج از كشور ميزان صادرات نفت خود را با ابتكار و خلاقيت بالا ببريم.
 
وي ادامه داد: سوميني اقدامي كه بايد انجام گيرد استفاده حداكثري از ديپلماسي انرژي براي كمك به تصميم گيران كشور در عبور از شرايط كنوني كشور بوده و بدون شك نفت و دستگاه‌هاي مسئول ديپلماسي كشور بايد دوش به دوش هم براي عبور موفق از اين شرايط عمل كنند و در اين زمينه هيچ دستگاهي به اندازه نفت نمي‌تواند از خروج كشور از وضعيت فعلي به مسئولان رسمي ديپلماسي كشور كمك كند.  
 
وزير پيشنهادي نفت تصريح كرد: به دو نكته بايد توجه كرد؛ يكي توجه به ميادين مشترك و دوم دوري از خام فروشي كه بايد اين هر دو به خوبي انجام شود، من از زماني كه وارد وزارت نفت شدم از ارزش كل توليدات پتروشيمي ايران يك ميليارد دلار بود و امسال به بركت كارهايي كه در آن دوران انجام شد ارزش كل توليدات پتروشيمي ما به نزديك 20 ميليارد دلار خواهد رسيد و اين افتخاري براي جمهوري اسلامي است.

زنگنه ادامه داد: ما بايد حركت خام فروشي را در زمينه نفت كاهش دهيم و اين در چارچوب سياست‌هاي ابلاغي اصل 44  و مصوبات مجلس ادامه پيدا خواهد كرد.
 
وي تصريح كرد: حل مشكلات عملياتي صادرات نفت و گاز و تمركز بر اتمام طرح‌هاي توليد بنزين در پالايشگاه‌هاي تبريز و اصفهان و بندرعباس و اصلاح ساختار قراردادهاي نفتي به نحوي كه ما بتوانيم سرمايه‌هاي بيشتري را جذب كنيم از جمله ضرورياتي است كه بايد به آن بپردازيم.  
 
وزير پيشنهادي وزارت نفت اشاره كرد: افزايش ضريب بازيافت نفت و توجه و تاكيد بر سرمايه‌هاي انساني و ارتقاي دائمي دانش و توانمندي و توجه به مناطق اطراف تاسيسات نفتي از مواردي است كه بايد به آن توجه شود تا بتوانيم اميد را در دل مردم با ايجاد اشتغال از طريق صنعت نفت فراهم نماييم.  
 
زنگنه اظهار داشت: عسلويه در دوراني كه من توفيق خدمت در صنعت نفت داشتم عسلويه شد و ان شالله اين كار ادامه پيدا كند چرا كه نفت به شدت سرمايه گذاري ، و مقدم برسرمايه گذاري به تقويت سامانه مديريتي حرفه‌اي براي پيشبرد برنامه‌هاي سرمايه گذاري نياز دارد.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: من حاضر نیستم برای اینکه وزیر شوم دروغ بگویم من از اینکه وزیر شوم اشباع هستم هیچ منتی بر کسی ندارم و اگر وزیر شوم تمام توان خود را بکار می گیرم تا وظیفه ام را درست انجام بدهم سابقه ی گذشته ام از این مسئله حکایت می کند چه چیز می خواهم بدست بیاورم که برای آن دروغ بگویم قصد من خدمت به کشور است

بیژن نامدار زنگنه ادامه داد: در این جا شبهه‌ای مطرح شده است که اگر من به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت نفت رای بیاورم این مسئله موجب زیان 37 میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران می شود نفت یکی از مصادیق جنگ روانی است که از بیرون به مجلس منتقل شده و این حرف، حرف مضحکی است.

همچنین گفته شده من فردی هستم که از موضع غرور با نمایندگان برخورد کرده و اهل تعامل نیستم اگر دوستی از نمایندگان محترم در این رابطه تردیدی دارند از ایشان خواهش می کنم با نمایندگانی که در دوره های قبل با من کار کرده اند سوال کنند.

وی ادامه داد: مطرح شده است که بنده به تجهیزات نفتی ساخت داخل توجه نمی کنم و تجهیزات مورد نیاز را از خارج تهیه می کنیم اگر این مسئله صحت داشته باشد نباید اکنون سازندگان داخلی به صورت یکپارچه از ما حمایت کنند  بلکه باید این گونه عنوان می کردند که به من رای ندهید در حالی که حتی مطرح شده که شما بیاید تا زندگی ما به گردش بیفتد من ادعایی ندارم که کاره ای هستم بلکه من نماد یک جریان هستم و به این دلیل است که در قرار داد هایی که منعقد می شده بیشترین تلاش را به کار بردیم تا از تجهیزات ساخت داخل استفاده شود و به همین دلیل  بود با ظرفیت های داخلی کشور ارتقا یافت.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: شرکت‌های مپنا، فرا، پروپارس، پترو ایران که این شرکت‌ها عمدتا از افتخارات فناوری محسوب می‌شوند در دوره خدمت من و با ابتکار من تاسیس شده‌اند، آنچه که در عسلویه ایجاد شد باعث شد تا هفده هزار نفر در فاز چهار و پنج این منطقه در آن واحد به کار مشغول باشند که کمتر از 90 درصد آن ها خارجی بوده‌اند.

وی ادامه داد: بیان کردند که من آدم خوبی هستم اما اهتمامی به مبارزه با فساد ندارم من در این جا خطاب به شما نمایندگان می گویم که مستحضر هستید هر جا که پول فراوان باشد احتمال فساد نیز بالا است اما معنی این حرف این نیست که نباید در مقابل مفسدان مماشات کنیم بلکه به این معنا است که باید دقت و توجه داشته باشیم و آن چه که وظیفه ما است این است که اولا فرآیند هایی را طراحی و مستقر کنیم که نگذاریم که فساد پا بگیرد و دوم آنکه اگر در جایی به فساد برخورد کردیم قاطعا بدون گذشت با آن برخورد کنیم.

زنگنه بیان کرد: کدام نهاد نظارتی بوده که گزارشی در مورد فساد به من اعلام کرده اما در مورد آن از سوی من کوتاهی انجام شده است مهم این است که ما میل به مبارزه و اهتمام در مورد این مسئله داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آقای رحمانی فضلی در جلسه حضور دارند و رئیس دیوان محاسبات فعلی هستند، گفت: می توانید از وی ارزیابی در مورد سلامت مالی مجموعه نفتی داشته باشیم بعضی از دوستان صحبت‌هایی می کنند که اطلاعاتی در موارد خاص رسیده اما این اطلاعات بعد از یازده سال از عقد قرار داد توتال در مهر 76 منتشر شده است و شما به اطلاعاتی در آذر 91 دست پیدا کردید آیا من در زمان عقد قرار داد علم الغیب داشتم نه شما و نه دستگاه اطلاعاتی کشور در آن زمان از مسئله آگاه نبودید.

وی خاطر نشان کرد: از این داستان مطلع شدیم اما آیا من به خاطر دنیای دیگران حاضرم آخرت و دنیای خود را خراب کنم و آبرو ریزی این مسئله را که به من نسبت داده می شود قبول کنم به چه دلیل من باید این کار را انجام بدهم چرا باید در مقابل فساد سکوت کنم من در این مسئله مظلوم واقع شدم هنگامی که موضوع است تاویل اتفاق افتاد که من می توانم این مسئله را توضیح دهم اولین کسی که در مورد این مسئله واکنش نشان داد من بودم و سفیر ما در کشور نروژ خواستم  هر مسئله ای که هست بدون کم و کاست به من اطلاع دهد هیئتی  فرستادیم و با دادستان کل نروژ دراین رابطه صحبت کردیم و هر چه بدست آوردیم در اختیار وزارت اطلاعات گذاشتیم.

