رييس كمسيون آموزش و پژوهش مجلس در مراسم افتتاحيه سيزدهمين كنفرانس بين المللي سيستم هاي فازي اظهار كرد با وجود تحريم ها ايران 11برابر متوسط جهاني رشد علمي دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  دکترمحمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در افتتاحيه  سیزدهمین کنفرانس سیستم‌های فازی ایران كه با میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار مي شود اظهار داشت: بررسی تعداد مقالات ارائه شده در پايگاههاي معتبر جهاني همچون ISI و ISCنشان ميدهد که نظريه سیستم‌های فازی مقدار قابل توجهی از مقالات جهان را تشکیل می‌دهند كه تا سال 2012، 800  هزارمقاله در این خصوص تولید شده که نسبت به سایر رشته‌ها رقم قابل توجهي است.


وی در ادامه ازود: امروز  دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سيستمهاي فازي  در بین 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی نیز با کسب رتبه نهم جهاني از دانشگاه‌هایی مانند شریف سبقت گرفته است.

وی ادامه داد: از سال 2000 تاکنون توانسته‌ایم در این حوزه از رتبه 32 به رتبه 3 ارتقا پيدا كنيم و چین و هند نیز جایگاه اول و دوم را در به خود اختصاص داده اند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابراز داشت: باید در بخش نقشه جامعه علمی کشور به توسعه علمی و پیشتاز در این زمینه توجه داشته و مقام علمی نخست را در آسیای غربی و جهانی کسب کنیم و به عبارت دیگر نگاه‌ها از تثبیت تغییر کند.

وی تصریح کرد: برای سند چشم‌انداز 1404 نیز یک نقشه راه به نام نقشه جامع علمی کشور ترسیم شده است که در سایه آن یک سری راهبردهای علمی و اقدامات مطرح و اولویت‌بندی شده است كه در اين بين دانشگاه‌ها باید به سمت پژوهش محوری حركت كنند و شايان ذكر است با وجود تحریم‌ها امروز سرمایه کشور ما همین نیروی انسانی ماهر و متخصص هستند نه معادن و ذخایر طبیعی.

زاهدی خاطرنشان کرد: مجلس مباحث مربوط به شرکتهای دانش‌بنیان را بررسی و قانون نیز در این زمینه وضع کرده است به طوری که صندوق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تأسیس شده و مصوب شده تا 3 هزار میلیارد تومان در آن قرار گیرد که تا امروز 800 هزار میلیون تومان آن تأمین شده که دولت کارهای اساسنامه آن را انجام می‌دهد و امیدواریم با پیگیری‌های دولت جدید و زحمات دولت گذشته این صندوق سر و سامان بیشتری بگیرد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: انجمن سیستم‌های فازی باید متولی تأسیس چند شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف بشود که اگر این اتفاق مهم بیفتد هم از نظر مالی برای مجریان و هم از نظر علمی برای کشور مفید خواهد بود.

زاهدی حرکت نکردن به سمت شرکت‌های دانش بنیان را یک خلأ جدی عنوان و تأکید کرد: نگاه مهارتی در آموزش عالی کشور مسئله مهمی است که باید دنبال شود و فارغ‌التحصیلان حوزه نباید در به در به دنبال کار باشند.

وی در پایان تاکید کرد : خرد جمعی و استفاده از افراد حتی با نظرات سیاسی متفاوت در این حوزه کارگشا ست و الگویی مناسب مدیریتی برای ادامه این مباحث نه تنها در انجمن سیستمهای فازی بلکه در مدیریت کلان کشوری مي باشد./ع2
برچسب ها: آموزش ، کمیسیون ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.