اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه حضرت رضا(ع) با بزرگان مذاهب مختلف اسلامي نيز مناظراتي را داشتند، افزود: در دوران حضرت مذاهب گوناگون اسلامي وجود داشت و آن حضرت در مناظره با بزرگان هر يكي از اين مذاهب بر آن غالب شدند و آنها در مقابله با حضرت ابراز عجز و ناتواني كردند.
وي عنوان كرد: مذاهب اسلامي تا قبل از قرن ششم هجري بسيار متعدد بودند، ولي بعد از آن مذاهب اهل تسنن در چهار فرقه حنبلي، شافعي؛ حنفي و مالكي تقسيم بنديشد.
وي با اشاره به اختصاص لقب «رضا» براي هشتمين اختر تابناك ولايت و امامت گفت: قبل از سفر به مرو به آن حضرت، رضا(ع) ميگفتند ولي با سفر ايشان اين لقب مانند لقب عالم آل محمد(ص) براي حضرت رضا(ع)، بيش از پيش ظهور پيدا كرد و همه محبان و مخالفان اهلبيت(ع) به لقب «رضا» بودن حضرت اذعان داشتند.
وي با تأكید بر ضرورت تشكیل حكومت اسلامی به عنوان یكی از اندیشههای امام رضا(ع) گفت: آن حضرت در جمع مردم نیشابور، حدیث «سلسله الذهب» را نقل كردند و كلمه توحید را قلعه مستحكم الهی معرفی كرده و شرایط آن را برشمردند و فرمودند: من یكی از شروط آن هستم. امام با این اندیشه تمام آرزوهای مأمون را ناكام گذاشتند و حكومت او را نامشروع اعلام كردند.
اين استاد حوزه و دانشگاه عنوان كرد: حضور حضرت رضا(ع) در ايران مشوقي بزرگ براي انتشار تشيع و اسلام ناب محمدي بود و امروز شاهد آن هستيم كه مراكز حوزه علميه مشهد مقدس مشهد بعد از حوزههاي علميه شهر قم از مهمترين مراكز حوزوي ايران به حساب ميآيد.
وي اظهار داشت: يقينا حضور مضجع منور حضرت رضا(ع) در ايران به عنوان يك پشتوانه معنوي باعث پيروزي انقلاب شكوهمند اسلام ايران شد و مردم اين كشور با لبيك به درسهاي نهضت حسيني عليه طاغوت قيام كردند. /س