رييس شوراي عالي حوزه‌هاي علميه استان تهران گفت: سبک زندگی اسلامی، تحقق عینی اسلام با همه ابعاد و اعماق آن در همه عرصه‌های حیات است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهدحجت‌الاسلام و‌المسلمین علی‌اکبر صادقی رشاد در همایش تخصصي «سبک زندگی اسلامی» که در سالن‌ همایش‌های بنياد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبيين معناي سبك زندگي اسلامي پرداخت و ابراز داشت: اگر فردي حدود عبودیت را در زندگی به گونه‌ای رعایت کند که موجب خشنودی پروردگار شود، به سبک زندگی اسلامی رسیده است.

وی حوزه فرهنگ را نزدیک‌ترین تعبیر به سبک زندگی دانست و در تعریف فرهنگ گفت: فرهنگ طیف گسترده‌ای از بینش‌ها، منش‌ها، کنش‌ها و کشش‌های انسانی است که در متن یک جامعه به هنجار تبدیل شده و در یک بازه زمانی طولانی در زندگی مردم جامعه تثبیت شده باشد.

مشاور رهبري در حوزه فرهنگ، طرح موضوع «الگوی پیشرفت اسلامي» از سوی مقام معظم رهبری را در راستاي احیای سبک زندگی اسلامی دانست و عنوان كرد: بنا بر پیشنهاد رهبري معظم انقلاب، الگوی پیشرفت اسلامی جایگزین تعبیر الگوی توسعه شد که کلمه‌ای وارداتی و غربی است.

صادقي رشاد افزود: جایگزني تعبير الگوی پیشرفت اسلامي به جای الگوی توسعه، به این معناست که ما براي ترقی، پیشرفت و ارتقاء آرمان‌های ایمانی و اسلامي خود، چارچوب‌های متفاوتی را پیگیری می‌کنیم و مایل نیستیم که در کشور توسعه‌ای از نوع الگوهای غربی یا شرقی آن اتفاق افتد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بانوان نباید تربیت فرزند را به یک خرده کار تعبیر کنند؛ تربیت فرزندان به نوعی تداوم کار خداوند است که طی آن فطرت یک عبد‌ الهي بارور می‌شود.

وي با بیان این مطلب که «تربیت یک انسان همانند تربیت کل بشریت است» توضیح داد: مادری که فرزندی را تربیت می‌کند باید متوجه باشد که این فرزند تنها یک فرد نیست، بلکه به مثابه تمامی انسانیت است. چرا که یک انسان آن‌قدر ارزشمند است که وجود آن بايد برابر با همه انسان‌ها در نظر گرفته شود.

اين محقق و پژوهشگر ديني ادامه داد: در عصر ما امام خمینی(ره) یک نفر نبود، بلکه یک امت بود. بنابراين مادر امام‌خميني(ره) یک انسان را تربیت نکرد، بلکه يك امت را تربیت کرد.

مشاور رهبري در حوزه فرهنگ با استناد به این سخن امام خمینی(ره) که «مرد از دامان زن به معراج می‌رود»، عنوان کرد: اگر مادر امام‌خميني(ره) ایشان را صحیح تربیت نمی‌کرد، اکنون بیداری اسلامی پیرو و نشات گرفته از انقلاب و تفکرات ايشان وجود نداشت.

صادقي رشاد با اشاره به این مطلب که «در تفکر توحیدی، مرد رهبر و زن رهبر پرور است»، متذکر شد: در تاریخ ادیان هیچ رهبر الهی وجود ندارد که یک یا چند بانوی بزرگوار پشت سر او نقش مربی و حمايتگري ایفا نکرده باشند. لذا در كنار همه انبیاء الهی یک یا چند بانو بزرگوار وجود داشته است. /س

برچسب ها: تحقق ، اسلام ، ابعاد ، حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.