در اين چراغ نيروي برق كار شده است كه در رنگ هاي مختلف زيبا نمايي مي كند.

وقتی شفق های قطبی چراغ خواب می شوند!

دانشمندان در یک اختراع فوق العاده موفق به ساخت دستگاهی شدند که می تواند شفق های قطب شمال و همین طور شفق های سایر کرات را شبیه سازی کند و در داخل یک حباب شیشه ی به دانشمندان و علاقه مندان نشان دهد.

گفتنی است: این دستگاه که همانند یک محفظه ی شیشه ای تو خالی است از تعداد زیادی آهن ربا و گاز های مختلف از جمله گاز co2 در ساخت آن استفاده شده و با استفاده از نیروی برق کار می کند و غبارهایی از رنگ های مختلف را به شکل شفق های قطبی بر روی بدنه ی خود نشان می دهد.

بررسی ها نشان می دهند، این دستگاه در نتیجه ی باردار شدن ذرات باردار الکترونیکی در کنار استفاده از تعداد خاصی از عناصر تولید رنگ ها و طرح های جذاب می کند.




دانشمندان امیدوار هستند که با استفاده از تعداد آهن رباهای بیشتر و همین طور استفاده از ترکیبات جدید تری از عناصر بتوانند شفق های موجود در کرات دیگر کهکشان راه شیری از جمله مریخ و مشتری را شبیه سازی کنند.

گفتنی است: این شفق ها در فاصله ی 80 کیلومتری از سطح کره ی زمین در واقع خاصی از سال رخ می دهند و معمولا صداهای خاصی را از خود تولید می کنند.

این دستگاه که به نام planterrll نام گذاری شده است برای شناسایی متغیرهای تاثیر گذار در بروز پدیده ی شفق قطبی و همین طور آشنایی دانشمندان و دانشجویان با این پدیده ی جالب دنیای نجوم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد./ع2

برچسب ها: شفق ، چراغ ، دستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار