محقق و پژوهشگر تاريخ اسلام ،گفت: قبل از فراخوان حضرت رضا(ع) به مرو، همگان بر علم آن حضرت ايمان داشتند، اما با هجرت ايشان از مدينه به مرو و برپايي جلسات مناظره، عالميت حضرت رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) بيش از پيش در بين عموم افراد ظهور يافت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد.آيت‌الله محمدهادي يوسفي غروي در ادامه به مناظراتي كه آن حضرت با اديان و مذاهب ديگر داشتند اشاره و عنوان كرد: حضرت رضا(ع) در مناظراتي كه با بزرگان مسيحيت، يهوديت، زرتتشيان و سابعه داشت با دادن جواب هاي منطقي متقن و كامل بر آن‌ها پيروز شدند و همگان بر عالميت آن حضرت اعتراف كردند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين‌كه حضرت رضا(ع) با بزرگان مذاهب مختلف اسلامي نيز مناظراتي را داشتند، افزود: در دوران حضرت مذاهب گوناگون اسلامي وجود داشت و آن حضرت در مناظره با بزرگان هر يكي از اين مذاهب بر آن غالب شدند و آن‌ها در مقابله با حضرت ابراز عجز و ناتواني كردند.

وي عنوان كرد: مذاهب اسلامي تا قبل از قرن ششم هجري بسيار متعدد بودند، ولي بعد از آن مذاهب اهل تسنن در چهار فرقه حنبلي، شافعي؛ حنفي و مالكي تقسيم بندي‌شد.

وي با اشاره به اختصاص لقب «رضا» براي هشتمين اختر تابناك ولايت و امامت گفت: قبل از سفر به مرو به آن حضرت، رضا(ع) مي‌گفتند ولي با سفر ايشان اين لقب مانند لقب عالم آل محمد(ص) براي حضرت رضا(ع)، بيش از پيش ظهور پيدا كرد و همه محبان و مخالفان اهل‌بيت(ع) به لقب «رضا» بودن حضرت اذعان داشتند.

وي با تأكید بر ضرورت تشكیل حكومت اسلامی به عنوان یكی از اندیشه‌های امام رضا(ع) گفت: آن ‏حضرت در جمع مردم نیشابور، حدیث «سلسله الذهب» را ‏نقل كردند و كلمه توحید را قلعه مستحكم الهی معرفی كرده و شرایط آن را ‏برشمردند و فرمودند: من یكی از شروط آن هستم. امام با این اندیشه تمام آرزوهای ‏مأمون را ناكام گذاشتند و حكومت او را نامشروع اعلام كردند.

اين استاد حوزه و دانشگاه عنوان كرد: حضور حضرت رضا(ع) در ايران مشوقي بزرگ براي انتشار تشيع و اسلام ناب محمدي بود و امروز شاهد آن هستيم كه مراكز حوزه علميه مشهد مقدس مشهد بعد از حوزه‌هاي علميه شهر قم از مهم‌ترين مراكز حوزوي ايران به حساب مي‌آيد.

وي اظهار داشت: يقينا حضور مضجع منور حضرت رضا(ع) در ايران به عنوان يك پشتوانه معنوي باعث پيروزي انقلاب شكوهمند اسلام ايران شد و مردم اين كشور با لبيك به درس‌هاي نهضت حسيني عليه طاغوت قيام كردند. /س


برچسب ها: ظهور ، حداکثری ، عالمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.