رشد بي‌رويه گياهان آبزي در رودخانه دز به تهديدي جدي براي اين رودخانه تبديل شده به طوريكه سطح زيادي از رودخانه دز در نقاط مختلف به وسيله گياهان آبزي پوشيده شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، رودخانه دز به عنوان سومين رودخانه پرآب كشور شاهرگ حيات اقتصادي شمال خوزستان محسوب مي شود كه جريان آن نقش اساسي و مهمي را در پويايي اكوسيستم و محيط زيست منطقه به ويژه حيات جنگل هاي پارك ملي و منطقه حفاظت شده دز دارد.

اين رودخانه با آبي سرد و زلال علاوه بر پتانسيل گردشگري ، زيستگاه انواع آبزيان بومي و بعضا منحصر بفرد است.

عدم لايروبي رودخانه دز در سالهاي اخير موجب رشد بي رويه انواع جلبك و خزه در بخش وسيعي از اين رودخانه شده به طوريكه در پايين دست پل شناور و نيز اطراف پل پنجم جريان آب به شدت كند شده و خزه ها به محل انباشت انواع پسماند و زباله تبديل شده‌اند.

به گفته عضو انجمن دوستداران طبيعت دزفول ،رودخانه دز با آبي شفاف و زلال و چشم اندازي زيبا كه سخاوتمندانه از ميان شهر دزفول عبور مي كند و ميزباني مهربان براي هزاران شهروند و مسافر داخلي و بعضا خارجي است اخيرا با مشكل جدي تحت عنوان رشد بي رويه گياهان آبزي دچارشده است.

غلامحسين حسن پور افزود:چندسالي است كه بر اثر عوامل مختلف از جمله كاهش دبي رودخانه دز در فصل تابستان و بهار ،كاهش جمعيت آبزيان بخصوص ماهيان خاص منطقه بر اثر صيد بي رويه به خصوص در فصل تخم ريزي ،تخليه پس ماند غذايي و انواع پلاستيك در آب رودخانه توسط مسافران و ساحل نشينان،گياهان آبزي در اكثر نقاط اين رودخانه رشد و تكثير يافته است.

اين دوستدار طبيعت همچنين گفت:اگر اين رويه ادامه يابد با رشد روز افزون اينگونه گياهان در رودخانه دز ديري نخواهد پاييد كه اين رودخانه زيبا به مردابي تبديل شود كه افسوس همگان را در پي خواهد داشت.

وي اظهار داشت:علاوه بر گياهان آبزي بر اثر افزايش ،رسوبات در بستر رودخانه دز رشد بي رويه نيزارها در نقاط مختلف ساحل رودخانه دز به تهديدي ديگر براي اين رودخانه تبديل شده است.

حسن پور از دستگاههاي ذيربط به ويژه شهرداري دزفول خواست نسبت به اين تهديد جدي كه حيات رودخانه دز را به مخاطره انداخته اقدام عاجل را به عمل آورده و نسبت به لايروبي اين رودخانه اقدام كنند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست دزفول نيز چندي پيش ضمن هشدار نسبت به تخليه و انباشت زباله در رودخانه دز ، از آلوده شدن اكوسيستم آبي اين رودخانه به دليل تخليه زباله هشدار داد.

فرهاد قلي نژاد با اظهار تاسف از شناور شدن هزاران قطعه زباله از جمله انواع پلاستيك و ظروف يكبار مصرف در نقاط مختلف رودخانه دز افزود:دربرخي ايام به ويژه روزهاي پاياني هفته و تعطيلات كه مسافران از ديگر نقاط به دزفول سفر مي كنند تجمع زباله هاي شناور در پايين دست پل قديم دزفول ضمن ايجاد منظره اي نامطلوب موجب تلنبار شدن زباله و آلودگي رودخانه دز مي شود.

رييس اداره حفاظت محيط زيست دزفول منشا پسماندهاي تلنبار شده در پشت سد ياد شده را تخليه پراكنده پسماندها از تفريحگاه ساحلي بوستان دولت ،مجموعه تفريحي بالادست سد تنظيمي و پلاژ ساحلي دز و فاضلاب شهر چمگلك عنوان كرد.

مسافران و گردشگراني كه در روزهاي تعطيل براي تفريح و شنا به دزفول سفر مي كنند از منظره نامطلوب انباشت خزه ، جلبك و نيز زباله در اطراف پل شناور گله مند بوده و خواستار اقدام دستگاههاي متولي در اين رابطه مي باشند.

بوستانهاي ساحلي و نيز ساحل شني رودخانه دز در تمام فصول سال پذيراي شهروندان و گردشگران و مسافران از شهرهاي مختلف كشور مي‌باشد./ز

برچسب ها: رشد ، گیاهان ، رودخانه دز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.