مجری طرح توسعه میدان نفتی کرخه، هدف از توسعه این میدان، را حفاری دو حلقه چاه توصیفی و تعمیر یک حلقه چاه برای رسیدن به تولید زودهنگام ٧ هزار و ۵٠٠ بشکه نفت در روز عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود در نیمه اول سال آینده و در نهایت به تولید ۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز پس از توسعه کامل میدان دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پولادی وندا، مجری طرح توسعه میدان نفتی بندکرخه در شرکت مهندسی و توسعه نفت، با بیان این مطلب گفت: میدان نفتی بند کرخه در بلوک مهر قرار دارد؛ حالت میدان کوهانکی و شامل ٣ کوهانک جنوبی، شمالی و میانی است.

وی تصریح کرد: اجرای فاز اول توسعه در کوهانک جنوبی میدان است و پروژه لرز هنگاری ۳ بعدی میدان از سوی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و شرکت پارس پترو به اتمام رسیده، شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) که طرف قرارداد شرکت مهندسی و توسعه نفت به شیوه بیع متقابل است، اطلاعات لرزه نگاری را برای پردازش به دو شرکت داده پردازی واگذار کرده که پردازش آن تاکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

پولادی وندا اظهار داشت:  هدف از توسعه این میدان، حفاری دو حلقه چاه توصیفی و تعمیر یک حلقه چاه برای رسیدن به تولید زودهنگام ٧ هزار و ۵٠٠ بشکه نفت در روز در نیمه اول سال آینده و در نهایت تولید ۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز پس از توسعه کامل میدان است.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآورد به عمل آمده در لایه های ایلام و سروک، میزان نفت درجای این میدان به طور تقریبی ۴ میلیارد بشکه پیش بینی شده و مخازن هدف در این میدان، سازند ایلام و سروک است (لایه ایلام حدود ۹/ ۱ میلیارد بشکه و لایه سروک حدود۷/ ۱ میلیارد بشکه) که نفت ارزیابی شده در لایه ایلام، دارای درجه سنگینی API23 و نفت لایه سروک دارای درجه سنگینی ١٨ API است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی بندکرخه تاکید کرد: تاسیسات روزمینی تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته و MDP جدید هنوز نهایی نشده و یک HOA با شرکت ساتا امضا شده که بر اساس آن، شرکت ساتا با حفاری یک حلقه چاه، MDP نهایی میدان را اعلام خواهد کرد که ۹۰ درصد هم پیشرفت داشته است.

وی اضافه کرد: نفت این میدان پس از تولید با خط لوله 36 داینچ به تلمبه خانه غرب کارون که از سوی شرکت متن راه اندازی می شود، منتقل خواهد شد.

میدان نفتی بند کرخه، یکی از میدان های نفتی ایران است که در سال ۲۰۰ ۹ در شمال غربی اهواز کشف شد. میزان نفت درجای این میدان که دارای ۵۰ کیلومتر طول و ۵ کیلومتر عرض است، بالغ بر 5/ 4 میلیارد بشکه نفت خام پیش بینی شده است. سابقه عملیات اکتشاف این میدان به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می گردد که با انجام عملیات لرزه نگاری دوبعدی، نقشه ساختمانی میدان مشخص و سپس حفاری چاه"BKH1" با هدف شناسایی توان هیدروکربوری در سازند آسماری میدان اجرا شد. در سا لهای اخیر، مطالعات جدیدی روی این میدان انجام شده که پس از پردازش و تفسیر مجدد داده های لرزه نگاری قدیمی، حفاری چاه "BKH2"، در دستور کار قرار گرفت.
 
پس از انجام آزمایش های متعدد، وجود نفت و امکان تولید حداقل یکهزار بشکه در روز از لایه ایلام به اثبات رسید. در سال ۱۳۸۶ نیز به منظور تحقیق در کوهانک شمالی ساختمان اصلی میدان نفتی بند کرخه، چاه جدید »BKH4« با هدف تحدید توصیف مخزن ایلام، حفاری شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: میدان ، نفت ، بندکرخه ، توسعه ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار