طرح تجهيز و ساماندهي مجموعه گردشگري غار آبي تاريخي سهولان مهاباد امروز به مناسبت هفته دولت در حالی بهره برداری رسید که مدیر قبلی این غار از قرار گرفتن در آستانه ویرانی خبر می دهد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه به مناسبت هفته دولت بهره برداري از طرح تجهيز و ساماندهي مجموعه گردشگري غار آبي تاريخي سهولان مهاباد آغاز شد، این در حالی است که هنوز خطر ریزش تخته سنگها پا برا بوده و مدیر قبلی غار نیز از برداشت بی رویه آب آن انتقاد می کند. بخشدار بخش مركزي مهاباد در آيين افتتاح اين طرح گفت:طرح تجهيز و ساماندهي مجموعه گردشگري غار آبي تاريخي سهولان شامل احداث پارك در حاشيه غار، احداث پاركينگ و غذاخوري، ديوار كشي حاشيه رودخانه، فاضلاب روستاي سهولان و سيستم سپتيك فاضلاب اين روستا است .

صلاح كردستاني با بیان اینکه براي احداث اين طرح ها در مجموع بيش چهار ميليارد و ۴۰ ميليون ريال هزينه شده، اظهار داشت: امیدواریم با افتتاح اين طرحهاي رفاهي در اين مجموعه گردشگري بر شمار بازديدكنندگان افزوده شود .

غار سهولان كه در قديم خانه مردم پارتي‌ تبار بوده و بر اساس مطالعات غارشناسان بر اثر فعاليتهاى زمين شناسي اواخر دوره كرتاسه ايجاد و قدمت آن به 70 ميليون سال قبل باز مي گردد، بعد از گذر از مشكل زيست محيطي دكل مخابراتي درون غار كه مشكلات زيادي براي اين اثر طبيعي به وجود آورد در حال حاضر نيز به دليل خطر ريزش تخته سنگ در مسير آبي گردشگران خود را از ديدن اين زيبايي خدادادي محروم كرده است.

مساحت داخلي غار سهولان 600 مترمربع بوده و محتويات غار سنگهاي آهكي است، ارتفاع سقف غار تا سطح درياچه آن 50 متر و عمق آب در برخي جاها به 32 متر مي‌‌رسد، اختلاف دماي درون و بيرون غار بين 10 الي 15 درجه است.

برداشت بی رویه آب از غار آب سهولان مهاباد

غار سهولان دومين غار بزرگ آبي ايران بعد از غار علي صدر در 43 كيلومتري شمال شرقي مهاباد در محور مهاباد - بوكان آذربايجان غربي قرار گرفته كه طی سال گذشته به دليل خطر ريزش تخته سنگ واقع در مسير آبي آن تعطيل شده و گردشگران تنها از ورودي خشكي غار از اين اثر بي نظير طبيعي بازديد مي كنند.

این مشکل در حالی است که مدیر قبلی غار آبی تاریخی سهولان در تماس تلفنی خبرنگار مهر، با اشاره اینکه هم اکنون فرمانداری و بخشداری مرکزی مهاباد مدیریت این مجموعه را در دست گرفته اند، افزود: متاسفانه طرحها و اقدامات انجام شده بر اساس طرح جامع گردشگری سهولان نیست.

محی الدین خالدی با اشاره به اینکه هم اکنون شاهد برداشت بی رویه آب از غار برای مصرف آبیاری فضای سبز هستیم، ادامه داد: بلایی که بر سر دریاچه ارومیه در آینده نزدیک گریبان غار سهولان مهاباد را نیز می گیرد، چون برداشت آب برای آبیاری فضای سبز غیر قانونی است.

وی خواستار ارائه توضیحات بیشتر در خصوص این مجموعه غار آبی طی مصاحبه حضوری شد که در این راستا بزودی گفتگوی مشروح مهر با وی و آسیب شناسی موضوع پیش آمده در اختیار خوانندگان قرار می گیرد./ز

برچسب ها: غار ، گردشگری ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.