وزارت خارجه سوريه اظهارات جان کري وزير خارجه آمريکا را قديمي دانست و تاکيد کرد: اين مطالب را گروههاي تروريستي مسلح يک هفته پيش گفته بودند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الميادين، وزارت امور خارجه سوريه با صدور بيانيه‌اي به  سخنان جان کري، وزير امور خارجه آمريکا واکنش نشان داد و سخنان او را دروغ و فريبکاري توصيف کرد.

وزارت امور خارجه سوريه در اين خصوص اعلام کرد: آنچه جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، ارائه کرده، چند روز پس از فضاسازي رسانه‌اي، جريان‌سازي و تهديد‌ها صورت گرفت و مبتني بر روايت‌هاي قديمي بود که تروريست‌ها  از يک هفته پيش با دروغگويي تمام و جعلي‌کاري منتشر کرده بودند.

در اين بيانيه آمده است: از يک کشور بزرگ تعجب مي‌کنيم که با توسل به اين شيوه‌هاي ساده‌لوحانه و بدون استناد به هيچ دليلي، افکار عمومي خود را فريب مي‌دهد چرا که آنچه کري گفت اهانت به خرد و تعقل و تلاش‌هاي نااميدانه براي متقاعد کردن ملت‌هاي جهان به اقدام تجاوزکارانه احتمالي آمريکا بود.

در بيانيه وزارت خارجه سوريه آمده است: ارقام و اعدادي که کري ارائه کرد، کاملاً توهمي بود که منبع آن افراد مسلح و معارضان در خارج است، امري که کالين پاول، وزير امور خارجه آمريکا، در حمله به عراق انجام داد. اتهام‌هاي کري عليه دولت سوريه دروغ و بي‌پايه و اساس است.

وزارت خارجه سوريه در اين بيانيه افزود: سوريه آمريکا را به چالش کشيده بود تا يک دليل واقعي و منطقي ارائه کند که نشان‌دهنده اقدام سوريه در به کارگيري سلاح‌هاي شيميايي باشد؛ اما  کري به تصاوير ساختگي منتشرشده در اينترنت و مسئله تماس يکي از افسران سوريه پس از حمله خيالي استناد کرد که بسيار سخيف‌تر از آن است که بررسي شود.

وزارت امور خارجه سوريه همچنين تاکيد کرد: سوريه نه از فعاليت‌هاي کميته تحقيق بين المللي جلوگيري کرد و نه براي آن محدوديت ايجاد کرد بلکه کاملاً برعکس بان کي مون، دبير کل سازمان ملل متحد، از همکاري سوريه قدرداني کرد. به اين کميته اجازه داده شده بر اساس توافق دو طرف درباره مناطق مورد نظر کاملاً آزادانه عمل کند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: دولت سوريه در  اجازه دادن به ورود کميته تحقيق به منطقه حمله ادعايي تاخير نکرد بلکه طي چهل و هشت ساعت انجيلا کين وارد دمشق شد.

بر اين اساس دولت سوريه بر دروغ بودن ادعاهاي کري در خصوص اينکه ارتش سوريه سه روز پيش از استفاده از سلاح‌هاي شيميايي از چنين موضوعي اطلاع داشت تاکيد مي‌کند و دليل آن نيز اين است که سوريه از کميته تحقيق خواست به منطقه البحاريه عزيمت کند که برخي سربازان ارتش در معرض استشمام گازهاي سمي قرار گرفته بودند و اين کميته نيز با آنها گفتگو کرد.

درباره بهانه تلويحي کري در خصوص اينکه مسئوليت کميته تحقيق مشخص‌کردن طرف استفاده‌کننده از سلاح شيميايي نيست بلکه ماموريت آن فقط اطمينان از به کارگيري سلاح است، وزارت امور خارجه اعلام مي‌کند که شوراي امنيت ماموريت کميته و تصميم آن را مشخص کرده است.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار