با حضور مسئولان استانی و شهرستانی نمایشگاه ورنی و صنایع دستی با شرکت فعالان این صنعت از 6 استان کشور دراهر آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، رضا صدیقی فرماندار اهر بعد از ظهر امروز در آیین گشایش نمایشگاه ورنی در اهر گفت: این نمایشگاه به منظور شناساندن استعدادهای بالقوه شهرستان اهر و منطقه ارسباران در حاشیه پنجمین جشنواره منطقه‌ای ورنی در قالب 30 غرفه از استان‌های کردستان، آذربایجان‌شرقی، کرمانشاه، همدان، اردبیل، آذربایجان‌غربی و زنجان فعالیت خود را آغاز کرده و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی گفت: این نمایشگاه علاوه بر تولیدات ورنی عشایر منطقه و فعالان این صنعت در شهرستان اهر سایر استان‌ها نیز تولیدات صنایع دستی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وی، تأکید کرد این نمایشگاه باعث شده علاقه‌مندان به خرید ورنی بدون واسطه با حضور در نمایشگاه سفارشات خود را ارائه و با قیمت مناسب ورنی و سایر صنایع دستی مورد نظر خود را خریداری کنند.

فرماندار اهر گفت: این نمایشگاه به مدت پنج روز مورد بازدید علاقه مندان بوده و در حاشیه این نمایشگاه برنامه های متنوع فرهنگی و شاد تدارک دیده شده است که در روز اول بیش از سه هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کردند.

85درصد عشایر آذریایجان شرقی به کار ورنی‌بافی مشغول هستند

براساس این گزارش، 85 درصد عشایر آذربایجان شرقی به کار بافت ورنی مشغول هستند اما این هنر اصیل و بومی بیشتر در بین عشایر و روستاهای منطقه ارسباران رواج داشته بطوریکه بیش از 20 هزار نفر از جمعیت منطقه به تولید ورنی اشتغال داشته و امرار معاش خود را از تولید ورنی تامین می کنند.

ورنی محصولی است میان گلیم و فرش که همچون سایر گلیم‌ها بصورت ذهنی و بدون نقشه از پیش تهیه شده به وسیله زنان و دختران عشایر و روستائیان منطقه ارسباران بافته می‌شود. تار و پود این فرش همانند قالی از نخ‌های پنبه‌‌ای، پشمی و ابریشمی فراهم شده و گاهی برای چله‌کشی از پشم گوسفند هم که در منطقه بصورت فراوان وجود دارد استفاده می‌شود.

ورنی در میان عشایر شاهسون و روستاهای کلیبر، خداآفرین، هوراند و روستاهای بخش مرکزی از رونق قابل توجهی برخوردار بوده و در حال حاضر کشور ما تنها صادرکننده این محصول است.

این محصول هم بر روی دار افقی و هم بر روی دار عمودی بافته می شود که در داخل چادر و خانه‌های روستائیان و عشایر مستقر می‌شود. نقشه ورنی نشانگر اعتقادات، آداب و رسوم و باورهای مردم این منطقه است و بیشتر در بافت آن از تخیلات ذهنی و شکل حیوانات و پرندگان استفاده می‌شود و معمولاً برای رنگ‌بندی ورنی از رنگهای لاکی، کرم، آبی روشن، سفید و پیازی استفاده شده و در ابعاد مختلف و به بازار عرضه می‌شود.
برچسب ها: تبریز ، نمایشگاه ، اهر ، ورنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.