یک زنبوردار و تولیدکننده عسل در خوزستان از دولت خواست که به دغدغه‌ها و مشکلات زنبورداران توجه کند و این صنف را مورد حمایت قرار دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ شاهپور پرندیان گفت: امسال تولید عسل در سطح تمام زنبورستان‌های کشور به پایان‌ترین میزان خود نسبت به چند سال‌هاي اخیر رسیده است.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم علت این کاهش میزان تولید، ورود گرد و غبار از سمت عراق به استان است؛ این غبارها با گرده گل‌ها ترکیب شده و به عبارتی غذای زنبور را آلوده می‌کند.

پرندیان تصریح‌کرد: تجربه نشان داده است که در روزهای آلوده و گرد و غبار آلوده، زنبورها مرکز غذای خود را به زحمت پیدا کرده و راه خود را گم می‌کنند.

وی عنوان‌کرد: علاوه بر این موضوع در حال حاضر بیماری سی سی دی یک نوع بیماری ویروسی درزنبورستان های کشور شیوع پیدا کرده است و نشانه آن این است که زنبورها داخل کلنی نمی مانند و با وجود بچه های خود، کلنی را ترک می کنند.

اين زنبوردار خوزستاني ادامه‌داد: بیماری سی‌سی‌دی به بیماری فرار زنبورها از کندو معروف است که صدمات زیادی به زنبورستان‌ها وارد می‌کند.

پرندیان بیان‌کرد: وقتی صنفی در کشور دچار آسیب یا خسارت‌هایی شود معمولا دولت از طریق ارایه تسهيلات و کمک دارویی و یا استمهال وام از آن حمایت می‌کند؛ انتظار داریم این حمایت‌ها نصیب شغل زنبورداری هم شود.

وي گفت: اگر چه بیمه تامین اجتماعی زنبورداری در یک سال‌گذشته مصوب شده است اما تبصره‌ای در آن آمده که تبصره‌ای خنده‌دار است و با عقل جور در نمی‌آیند.

پرندیان اظهارکرد: براساس این تبصره، تنها کسانی که از سال 88 تاکنون حتی یک روز بیمه ندارند، می‌توانند مشمول بیمه زنبورداری شوند و در حال حاضر در اهواز تنها یک نفر مشمول و حائز این شرط شده است؛ امیدواریم این تبصره برداشته شود./ب


برچسب ها: دغدغه ، زنبوردار ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.