وزراي خارجه ليبي و روسيه در نشست خبري مشترک در مسکو برخي مسائل از جمله سوريه بررسي کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ عبدالعزیز وزیر خارجه لیبی در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت باید از جامعه بین المللی خواسته شود مسئولان حملات شیمیایی در سوریه را به دست عدالت بسپارد. 

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه هم اعلام کرد سوريه پيشنهاد مسکو را در خصوص کنترل بين المللي بر تسليحات شيميايي سوريه پذيرفته است.

لاوروف در این کنفرانس خبری تاکید کرد در دیدار با وزیر خارجه لیبی اوضاع سوریه، مصر و تونس را بررسی کردیم و درباره ضرورت حل سیاسی به توافق رسیدیم.

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با همتای لیبیایی خود تاکید کرد روسیه در صدد تدوین برنامه ای مشخص است و برای دستیابی به نتیجه در آینده نزدیک با سوریه در ارتباط است. 

لاوروف در نشست خبري مشترک با محمد عبدالعزيز همتاي ليبيايي خود در مسکو افزود: ما در اين باره با طرف سوريه گفتگو مي کنيم و اميدواريم به زودي اين گفتگوها به نتيجه برسد. 

وي خاطر نشان کرد: بازرسان سازمان ملل بايد به سوريه بازگردند تا ماموريت خود را تکميل و گزارش کاملي ارائه کنند. 

لاوروف با اشاره به تلاش روسيه براي گسترش روابط تجاري و همکاري هاي اقتصادي با ليبي گفت: ما همچنين درباره راه هاي توسعه همکاريهاي نظامي بين دو کشور و صادرات سلاح به ليبي گفتگو کرديم. 

وزير امور خارجه روسيه گفت: دو کشور از حل مشکلات بين المللي بر اساس قوانين بين المللي و منشور سازمان ملل متحد حمايت مي کنند. ما همچنين درباره اوضاع سوريه، مصر و تونس هم گفتگو و بر لزوم دستيابي به راه حل سياسي تاکيد کرديم. روسيه از فعال شدن سازمان هاي منطقه اي براي حل مشکلات در هر منطقه از جهان حمايت مي کند. 

سرگئي لاوروف گفت: پيشنهاد نظارت بين المللي بر سلاح هاي شيميايي سوريه فقط متعلق به روسيه نيست و بر اساس بحث ها با آمريکاييها مطرح شد. تصميم گيري اصلي در آمريکا برعهده رئيس جمهور اين کشور است و باراک اوباما تاکيد کرد اين پيشنهاد مي تواند پيشرفت مهمي باشد. روسيه براي دستيابي به طرح مشخصي درباره نظارت بين المللي بر سلاح هاي شيميايي سوريه تلاش و با سوريه گفتگو مي کند تا در آينده نزديک به نتيجه برسد. 

وزير امور خارجه ليبي هم خواستار گسترش همکاري در زمينه هاي مختلف با روسيه شد. 

محمد عبدالعزيز، بر اهميت نقش روسيه در حل مشکلات مهم منطقه اي و بين المللي تاکيد کرد. 

عبدالعزيز افزود: اين سفر پس از برگزاري موفقيت آميز اجلاس گروه بيست  ودستيابي به اهداف برگزاري اين اجلاس، انجام شد. روسيه نقش کليدي در حل بسياري از مشکلات بين المللي ايفا مي کند. جامعه جهاني بايد از ليبي به منظور ساختن نهادهاي جديد حکومتي در آن حمايت کند. 

وي خاطر نشان کرد: ما از روسيه مي خواهيم تا به ليبي در برابر چالش هايي که با آن روبروست، کمک کند. ما درباره قراردادهاي گذشته با روسيه گفتگو کرديم و از همکاري هاي مجدد با روسيه استقبال مي کنيم. ما توافق کرديم کميته عالي مشترک دو کشور بار ديگر فعال شود. ما توافق کرديم روسيه در زمينه ديپلماتيک به ما کمک کند و براي اين مسئله از مسکو تشکر مي کنيم. 

وزير امور خارجه ليبي گفت: ما درباره اوضاع مصر، سوريه، شمال آفريقا و مبارزه با تروريسم تبادل نظر کرديم. ما از همکاري در زمينه فضايي با روسيه استقبال مي کنيم و براي گفتگو در اين باره آمادگي داريم. 

عبدالعزيز که کشورش رياست دوره اي اتحاديه عرب را در دست دارد درباره موضع اين اتحاديه در برابر بحران سوريه افزود: اتحاديه عرب استفاده از سلاح شيميايي در سوريه را محکوم کرد و از ملت اين کشور حمايت مي کند. 
برچسب ها: لیبی ، سوریه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار