مدير نظارت بر بورس‌ ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه شرايط کنوني بازار و افت شاخص‌ها، ناشي از ضعف عوامل بنيادي سهام نيست، به سهامداران توصيه کرد صف‌هاي فروش يا خريد را معيار تصميم‌گيري قرار ندهند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) ، محمودرضا خواجه‌نصيري گفت : ورود شاخص به دوره  اصلاحي و استراحت بعد از يک دوره مستمر افزايش شاخص امري محتمل بود، اما انتشار برخي اخبار در باره احتمال تهاجم امريکا به سوريه براي بازار سهام نقش موثري ايفا کرد و روند کنوني بازار ناشي از اخبار منفي بنيادين درخصوص ارزش ذاتي شرکت‌ها نيست. 

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار افزود : از ابتداي سال جاري تاکنون شاخص حدود 50 درصد رشد داشته و اين افزايش رشد سيستماتيک در بازار، انتظار ورود شاخص به مرحله استراحت و اصلاح قيمت‌ها را به طور منطقي ايجاد کرده بود و با توجه به تحولات سوريه، روند کاهشي سرعت بيشتري گرفت.

وي تأکيد کرد: رکودي در بازار حاکم نيست ، حجم و ارزش معاملات در روزهاي اخير خوب بوده و خريد و فروش مناسبي در بازار انجام گرفته است، به‌خصوص که در خيلي از سهم‌ها خريد حقوقي‌ها بيشتر از قبل شده است و اگر نگراني‌هاي موقتي کنوني از بين برود، ارزش بازار روند مناسبي پيدا خواهد کرد.

خواجه نصيري با بيان اينکه يکي از مؤلفه‌هاي سنجش بازار سهام، حجم و ارزش نقدينگي در رقابت ميان بازارهاي موازي است، اظهار داشت: هر دو مؤلفه نشان‌دهنده اين است که هنوز بازارهاي رقيب نتوانستند جايگزيني براي بازار سهام باشند و نگراني خاصي وجود ندارد و نبودن تقاضاي جديد با رفع نگراني‌هاي سياسي از بين مي‌رود و بازار به روال عادي خود برمي‌گردد.

وي در باره رفتارهاي سهامدارن توصيه کرد: نگراني‌ها درخصوص سوريه عاملي بود که مرحله اصلاحي بازار شتاب بيشتري پيدا کند، در نتيجه توصيه ما به سهامداران اين است که در چنين شرايطي به دور از شتابزدگي رفتار کنند.

خواجه‌نصيري خاطرنشان کرد: سهامدار در شرايط فعلي براي اينکه تصميم به خروج يا ورود به بازار سهام بگيرد بايد اول براي خود مشخص کند که آيا اين کاهش ناشي از اخبار حاشيه‌اي اثر گذار در بازار است يا ضعف‌هاي بنيادي در يک شرکت خاص مشکلاتي را براي سهام مد نظر ايجاد کرده است؟

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر تغييرات ناشي از وضع کلي و عمومي بازار است و همچنين سبد سهام به لحاظ بنيادي از قوت و ظرفيت مناسب سوددهي برخوردار است، نوسان هاي منفي کوتاه‌مدت را نبايد عامل تصميم‌گيري قرار داد، چون چنين تصميم‌گيري‌هاي هيجاني و شتابزده سهام‌دار را متضرر مي‌کند. 

وي با اشاره به اينکه سهام شرکت‌هايي که مزيت نسبي کمتري نسبت به ساير سهم‌ها داشت در اين جريان به سمت عرضه سوق پيدا کرد ، گفت : شرايط فعلي انتظار بهبود و اصلاح قيمت در بخشي از صنايع را بوجود آورده است، اما تجربه ما در مواردي مشابه حاکي از اين است که اين دوران گذرا و مقطعي است و جايي براي نگراني ندارد ، زيرا بورس همچنان بهترين فرصت براي سرمايه‌گذاري است.

خواجه‌نصيري افزود: يکي از اشتباهات بنيادي سهامداران به‌ ويژه خصوص سهامداران غيرحرفه‌اي اين است که براي خريد يا فروش به صف‌ها توجه مي‌کنند و همين امر به وضع عرضه و نگراني در بازار دامن مي‌زند، اين در حالي است که به‌طور معمول صف‌هاي فروش جاي مناسبي براي فروش نيست چون تصميم ها بر مبناي جو رواني بازار است.

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار سرمايه‌گذاران را به سعه صدر بيشتر دعوت کرد و گفت: هر صف فروشي که تشکيل شد، لزوما نشان‌دهنده تداوم آن در درازمدت و ضرر مستمر براي سرمايه‌گذار نيست، چون کمتر سرمايه‌گذاري است که در دوران حضور در بورس، بارها شاهد جمع‌شدن صف‌هاي چند ده ميليوني در چند لحظه کوتاه و برهم خوردن جريان بازار در يک روز کاري نبوده باشد.
 
وي خاطرنشان کرد: نگاه ميان‌مدت و بلندمدت هميشه بهترين راهبرد براي خريد و فروش است و بازار منفي، بدترين زمان براي فروش است؛ سهامدار بايد با رصد هر روزه اخبار در عين توجه درست و منطقي به وضع عمومي شرکت‌ها ؛ هدف‌هاي کوتاه مدت، ميان‌مدت و بلند‌مدت براي خود متصور شود.

خواجه‌نصيري در باره نگراني بخشي از سهامدران درخصوص نقدينگي سبدهايشان تأکيد کرد: ظرفيت نقدينگي بازار براي جمع‌کردن صف‌هاي فروش خيلي قدرتمندتر از اين صف‌هاي چند ده ميليوني است، بنابراين بازار براي جمع کردن صف‌هاي 100 و 200 ميليارد ريالي با مشکلي مواجه نمي‌شود چون ارزش بازار بسيار بيشتر از اين ارقام است.

وي در بخش پاياني توصيه‌هايش به سهامداران گفت: سهامداران از وضعيت بازار ترس و دلهره‌اي به خود راه ندهند، چون ورود و خروج سريع توجيهي ندارد. بورس فضايي هميشگي است و خروج لحظه‌اي به غير از پرداخت هزينه خريد و فروش بر دوش سهامدار کاري از پيش نمي‌برد.

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار در باره روش‌هاي حمايتي سازمان بورس از سهامداران با فروش اوراق تبعي گفت: شرايط فعلي بازار را گذرا ارزيابي مي‌کنيم و استفاده از ابزاري چون اوراق تبعي براي حمايت از ضرر و زيان سهامدران را در شرايط فعلي فقط هزينه‌اي براي سرمايه گذار است اما درصورتيکه بازار به سمتي برود که اين اوراق بتواند کمکي به بازار و سهامداران داشته باشد، در برنامه کاري سازمان قرار مي‌گيرد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار