دبیرهمایش ملا محمد کاشانی معروف به آخوند کاشی از تمدید مهلت ارسال آثار به این همایش تا دهم مهرماه خبر داد.

 

علی فراهتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: این تصمیم با توجه به استقبال بی نظیر محققان ، پژوهشگران ، اساتید حوزه و دانشگاه و درخواست مکرر دبیرخانه همایش برای تمدید مهلت ارسال آثار انجام شد.

وی پنج محور شخصیت فردی، اجتماعی و علمی علامه، مکاتب فقهی، فلسفی و عرفانی در عصر آخوند کاشی، نقش علمی و عملی، سیره عملی و روش تربیتی و نقش حوزه‌هایعلمیه در رشد و پویایی علوم اسلامی و فعالیت‌های اجتماعی را پنج محور موضوع مقالات تا دهم مهرماه برشمرد.

به گفته وی،علاقه‌مندانبرای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار می‌توانند به پایگاه اینترنتی کنگره به آدرس http://hakimakhoondekashi.com مراجعه و یا با شماره تلفن‌های 0361555973 ،03615425252 و دورنگار 03615559730 تماس حاصل کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور کاشان با اشاره به برگزاری کنگره آخوند کاشی از ساعت 8 صبح تا اذان مغرب طی روزهای 25 و 28 مهرماه سال جاری افزود: این کنگره در روز 25 مهرماه در آستان مقدس سلطان علی بن باقر(ع) به عنوان اولین سفیر اهل بیت در ایران در مشهد اردهال کربلای ایران واقع در کاشان و روز 26 مهرماه همزمان با افتتاح مصلی بفیة اله الاعظم کاشان در محل این مصلی برگزار می شود.

فراهتی زیارت شهید اردهال، ارائه حداکثر 5 مقاله و سخنرانی های اساتید حوزه و دانشگاه در معرفی شخصیت آخوند کاشی و تلاش های این عالم بزرگ در حوزه فلسفه و عرفان اسلامی را از موضوعات روز اول برگزاری کنگره آخوند کاشی عنوان کرد و گفت: سخنرانی یکی از اساتید مسلّم حوزه و دانشگاه و متخصص در حوزه فلسفه و عرفان اسلامی به عنوان سخنران ویژه کنگره همزمان با مراسم افتتاح مصلی بفیة اله الاعظم کاشان از برنامه های روز دوم برگزاری این کنگره است.

وی ساخت و پخش تیزر تبلیغاتی کنگره از شبکه های تلوزیونی و پخش ویژه برنامه هایی در معرفی هر چه بیشتر آخوند کاشی از شبکه های رادیویی از روز شنبه 23 شهریور ماه را خاطرنشان کرد و گفت: هفته ای 2 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه تا زمان تشکیل کنگره از رادیو معارف، سراسری و فرهنگ به شناسایی و آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین با شخصیت آخوند کاشی می پردازند.

فراهتی در ادامه با تقدیر از تلاشهای تمامی پژوهشگران ، اساتید و محققان در برگزاری کنگره افزود: مقالات ارائه شده در کنگره و دیگر مقالاتی که در همایش ارائه نشدند و قابلیت چاپ دارند تا پایان آذرماه در قالب یک ویژه نامه منتشر می شود.

وی ارسال مقالات توسط محققان و پژوهشگران علاقه مند به تحقیق و پژوهش در حوزه معرفی شخصیت والا و ارزشمند آخوند کاشی را حتی بعد از برگزاری کنگره تا پایان آذرماه یادآورشد و گفت: این دسته از آثار ارسالی نیز در یک ویژه نامه دیگر جمع آوری و به چاپ خواهد رسید.

به گفته وی، تمهیدات ، امکانات و خدمات رفاهی لازم پذیرایی از میهمانان و شرکت کنندگان که از سراسر کشور برای حضور یا ارائه مقاله در کنگره تشریف می آورند مهیاشده است.

دبیر کنگره حضور پررنگ همه محققان، علما، فقها و اساتید کشور را در محفل علمی این عالمی که آفتاب آسمان عرفان و فقاهت است خواستار شد و گفت: بزرگداشت و نکوداشت علما و مفاخر ملی رسالت فرهنگی و وظیفه گران سنگ بزرگان در معرفی این شخصیتهای برجسته به نسل امروز بویژه قشر جوان و دانشگاهی است.

عارف متأله ملا محمد کاشانی معروف به آخوند کاشی فيلسوف، حکيم، فقيه و عالم شيعي در سال 1249 در کاشان به دنيا آمد و مقدمات علوم را در زادگاهش پشت سر گذاشت، پس از آن راهي اصفهان شد و حکمت و فلسفه را نزد‹‹ميرزا حسن نوري››و ‹‹محمدرضا صهباي‌قمشه‏‌اي›› آموخت تا آنجا که در علوم عقلي به کمال رسيد.

بزرگترین استادش علامه نامدار ، حکیم آقا محمد رضا قمشه ای بوده است . یکی دیگر از استادان وی ، محدث متبحر ، میرزا حسین نوری بود . مرحوم آخوند کاشانی دارای حالات معنوی و عرفانی بسیار عجیبی بوده و حکایات نقل شده از ایشان عموماً به حد تواتر رسیده است . وی معاصر و یا ر صمیمی حکیم جهانگیر خان قشقایی بوده و ارتباط قلبی خاصی با یکدیگر داشته و گویا هم بحث نیز بوده اند . بسیار ی از علما و مراجع بزرگ در زمره شاگردان مرحوم آخوند بوده و از خرمن علم و عرفان او توشه گرفته اند که از جمله آنها می توان به مرحوم حاج آقا رحیم ارباب ، آیت الله بروجردی ، آقا سید حسن قوچانی مشهور به آقا نجفی و شهید سید حسن مدرس اشاره کرد . وی سرانجام پس از 84 سال عمر با برکت همراه با سیر و سلوک الی الله در روز شنبه 20 شعبان 1333 هـ . ق دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در تخت فولاد در جنب « لسان الارض » مدفون گردید که پس از آن مرحوم حاج محمد ابراهیم ملک التجار برای او تکیه ای احداث نمود و عده ای کثیر از فضلا و دانشمندان و حکما و شعرا و ارادتمندان در آن حوالی مدفون شدند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.