زنگنه ادامه داد: در حوزه  مدیریت نیز کارهایی که باید انجام می‌دادم بدان عمل کردم ضمن اینکه من که این اطلاع را به شما منتقل می‌کنم اگر در مقابل فساد کوتاهی کرده باشم شما می توانید من را باز خواست کنید. کدام فساد است که من با آن مبارزه نکنم آیا من آبروی شغلی خود را بعد از چهل سال خدمت در جمهوری اسلامی از بین ببرم؟ من با هیچ شخصی برادری و دوستی ندارم و همواره سرباز جمهوری اسلامی بوده ام و برای خدمت به کشور کار کردم و این نکته را باید خاطر نشان شوم که اگر رای بیاورم از شما قاطعانه می خواهم که در این راه من را یاری کنید زیرا بریدن دست های فاسد از بیت المال مسلمین نیازمند یاری شما است و اگر این مسئله نباشد من نمی توانم چنین بار سنگینی را به تنهایی به دوش بکشم.

وی با اشاره به سخنان آقای مقیمی اظهار داشت: آقای مقیمی حرف‌هایی را به نقل از دیگران بیان کرد، اما باید این مسئله را بگویم کسانی که این مسائل را مطرح کردند، در حال حاضر خودشان آن‌ها را قبول ندارند زیرا این افراد تغییر کرده و دیگر این حرف‌ها را به زبان نمی‌آورند اما شما بعد از 12 سال حرف‌هایی را که آن‌ها بیان کرده‌اند بازگو می‌کنید به عنوان مثال می‌گوید 70 میلیارد کشور را مقروض کرده اید  چرا این مسئله را نمی‌گوید در سال چند میلیارد دلار عاید کشور شده است و اگر طراحی افزایش تولید نفت و گاز نبود در حال حاضر نفت و گازی وجود نداشت که بخواهیم صادر کنیم حتی گاز وجود نداشت که بخواهیم صادر کنیم اگر طرح های آن زمان نبود چه چیزی بود کشور آن را مصرف کند.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: طرح‌های درود،‌ سلمان، سروش و نوروز، دارکوهین و غیره بوده که در زمان من طراحی شده است به واسطه این طرح ها درآمد بدست آ‌وردیم و هزینه نیز کردیم. اما قیمت‌های آن زمان با قیمت‌های حال فرق می‌کرد. من یک فاز از پارس جنوبی را در  آن زمان با مبلغ یک میلیارد دلار قرار داد بستم و در عرض 45 ماه تمام می‌شد اما در حال حاضر چهار میلیارد تومان قرار داد بسته اند و معلوم نیست که تمام شود من به شخصه دستشان را می بوسم اما اینکه از خارج قرض گرفته ایم کار درستی نبوده است. در زمان خدمتم بنده یک ریال از پول دولت استفاده نکرده ام و همواره کمک کرده ام.

وی با اشاره به سخنان آقای توکلی بیان کرد: بله در آن جلسه یکی از دوستان فرمودند بعد از 29 خرداد در باغ یکی از افراد جلسه‌ای داشتیم که آقای مهندس موسوی در آن جلسه حضور پیدا می کردند. که شما در آن جلسه شرکت داشتید اما من حضور نداشتم و این مسئله را بیان کردم که من بعد از 29 خرداد هیچ اقدامی خلاف مقام معظم رهبری انجام نداده ام و در حال حاضر نیز بر این مسئله پایبند هستم و در نامه ای که خدمت آقای دکتر لاریجانی نوشتیم متن نامه از اول تا انتها وفاداری به نظام و مقام معظم رهبری بوده است و تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری است تا آبی بر آتشی که برپا شده بود ریخته شود و از همه آبروی سیاسی خود استفاده کردیم حتی در نامه ذکر کردیم که مسائل سیاسی را نمی توان با دستورات حقوقی حل کرد باید در این رابطه صبر کنیم آیا من گناهی مرتکب شدم که به رئیس مجلس نامه نوشته و گفته ام شورای نگهبان بیاید بر اجرای فرمان رهبری گروهی را تعیین کند تا این قائله ختم شود.

