"ايوان ملنيکوف" معاون رئيس دوماي روسيه گفت دوما به احتمال بسيار زياد 11 سپتامبر بيانيه اي را درباره سوريه تصويب خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از ايتارتاس، وي دوشنبه به ايتارتاس گفت: ما مي خواهيم اين بيانيه تا قبل از آغاز درگيري هاي مسلحانه احتمالي در سوريه، به تصويب برسد. 

ملنيکوف افزود اگر عمليات نظامي واقعي آغاز شود، دوما بيانيه جداگانه اي را تصويب خواهد کرد.

"سرگئي ناريشکين" رئيس دوماي دولتي روسيه پيش از اين در همين روز اعلام کرد دوما در يکي از نزديک ترين نشست هاي خود در پاييز که رسما 10 سپتامبر آغاز خواهد شد، بيانيه اي را درباره سوريه تصويب خواهد کرد.

وي ابراز اميدواري کرد همکاران امريکايي شان نيز در اين خصوص واکنشي از خود نشان دهند.

ناريشکين يادآوري کرد نمايندگان دوما پيشنهاد کرده اند درباره بحران سوريه با نمايندگان کنگره امريکا در گفتگويي مستقيم وارد مذاکره شوند. وي گفت هر دو پارلمان روسيه هيئت مشترک ويژه اي را براي سفر به واشنگتن براي چنين منظوري تشکيل داده اند. همتاهاي امريکايي ما از چنين گفتگويي طفره رفته اند و اين مايه تأسف عميق است. ما اين برخورد آنها را ، نقطه ضعفي در مواضع اعضاي کنگره امريکا قلمداد مي کنيم. ظاهرا آنها خودشان آن چه را دولت امريکا مي گويد (کاربرد سلاح شيميايي در سوريه بدست نيروهاي دولتي) کمتر باور دارند و يا اصلا آن را باور ندارند. 

وي افزود اعضاي کنگره به وضوح رسوايي "لوله آزمايش" را به خاطر دارند ( اشاره به سخنراني کالين پاول وزير امور خارجه وقت امريکا در مقر سازمان ملل در نيويورک که وي در آن جا لوله آزمايشي را به حاضران ارائه کرد که مي گفت حاوي عوامل سمي است و آن را به عنوان بخشي از دلايل خود عنوان مي کرد مبني بر اين که صدام رئيس جمهور وقت عراق داراي سلاح هاي کشتار جمعي است و بعدا به عنوان بهانه اي براي آغاز جنگ عليه اين کشور استفاده شد) و هر سند مرتبط با آن بهانه اي شد براي اشغال عراق.

ناريشکين در ادامه اوضاع سوريه را بسيار پيچيده توصيف کرد و هشدار داد  در صورتي که اقدام نظامي عليه سوريه صورت گيرد، لطمات جدي بر سازمان ملل و کليت نظام امنيت جهاني وارد خواهد آمد.
وي يادآور شد در اجلاس هفته گذشته گروه 20 در سن پترزبورگ، شمار کشورهايي که مخالف حمله نظامي به سوريه بودند بيشتر از تعداد کشورهاي موافق بود.

"الکسي پوشکوف" رئيس کميته روابط خارجي دوماي دولتي پيشتر اعلام کرد ما از قبل تهيه پيش نويس بيانيه دوما را آغاز کرده ايم و به محضي که امريکا عمليات نظامي برضد سوريه را آغاز کند، آن را منتشر خواهيم کرد. 

وي افزود فکر مي کنم اگر عمليات هفته آينده آغاز شود، نمايندگان دوما نيز هفته آينده اين بيانيه را تصويب خواهند کرد. وي به جزئيات اين سند اشاره اي نکرد و صرفا گفت کار تهيه پيش نويس اين بيانيه به تازگي آغاز شده است. 

پوشکوف هم زمان اطمينان داد  امريکا براي مقابله با سوريه به حمله نظامي متوسل  خواهد شد.وي مي گويد : همه شواهد نشان مي دهد کنگره امريکا از رئيس جمهور اوباما و قصد وي براي حمله به سوريه  حمايت خواهد کرد.

وي  افزود علاوه بر اين نشست هاي کنگره براي بررسي اين موضوع ممکن است حتي نسخه  بدتري از حمله امريکا به سوريه را ارائه کند. (هنگامي که در  ابتدا دولت امريکا يک عمليات کوتاه سه روزه را در دست بررسي داشت، اکنون آنها درباره يک حمله گسترده نظامي براي انهدام توانمندي هاي نظامي سوريه سخن به ميان مي آورند که ممکن است تا 60 روز به درازا بکشد.
 
 پوشکف گفت: "حزب جنگ" تلاش مي کند در کنگره دست بالاتري داشته باشد.

وي اين واقعيت را که  کميته روابط خارجي سناي امريکا از قبل قطعنامه اي را در خصوص مجوز استفاده از زور عليه سوريه تصويب کرده است و روساي هر دو مجلس امريکا در کنگره نيز از آن حمايت کرده اند، نشانه اي بسيار بد توصيف کرد. 

اين نماينده دوماي روسيه در ادامه گفت : ماهيت مذاکرات در کنگره به گونه اي است که افراد را به اين سمت هدايت مي کند که باور کنند دولت اوباما تصميم خود را براي آغاز عمليات نظامي در سوريه به هر بهايي گرفته است.

وي درخصوص پيامدهاي فاجعه بار حمله نظامي احتمالي امريکا به سوريه هشدار داد و گفت ما مي توانيم پيامدهاي چنين حمله اي را از هم اکنون پيش بيني کنيم: همه سلسله عمليات امريکا که با جنگ عراق آغاز شد به فجايعي در اين کشورها و در مناطقي که اين حملات در آن جا صورت گرفت، منتهي شد. سوريه هم از اين قاعده مستثني نخواهد بود. 

پوشکف افزود : تجاوز امريکا چيزي را حل نخواهد کرد بلکه صرفا باعث پيچيده تر شدن هر چه بيشتر اوضاع اين کشور خواهد شد و تصور مي کنم اين خود تأييديه ديگري بر اين موضوع خواهد بود که امريکا فقط مي تواند آشوب و ناآرامي ايجاد کند.

کميته روابط خارجي سناي امريکا چهارم سپتامبر قطعنامه اي را تصويب کرد که مجوز حمله نظامي به سوريه را به دولت اوباما ارائه کرد. اکنون قرار است اين قطعنامه که با 10 رأي موافق ، هفت رأي مخالف و يک رأي ممتنع تصويب شد در سنا مورد بررسي قرار گيرد.

برچسب ها: دوما ، روسیه ، سوریه ، بیانیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار