تولید کمپوست با استفاده از کرم خاکی موجب شده است تا حجم زباله‌‏های روستایی کاهش یابد.





به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه گیلان، افزایش روز افزون زباله‏‌های روستایی و نزدیک‏تر شدن زندگی روستاییان به زندگی شهری موجب شده است که حجم زباله‏‌های روستایی افزایش یابد و از آنجایی‌که دفن بهداشتی زباله در گیلان یکی از معضل‏‌های مهم محیط زیست استان ماست، باید همه به فکر تولید زباله کمتر و یا تبدیل آن به کود باشیم.

کمپوست ورمی که چند سالی است در روستاهای گیلان به روستاییان آموزش داده می‌‏شود از جمله راهکارهایی است که می‌‏تواند ما را در کاهش حجم زباله‏‌های روستاها یاری رساند.

امروز در روستای هلوسرای سفلی از توابع رانکوه املش زنانی هستند که زباله‏‌های خانه خود را با استفاده از کرم خاکی به کمپوست تبدیل می‏‌کنند و جمعیت آنها هر روز در در حال افزایش است.

تهمینه نیری یکی از روستاییان روستای هلوسرا‌ست و دو سال است به کار تولید کمپوست مشغول است.

وی زباله‌‏های تر را از همسایه‏‌ها می‏‌گیرد و کمپوست می‏‌کند.

وی پس از گذشت چند روز کمپوستی به همسایه‏‌ها تحویل می‏‌دهد که در مزارع کشاورزی به کار برده می‏‌شود.

‌نیری در گفت‌‏وگو با گروه استانها با بیان این مطلب که اجرای این امر به حفظ محیط زیست روستایش بسیار کمک می‏‌کند، گفت: این امر موجب کاهش هزینه‏‌های کشاورزان نیز می‌‏شود، زیرا برای خرید کود مورد نیاز مزارع خود دیگر هزینه‌‏ای برای کود پرداخت نمی‌‏کنند.

وی گفت: اجرای این امر نیاز به مکان زیادی ندارد و هیچ بوی بدی از کمپوست به مشام انسان نمی‌‏رسد.

‌نیری ادامه داد: حتی در آپارتمان‏‌ها هم می‏‌توان کمپوست تولید کرد و این کار را فقط در یک گلدان با همکاری کرم‏‌های خاکی می‏‌توان انجام داد، بدین ترتیب زنان شهری نیز می‌‏توانند زباله‏‌های تر خانه خود را در خانه با استفاده از یک گلدان و کرم خاکی به کمپوست تبدیل کنند و در باغچه‌‏های آپارتمان بریزند و یا با جمع کردن آن را به فروش برسانند.

"گلبهار .ج" همسایه‌ نیری که زباله‌‏های خانه‏‌اش را برای تبدیل به کمپوست به خانه وی آورده بود، وي گفت: مهمترین نتیجه اجرای کمپوست در روستا این است که دیگر مگس در خانه‏‌ ما دیده نمی‌‏شود و از اینکه کرم‏‌های خاکی کمک کردند تا مگس‏‌ها را از خانه‏‌های ما بیرون کنند، بسیار خوشحالیم. /ش
برچسب ها: همکاری ، کرم ، خاکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.