زنگنه در ادامه بیان کرد: من حاضر نیستم برای اینکه وزیر شوم دروغ بگویم من از اینکه وزیر شوم اشباع هستم هیچ منتی بر کسی ندارم و اگر وزیر شوم تمام توان خود را بکار می گیرم تا وظیفه ام را درست انجام بدهم سابقه ی گذشته ام از این مسئله حکایت می کند چه چیز می خواهم بدست بیاورم که برای آن دروغ بگویم قصد من خدمت به کشور است.

وی اظهار داشت: خدمت مقام معظم رهبری، من، نوذری و آقای وزیری هامانه شهادت دادیم و برای اینکه کاری انجام شود درست نمی‌دانیم که خلاف اخلاق عمل کنم و من نوشتم اینها بی گناه هستند و من دهانم بسته است و به خاطر منافع ملی در قرار داد نمی‌توانم بیش از این بگویم ولی دوستان خیلی گفتند.

وزیر پیشنهادی نفت بیان داشت: قیمت قرار داد و مسائلی که گفته شده این طور نیست چرا که این‌ها فقط برای بحث سیاسی خود است تا پرچم بیگانه برافراشته شود، البته وزارت خارجه همه کارهای ما را تایید کرده و تمام قرار داد و وزارت خارجه ارسال شده و وزیر خارجه آن را امضا کرده است و بعد می‌گویند از فرصت فسخ قرار داد استفاده نکردیم ما که اصلا دنبال این کار نبودیم که از فرصت فسخ قرار داد استفاده کنیم ما فکر می‌کردیم قرارداد به نفع کشور است و  ما معتقدیم که باید مسئولیت درست استفاده کنند.

زنگنه تصریح کرد: قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات دستگاه‌های نظارتی هستند که باید اطلاعات را می‌دادند تا ما ارجاع کنیم من پانزده سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم و همه این اتفاقات در آن موقع افتاد الان چه بحثی است که شما می‌گويید که این کشور چیست و یک کشوری است که از رئیس تا پایین اهل کلک هستند، واقعا نیستند و اگر بودند می گفتند اشکال نداشته است.

وی ادامه داد: لازم است بگویم من کارم را از سال 50 با وارد شدن در دانشکده فنی،‌ دانشگاه تهران آغاز کردم و فرد مبارزی بودم و بعد که انقلاب پیروز شد و جنگ شروع شد در جهاد بودم مگر می‌شود پنج سال وزیر جهاد از سال 62 تا 67 باشی و جنگ را حس نکرد.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: هیچ وقت نگفتم رزمنده بودم، من خاک پای همه رزمندگان و خانواده‌هایشان هستم، من ادعائی ندارم اما ما را نگذارید این طرف، ما هم در آتش و خون بزرگ شدیم ، من نه در حریر زندگی کردم، من از لای زر ورق در نیامده‌ام.

زنگنه بیان داشت: بعضی‌ها گفته‌اند نمی‌توانند مرد روزهای سخت در نفت باشند، چطور در آن موقع بودم، یک موقع در وزارت کشاورزی بحث ادغام بود، من در همین مجلس گفتم چطور وقتی توپ را پشت توپ گذاشتند ما بودیم، بعد می‌گوید وظیفه کشاورزی را به جهاد بدهیم و شما توانایی ندارید.

وی در ادامه اظهار داشت: جنس ما با جنس بچه‌های انقلاب که در سپاه بودند و در منطقه حضور داشتند ما یک مسیر توسعه در پیش گرفتیم.

وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد: من با هر گونه اقدام غیر قانونی و هنجار شکنانه از 22 خرداد 88 مخالف بوده و هستم و هر رفتار ساختار شکنانه را مردود و محکوم می‌کنیم.

زنگنه تصریح کرد: پس از 23 خرداد که مقام معظم رهبری اعلام موضع کردند هیچ اقدامی از نظر من بنا به منویات ایشان انجام ندادم و هر چی از نظر مقام معظم رهبری محکوم است از نظر من هم محکوم است و تبعیت از مقام معظم رهبری را شرط لازم در این دولت می‌دانم و هیچ اقدامی مورد مخالفت رهبر معظم انقلاب باشد، نه در این دولت و نه در دولتی که حوزه ای که من وزارت داشته باشم انجام نخواهد شد.

وی گفت: من آمده ام به کشور کمک کنم من فرزند انقلاب هستم و می‌خواهم پرچم کشورم را در اهتزاز باشد و ایرانیان به ایرانی بودنشان افتخار کنند و درست زندگی کنند و عزت و سربلندی داشته باشند  و در آخر عمر به دنبال این هستم.

وزیر پیشنهادی نفت بیان داشت: من مقام معظم رهبری را عمود خیمه انقلاب می‌دانم و نظام را در قوام و ساختارش قبول دارم و می‌خواهم تربیت شوم و بقا داشته باشم و غیر از این هر که بگوید به ما ستم کرده است و چنین چیزی را نمی‌توان گفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنرانی وزیر پیشنهادی نفت به وی گفت که به سوالات جواب دهد و زنگنه در پاسخ گفت: پرسیدن رشوه‌هایی در بعضی از قرار دادها مثل "کرسنت" و "استات اويل" داده اند آیا مطلع بوده اید؟ من چه زمانی مطلع بودم وقتی که استاتور را فهمیدم سریع برخورد کردم و مدیر عامل شرکت کرسنت و استاتور را خواستم که به چه دلیل این کار را کردید  مگر من با شما مشکلی داشتم؟ مگر من سدی در راه شما درست کرد‌ام؟ به همین خاطر همه تلاشم را کردم تا اطلاعاتش را کسب کنم تا ریشه آن را بکنم وهر چه داشتیم به وزارت اطلاعات دادیم.

وی ادامه داد: قضیه توتال را نمی‌دانم و هنوز هم درباره اورینتال کیش باید بگویم آن را باز نکنید شرکت مربوط به جایی از سپاه به فردی از سپاه رشوه داده بود، این چه ربطی دارد، این شرکت مال سپاه بوده است و یک سردار سپاه هم که در شرکت نفت کار می‌کرد این‌ها می‌گویند رشوه داده بود و می‌گفت بچه‌های خودمان به من پول داده‌اند آن‌ها می‌گفتند نه رشوه داده‌اند این چه ربطی دارد الان شرکت نیمه دولتی است.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: اگر کرستت اطلاع داشتم برخورد می‌کردم و الان هم برخورد می‌کنم.

زنگنه تصریح کرد: نمایندگان در این شرایط می‌دانیم اگر رای اعتماد دهیم، به هتل پنج ستاره من را نمی‌فرستید شما من را به خط مقدم مبارزه شکستن تحریم می فرستید که باید در کنار وزارت کار کنیم و من بخش عملیاتی  و آن ها بخش نرم افزاری این کار پیش ببرند و این برای اولین بار در تاریخ سی ساله است که کسی برای وزارت نفت پیشنهاد می‌شود و همه از او استقبال می کنند و این یک برکتی است که هرچه سریعتر اعتماد را در صنعت نفت درست کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همان طور که آقای توکلی از فردایي که وارد وزارت نفت شوند برنامه‌ها را پیش می‌برند و امیدوارم که خیر باشد و من همیشه سرباز جمهوری اسلامی بوده ام و از این به بعد هم سرباز جمهوری اسلامی خواهم بود.

انتهاي پيام/



برچسب ها: وزیر ، پیشنهادی ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار