بیماری تب برفکی به دلیل ایجاد خسارات جبران ناپذیر اقتصادی از بیماریهای مهم صنعت دامپروری محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تلفات در دامهای جوان، سقط در دامهای آبستن، کاهش تولیدات دامی در دامهای شیری و پرواری از مهمترین خسارات اقتصادی این بیماری محسوب می شود.

دکتر محمد جانباز، افزود: در برخی از موارد تا 50 درصد کاهش تولیدات دامی ناشی از بیماری تب برفکی نیز مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه در مواردی این کاهش تولیدات دامی ناشی از بیماری تب برفکی غیرقابل برگشت است ، خاطرنشان کرد: اینگونه دامها به دلیل صرفه نداشتن اقتصادی از چرخه تولید حذف می شوند.

دکتر محمد جانباز، مهمترین راه پیشگیری از بیماریهای دامی را رعایت اصول قرنطینه ای و امنیت زیستی دانست وافزود: واکسیناسیون یکی از روشهای مهم پیشگیری از این بیماری است.

وی خاطر نشان کرد : هر ساله به منظور ایجاد ایمنی یکنواخت در دامهای سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی، اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر اساس ضوابط و دستور العمل سازمان دامپزشکی کشور اقدام به واکسیناسیون همزمان تب برفکی به صورت گسترده در سطح این استان می کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: از ابتدای امسال تعداد 91 هزار و 123 رأس دام سنگین شامل گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند./س


برچسب ها: تب ، برفکی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.