سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور مهم و تاثيرگذار در تحولات منطقه مواضع اصولي خود را مبتني بر ثبات و امنيت منطقه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "مرضيه افخم" سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در اولين نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره مواضع آمريكا نسبت به سوريه گفت: همه دوستان اخبار مربوط به سوريه را دنبال كردند، از اين رو جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور مهم و تاثيرگذار در تحولات منطقه مواضع اصولي خود را مبتني بر ثبات و امنيت منطقه قرار داده است.  
 
وي افزود: طي بحران به وجود آمده در منطقه ايران رايزني‌هاي متعددي را با كشورهاي منطقه برقرار كرده و تلاش كرده مانع از وقوع هرگونه جنگ در اين منطقه حساس شود اما به هر حال بايد صدايي بلند شود تا صداي جنگ‌طلبان كمتر به گوش برسد.  
 
افخم تصريح كرد: وزير امور خارجه طي مكالمات تلفني و فعال كردن نمايندگي‌هاي ما در كشورهاي مختلف تلاش درباره مسائل سوريه را جزو اولويت‌هاي كاري خود قرار داده است و مواضع صريح و اصولي خود را درباره بحران سوريه اعلام كرده است. 

* ايران مخالف خشونت‌گرايي و افراط‌گرايي در منطقه است
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان اظهار داشت: ما مخالف خشونت گرايي، تروريست و افراط گرايي در منطقه هستيم و مخالف هرگونه ماجراجويي جديد و نظامي‌گري كه تشديد كننده بحران در منطقه است هستيم.  
 
وي تصريح كرد: سفر معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه به مسكو هم در چارچوب حل مشكلات موجود در سوريه شكل گرفته است و در هر حال اميدوار هستيم رايزني‌هاي جمهوري اسلامي ايران با طرف‌هاي ضد جنگ به نقاط اميدوار كننده‌اي برسد و مسير را از سمتي كه بازگشتي نداشته باشد؛ متوقف كند.  
 
افخم در پاسخ به سوالي درباره اظهارنظر اشتون نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اظهار داشت: خبري داشتيم كه سخنگوي وي چنين اظهار نظري را در واقع رد كرده‌اند ولي در عين حال اميدواريم كه گروه 1+5 به آينده نگاه كند و به سمت مذاكرات سازنده و جدي و مبتني بر يك اراده راسخ پيش برود.

* گزارشات آژانس نشانگر شفافيت فعاليت‌هاي ‌هسته‌‌اي ماست

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره اظهارات مدير كل آژانس انرژي اتمي در نشست حكام مبني بر درخواست آژانس براي بازديد از سايت نظامي پارچين گفت: در هر حال همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس انرژي اتمي يك همكاري سازنده و شفاف بوده است و تعداد بازرسي‌هايي كه سازمان از ايران داشته است در نوع خودش كم نظير و بي‌نظير بوده است.  
 
وي افزود: ما شاهد اعلان شفافيت تصريح مدير كل در گزارشات بوديم كه اعلام كرده است ايران انحرافي نداشته است البته ادعاهاي رسانه‌اي مختلفي مطرح مي‌شود اما براي ما ملاك گزارشات آژانس انرژي اتمي است.
 
افخم تصريح كرد: هيچ گونه تغييري در مواضع صريح و شفاف ما نسبت به همكاري با آژانس ايجاد نشده است اميدوار هستيم در دور بعدي گفتگوي ايران و آژانس كه پنجم مهر ماه انجام خواهد شد اين مسير به خوبي ادامه پيدا كند و متناسب با آن اخبار تحولات را درباره اين موضوع اعلام خواهيم كرد.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه چه رايزني‌هايي ميان فرستاده برخي از كشورها از جمله ژاپن با ايران صورت گرفته است اظهار داشت: گفتگوهاي خوبي را همواره بين ايران و ژاپن داشته‌ايم از اين رو تحرك دولت ژاپن به منظور رايزني با جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور مهم و تاثيرگذار در منطقه را حركت قابل قبولي مي‌دانيم و اميدوار هستيم ارتباطات و تعاملات با دولت ژاپن در سطوح مختلف ادامه پيدا كند. 

افخم گفت: ابتكاراتي از سوي مسكو درباره سوريه ارائه شد كه در خصوص پايان دادن به بحران سوريه در اين مرحله بود که جمهوري اسلامي ايران از اين ابتكار استقبال مي‌كند و ما اين ابتكار را در چارچوب متوقف كردن نظامي‌گري در منطقه مي‌دانيم.  
 
وي ادامه داد: ما همواره اعلام كرديم كه اين موضوع را به عنوان يك كشوري كه مخالف كاربرد سلاح شيميايي و خواهان عاري شدن منطقه از سلاح‌هاي كشتار جمعي است بايد در كل منطقه تعميم پيدا كند در عين حال به نگراني‌هاي موجود از در اختيار داشتن مجموعه‌اي از اين سلاح‌هاي كشتار جمعي در اختيار تروريست‌ها ابراز نگراني مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم هرگونه ابتكاري بايد به اين مجموعه تروريست‌ها هم تعميم پيدا كند. 

* اخبار جديدي درباره ديپلمات سوئدي نداريم
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي درباره ديپلمات سوئدي اظهار داشت: در مورد ديپلمات سوئدي اخبار جديدي نداريم اطلاعات‌رساني آن در زمان مقتضي اعلام خواهد شد.  
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه جمهوري اسلامي ايران همواره تاكيد مي‌كند بر اين كه بحران سوريه راه حل ديپلماتيك و سياسي دارد و نه نظامي گفت: يكي از مشتركاتي كه جمهوري اسلامي ايران و مجموعه كشورهايي كه مخالف درگيري و نظامي‌گري هستند به كارگيري ديپلماسي هست.
 
افخم در ادامه تصريح كرد: ما خواهان ايجاد فرصت ابتكار عمل براي ديپلماسي در منطقه شديم و بايد سازوكارهايي ايجاد شود و ابتكاراتي كه در جهت ديپلماسي است تقويت شده و به طور مشخص در مورد سوريه اميدوار هستيم كه ابتكارات بين‌المللي به منظور گفتگوهاي سوري و نشستن طرف‌هاي سوري پشت ميز مذاكره شكل بگيرد.
 
وي گفت: بايد همه تلاش كنند كه در چارچوب ديپلماسي طرف‌هاي سوري به مذاكره و رسيدن به يك راه حل تشويق و ترغيب شوند.  
 
افخم در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه ديروز دكتر ظريف توضيحاتي در مورد تيم مذاكره كننده هسته‌اي ارائه دادند ولي با اين حال نكته‌اي مبهم مانده و آن اين است كه در دور جديد يك مذاكره كننده ارشد خواهيم داشت يا نه؟ و هم چنين دولت امروز اعلام كرد كه احتمالا دور مذاكرات جديد را در نيويورك انجام خواهد داد، آيا انتخاب اين محل پيام خاصي را به دنبال دارد؟ و رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه ايران در روزهاي آينده با دولت سوريه براي حل بحران اين كشور نشست خواهد داشت اين خبر را تاكيد مي‌كنيد يا نه؟ اظهار داشت: طي هفته‌اي كه گذشت در واقع شاهد بوديم كه رئيس‌جمهور مسئوليت تنظيم مذاكرات هسته‌اي را به وزارت امور خارجه محول كردند.
 
وي افزود: وزارت امور خارجه با همكاري ساير دستگاه‌هاي ذيربط كه چارچوب اين هماهنگي‌ها در شوراي امنيت ملي انجام خواهد شد مذاكرات را رهبري مي‌كند.

* ترکيب تيم مذاکره‌کننده بعدا اطلاع‌رساني خواهد شد
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان تصريح كرد: اين كه رئيس گروه مذاكره كننده چه كسي خواهد بود سازو كار ويژه خودش را دارد در حال حاضر اين مرحله ما اطلاع بيشتري را منتشر نمي‌كنيم چون تمام گروه كارشناسي بايد تنظيم شوند مراحل كارشناسي، بررسي و مشورت‌هاي لازم در اين زمينه انجام شود و انشالله در زمان مقتضي نسبت به اعلام تركيب تيم و رئيس گروه مذاكره كننده اطلاع رساني خواهد شد.
 
وي ادامه داد: در خصوص بحث انجام اولين دور مذاكره در نيويورك فكر مي‌كنم اين يك تعبير و يا تفسير نادرست از يك برداشت خبري است ظريف و اشتون در حاشيه اجلاس سازمان ملل متحد يك ديداري را خواهند داشت در واقع اين ديدار اولين تماس بعد از تشكيل دولت يازدهم و شروع به  كار اين دولت است كه در اين ديدار مسائل و موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر مي‌شود اين ديدار براي ما به منزله مذاكره با گروه 1+5 به مفهومي كه شما گفتيد نيست و فكر مي‌كنيم كه زمينه‌هاي لازم در اين حد بررسي خواهد شد و اعلام نظر خواهد شد كه روند كار چگونه است به هر حال اين بحث‌ها بحث‌هايي است كه دو طرف نسبت به آن تفاهم و اطلاع رساني كنند.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه تصريح كرد: اميدوارم رسانه‌هاي داخلي رسانه‌هاي خارجي را خيلي ملاك و مبناي سوال و تفسير خودشان قرار ندهند.

افخم در مورد سفر دكتر روحاني به بيشكك جهت شركت در اجلاس شانگهاي اظهار داشت: از نظر جمهوري اسلامي ايران اين سفر اهميت بسياري دارد و محورهاي سخنراني‌ها مباحث مهمي خواهد بود چرا كه سازمان همكاري‌هاي شانگهاي به عنوان سازماني منطقه‌اي جايگاه ويژه‌اي دارد و ما در چارچوب سياست‌هاي اصولي خود از اين نشست‌ها و رايزني‌ها استقبال كرديم.
 
وي ادامه داد: مسائل و مشكلات هر منطقه قطعا بايد توسط اعضاي آن منطقه حل شود.
 
افخم بيان كرد: اجلاس شانگهاي مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي منطقه‌اي است و جمهوري اسلامي ايران كه از ابتدا به عنوان عضو ناظر در آن فعال بوده همچنان فعالانه حضور داشته و در مباحث مختلفي همچون تروريسم، قاچاق و اقتصاد و ساير محورها به صورت فعالانه مشاركت داشته است.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاكيد كرد: دكتر روحاني در سيزدهمين اجلاس شانگهاي به بيشکک شرکت خواهد كرد و طبعا در اين سفر ديدارهايي در سطح بالا انجام مي‌شود و گزارشات مختلفي در مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.  
 
افخم افزود: در مورد برنامه‌هاي دكتر روحاني در اين سفر شما را به نهاد رياست جمهوري ارجاع مي‌دهيم و آن‌ها نيز در وقت مقتضي در اختيار شما قرار خواهند داد. 

* ما نگران ثبات و امينت منطقه هستيم
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوال خبرنگاري از خبرگزاري كويت مبني بر اين كه آيا در صورت حمله گسترده آمريكا به سوريه ايران وارد صحنه جنگ خواهد شد يا خير اظهار داشت: در هر حال نگراني‌هايي نسبت به نظامي‌گري و هرگونه اقدامي كه اوضاع منطقه را از كنترل خارج كند وجود دارد.  
 
وي افزود: ما نگران ثبات و امنيت منطقه هستيم و به عنوان كشوري كه در اين خصوص تجاربي داشته اين تجارب را با كشورهاي منطقه مطرح مي‌كنيم بنابراين تمام كشورها مسئوليت دارند براي جلوگيري از هرگونه پيچيدگي در منطقه تلاش كنند و در اين زمينه بيش از پيش به فعاليت خود ادامه دهند.  
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه فلسطين اليوم در مورد نشست شوراي حكام و اظهارنظر برخي ديپلمات‌ها در وين مبني بر اين كه برخورد با جمهوري اسلامي در اين برهه بهتر شده و اظهارات آمانو در اين نشست افزود: آن چه كه رسانه‌ها برداشت مي‌كند گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي است و هم چنين لحن مقامات را هم رسانه‌ها بنا بر تحليل خود بيان مي‌كنند.  
 
وي افزود: اما ملاك ما اسناد رسمي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و آن هم عدم انحراف جمهوري اسلامي ايران را به خوبي نشان مي‌دهد.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاكيد كرد: ما همواره اعلام كرديم كه آماده هرگونه همكاري با آژانس انرژي اتمي هستيم و اميدواريم در گزارش‌هاي ارائه شده از سوي آژانس از برداشت‌هاي شخصي استفاده نشود.
 
وي تصريح كرد: برداشت ما اين است كه ادامه گفتگوها با آژانس انرژي اتمي كمك كننده بوده و اميدواريم اين لحن‌ها ملاك تصميم‌گيري نشود. 

* در حال رايزني با مقامات يمن هستيم
 
افخم در مورد آخرين خبرها از وضعيت ديپلمات ربوده شدن در يمن اظهار داشت: در مورد ربوده شدن ديپلمات ايراني در صنعا وزارت امور خارجه پيگيري‌هاي خود را آغاز كرد و در همان راستا رايزني‌ها با مقامات اين كشور آغاز شد.
 
وي افزود: در پي پيگيري‌هاي دستگاه ديپلماسي گروهي عازم يمن شدند و در اين سفر مقامات يمني با اين گروه همكاري خوبي داشتند و در اين راستا ملاقات‌هايي انجام شد و مسئولان ايراني نگراني خود را از اين موضوع ابراز كردند.  
 
افخم تاكيد كرد: گروه اعزامي به يمن خواستار تشكيل كميته‌اي براي پيگيري هر چه بيشتر اين موضوع شدند و اميدواريم اخبار خوبي در اين زمينه به ما برسد.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد انتشار اخباري مبني بر تجارت خارجي جمهوري آذربايجان با رژيم صهيونيستي اظهار داشت: ايران و جمهوري آذربايجان دو كشور مسلمان و همسايه و داراي مشتركات فرهنگي و تاريخي بسياري هستند.
 
وي افزود: ما همواره تلاش داشتيم روابط همسايگي تقويت شود و اميدواريم در دولت يازدهم اين خواسته مهم به نتيجه مطلوبي برسد.
 
افخم ادامه داد: افزايش تبادلات تجاري شاخصي در تعيين ميزان همكاري است و اميدواريم اين خواسته از سوي جمهوري آذربايجان مطرح و آن‌ها به اين سمت معطوف شوند چرا كه قطعا مزيت‌هاي كار با جمهوري اسلامي ايران براي جمهوري اذربايجان بسيار بيشتر و مفيدتر از كشورهاي خارج از منطقه است.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: اميدواريم در دوره‌هاي بعدي شاهد اين تغييرات باشيم.  
 
وي در ادامه با اشاره به جايگزيني اشعار نظامي به زبان تركي بيان كرد: آن چه كه آذري‌ها به نام فرهنگ به دنبال آن هستند اقدامي ضد فرهنگي است.  
 
وي افزود: اگر ترجمه اشعار به تركي با حفظ ريشه و مفهوم اصلي اشعار باشد خوب است چرا كه تمام جهانيان تلاش دارند اشعار و حكمت‌هاي خود را به زبان‌هاي مختلف ترجمه كنند اما اگر ترجمه با تخريب صورت گيرد اقدامي ضد فرهنگي است.  
 
افخم تاكيد كرد: اميدواريم مسئولان جمهوري آذربايجان به حفظ هويت اشعار ايراني نظامي گنجوي روي بياورند.

* دولت يازدهم داراي سياست‌هاي شفافي است

وي در ادامه در مورد عملكرد دولت يازدهم در تعامل با جهان اظهار داشت: آن چه مسلم است بحث شفافيت و شفاف بودن سياست‌ها در دولت يازدهم بوده و اين مسئله مورد تاكيد است.
 
افخم ادامه داد: بخشي از اين شفافيت‌ها كمك مي‌كند كه فضاي بين‌المللي براي همكاري و تعامل سازنده آماده شوند.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: دولت يازدهم تلاش دارد به منظور ارتقاي وجهه جمهوري اسلامي ايران تعاملي سازنده با ساير كشورها داشته باشد و انتظار دارد تلاش‌ها براي رفع نگراني از سوي طرف مقابل رخ دهد.  
 
افخم تصريح كرد: آن چه كه براي ما مهم است حفظ آرمان‌هاي انقلاب اسلامي برپايه حفظ استقلال كشور و دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي است.  
 
وي در ادامه در مورد انتشار مقاله‌اي در رسانه‌هاي غربي در مورد استفاده سلاح‌هاي شيميايي توسط تروريست‌ها بيان كرد: گزارشي كه اين رسانه غربي منتشر كرده در مورد استفاده تروريست‌ها از سلاح‌هاي شيميايي بود و اين نشانگر اين است كه جهان نيز از استفاده سلاح‌هاي شيمياي و خطرات آن نگران است و جهان غرب بايد با تروريست مقابله كند و قطعا برخورد يك جانبه با محوريت و سياست‌هاي دوگانه نمي‌تواند به حل مشكلات كمك كند.  
 
وي افزود: روابط جمهوري اسلامي ايران و سوريه روابط خوب و متناسب با روند تحولات تصميمات خود را نيز اعلام مي‌كنيم و تاكنون هم اقدامات لازم را انجام داده‌ايم.

* بنده خبر رسمي در مورد اينکه سلطان قابوس حامل پيامي از آمريکا بوده باشد، ندارم
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفر سلطان قابوس و اين كه آيا وي حامل پيامي از سوي آمريكا براي جمهوري اسلامي ايران بوده است يا خير گفت: تلاش‌هاي ما همواره به جلوگيري از جنگ و كمك به حل موضوع از طريق ديپلماسي معطوف بوده است.  
 
وي افزود: عمان از جمله كشورهايي است كه با ايران و آمريكا روابط خوبي دارد بنابراين در رسانه‌ها نيز هرگونه تماسي آن‌ها را به گمانه زني وا مي‌دارد و بنده خبر رسمي در اين مورد ندارم.  
 
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براين كه آيا در اين سفر نامه‌اي رد و بدل شد يا خير گفت: آن چه كه دكتر ظريف در مصاحبه خود اعلام كرد گوياي اين مهم است كه نوعي از تبادل مفاهيم رخ داده اما در مورد اين كه آيا نامه‌اي رد و بدل شده اشاره اي نشده است.  
 
افخم تاكيد كرد: ما همواره در مورد سوريه نگراني خود را اعلام كرديم اما اين كه از طريق نامه بوده يا خير بنده پاسخي ندارم.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به دستاوردهاي سفر وزير امور خارجه كشورمان به عراق گفت: ايران و عراق داراي روابط خوب و همسايگي هستند كه اين روابط روبه گسترش است.  
 
وي افزود: رايزني‌ها و مشورت‌هاي خوبي ميان دو كشور درخصوص تحولات منطقه در جريان است.
 
افخم تاكيد كرد: هر دو كشور نگراني‌هاي مشتركي در خصوص خشونت و افراطي گرايي در منطقه دارند كه اين بخشي از مشتركات هر دو كشور است.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: بخش ديگر ظرفيت‌هاي دو كشور براي كمك به حل بحران‌هاي منطقه است.
 
وي افزود: اين سفر با هدف شروع گفتگوها با دولت عراق در دولت يازدهم انجام شد كه در آن ديدارهاي خوبي صورت گرفت و دو طرف فرصت‌ها و تهديدهاي منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.  
 
افخم تصريح كرد: هم چنين ديدار محمدجواد ظريف با آيات عظام ديدار بسيار خوبي بود و اين سفر را شروعي براي افزايش تماس‌هاي دو كشور ارزيابي ميكنيم.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينكه آيا شما اخبار مربوط به تجمع مخالفين نظام جمهوري اسلامي ايران مقابل سفارت اتريش و هم چنين سفر رهبر كردهاي سوريه به ايران را تاييد مي‌كنيد يا خير اظهار داشت: در مورد هر دو خبر بنده اطلاعاتي ندارم و اطلاعات تكميلي را بعد از اين جلسه در اختيار شما قرار مي‌دهم.  
 
وي در ادامه در خصوص تلاش‌هاي ايران براي جلوگيري از جنگ در منطقه افزود: جمهوري اسلامي ايران در اين راستا گفتگوها و رايزني‌هايي را انجام داده و همواره از ظرفيت خود براي جلوگيري از هرگونه نظامي گري استفاده كرده است.  
 
وي افزود: در همين راستا مشورت‌هايي با وزراي خارجه كشورهاي مختلف صورت گرفته و مسائل در اين تماس‌ها تشريح شده است.  
 
افخم ادامه داد: ما به عنوان كشوري كه قرباني سلاح‌هاي شيميايي است نگراني خود را به جامعه جهاني اظهار داشتيم و اعلام كرديم نبايد استفاده از سلاح‌هاي شيميايي به عنوان يك رويه در جهان حاكم شود و هرگونه اقدامي كه به تضعيف اقدامات و تلاش‌هاي سازمان‌هاي بين المللي براي جلوگيري از استفاده از سلاح‌هاي شيميايي صورت مي‌گيرد پذيرفتني نيست.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت‌: خط قرمزهايي كه آمريكا اعلام مي‌كند ناشي از فشارهاي دروني اين كشور است و جامعه جهاني نبايد اجازه دهد اين خط قرمزها به خط قرمز جهاني تبديل شود.

* ايران متعهد به تقويت صلح و ثبات در منطقه است
 
افخم تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به تقويت صلح و ثبات در منطقه متعهد است و بايد براي تحقق اين مهم همكاري‌هاي منطقه‌اي شكل گيرد، به نظر مي‌رسد صداي كشورهاي ضد جنگ شنيده مي‌شود.  
 
وي افزود: همكاري ايران و سوريه همكاري‌هاي خوب و راهبردي مبتني بر منافع مشترك است و ما اميدواريم رخدادها به سمت حل بحران سوريه از طريق سياسي پيش رود.
 
افخم اضافه کرد: از اين كه اخبار و رويدادها به سمت ماجراجويي كشيده شود استقبال نمي‌كنيم و ما نيز چارچوب‌هايي براي تامين منافع خود در جهان داريم.  
 
وي در پايان در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد فعاليت در فضاي مجازي خاطر نشان كرد: روز گذشته سخنگوي قوه قضاييه اظهارنظري درمورد دسترسي به فيس بوك بيان كردند كه من نيز شما را به اظهارات وي ارجاع مي‌دهم كه البته بايد بگويم شبكه‌هاي اجتماعي فرصت خوبي براي تعامل و رساندن صداي حق‌طلبانه مردم ايران به جهان است و اميدواريم اين صدا شنيده شود. 

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۱:۳۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
خوشمان آمد
آخرین اخبار