اوایل هفته گذشته بود که آقای دقیق زنگ زده بود به راحت و داشتن با هم کلی احوال پرسی میکردن و راحت هم داشت لیست سفارش سوقاتیاشو به دقیق می داد. آخه دکتر دقیق یه سفر کاری داشتن به خارجه.

به گزارش متخصص دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ خلاصه تو لیست راحت یه دوربین عکاسی سامسونگ nx1000 بود که خیلی اصرار داشت حتما دقیق براش بخره. دقیق هم که کنجکاو شده بود از با دوست خودش متخصص تماس گرفت و ازش خواست تا در مورد این موضوع تحقیق کنه.
اول صحبت هاشون فقط به این فکر میکردن که راحت - دوربین اون هم این مدل!! چرا؟
خلاصه داستان، کاشف به عمل اومد که چند روز پیش راحت این دوربین رو تو دست یکی از دوستاش دیده بود و خیلی چشمش و گرفته بود به همین دلیل  مغز دقیق عزیز رو به گوشی تلفنش دوخته بود.
خلاصه متخصص که دلش به حال دقیق سوخته بود سراغ دوست آقای راحت، که دوست مشترکشون هم بود رفت. آقا رضا؛ یکی از فعالان رسانه ای حوزه فناوری اطلاعات و البته علاقه زیادی هم به کافه دیجیتالش داره. خلاصه معلوم شد که راحت برای سر زدن بهش رفته بود که این دوربین رو اونجا دیده بود.
چون این دوربین به نظر متخصص هم جالب اومد به همراه آقا رضا و راحت نشستن و در موردش صحبت کردن....



آقا رضا
شروع کرد به توضیح دادن در مورد این نوع از دوربین ها و گفت مطمئنا در گذشته مطالبی رو در مورد دوربین های میکرو چهار سوم خوانده یا شنیده اید. دوربين هاي کوچکي که داراي حسگرهاي بزرگي هستند و کيفيت اون ها در حد دوربين هاي حرفه ايه. سامسونگ هم به عنوان عضو سوم خانواده ميکرو سه چهارم ها، وارد این عرصه شده.
اجازه بدید، قبل از ورود به بحث معرفی این محصول کمی در مورد فناوری ها و ویژگیهای دوربین های میکرو سه چهارم صحبت کنم. ايده کلي این دوربين ها اين بود که با کوچک تر کردن اندازه دوربين هاي DSLR اون ها رو از نظر اندازه به دوربين هاي کامپکت نزديک کنند و البته تا حد ممکن سعي کنن که قابليت هاي اصلي دوربين هاي DSLR را نگه دارن. اين ايده به توليد اين دوربين ها در قد و اندازه هاي دوربين هاي جيبي انجاميد. اين ها نخستين نوع از دوربين ها با قابليت تعويض لنز و بدون آيينه هستند.



در این میون متخصص گفت:  آقا رضا حذف آيينه يک قابليت مهم یعنی منظره ياب چشمي (OVF) را از اين دوربين ها حذف مي کنه که هيچ راهي براي جايگزيني آن  نيست. تو اين دوربين ها يا منظره ياب چشمي وجود ندارد يا در صورت وجود منظره ياب، از نوع ديجيتالي آن يعني EVF استفاده مي شه. شاید  نبود منظره ياب چشمي براي بسياري از کاربران دوربين هاي کامپکت که عادت به استفاده از صفحه نمايش دوربين دارند، چندان با اهميت نباشه. اما نمي شه اهميت اون رو براي کاربران حرفه اي ناديده گرفت. این در حالیه که نبود این ویژگی رسالت اصلی ساخت این دسته از دوربین ها یعنی "دوربین کمکی" بودن عکاسان حرفه را زیر سئوال می بره.

آقا رضا هم در جواب گفت: برای خود من هم که عکاسی یکی از علایقم به حساب میاد این موضوع تا حدی غیر قابل حضمه.

ولی اجازه بدید تا بیشتر از این دوربین براتون بگم.



اندازه حسگر سيستم هاي ميکرو سه چهارم به طور دقيق هم اندازه سيستم هاي سه چهارم معموليه. هر دوي اون ها داراي ضريب برش ‎2X هستند که در مقابل ضريب ‎1.5X دوربين هاي نيکون و ‎1.6X دوربين هاي کانن ابعاد کوچک تري دارن، اما کوچک تر بودن اندازه اين حسگرها ربطي به واژه ميکرو نداره. واژه ميکرو در اين سيستم ها از اين رو به کار برده مي شه که در اين دوربين ها به دليل حذف آيينه، لنز در فاصله کمتري از حسگر قرار گرفته و اندازه دوربين کوچک تر از انواع سه چهارم معمولي مي شه. اما کيفيت خروجي اون ها، دقيقاً همون چيزيه که مي تونيد از دوربين هاي سيستم سه چهارم معمولي انتظار داشته باشيد.
یکی دیگه ازگزينه ها که در برخي موارد مهم ترين گزينه براي خريد يک دوربين ميکرو سه چهارم به حساب میاد، کيفيت خروجي فوق العاده درکنار زيبايي ناب این دوربين هاست. به عنوان يک کاربر علاقه مند به هنر عکاسي مي توانيد بزرگي و سنگيني بدنه هاي سياه رنگ دوربين هاي DSLR را براي عکاسان حرفه اي بگذاريد و با بدنه هاي شيک و زيباي دوربين هاي ميکرو سه چهارم تنها به نفس هنر عکاسي بپردازيد.


 (دقیقا همون نکته ای که راحت خوب درکش کرده بود).

حالا بیاید به بررسی شکل ظاهریش بپردازیم یکی از اولین مواردی که توجه کاربر رو جلب می کنه، اندازه کوچک این دوربین بدون آینه است. بسیاری از افراد پس از مشاهده قابلیت جدا شدن لنز این دوربین، تعجب می‌کنند و اغلب تصور می‌کنند NX1000 یک دوربین جیبی است. این موضوع نشان می‌دهد که سامسونگ در زمینه فشرده سازی این دوربین و همچنین لنز آن موفق بوده. اما این تمام داستان نیست. همیشه با افزایش یک معیار چند معیار دیگر تحت شعاع قرار می‌گیره. با وجود اندازه کوچک، ارگونومی و چسبندگی به دست در هنگام عکس برداری مناسب است.
کیفیت ساخت بدنه دوربین با وجود استفاده از پلاستیک خیلی خوبه و اصلا احساس یک دوربین نیمه حرفه‌ای را به کاربر منتقل نمی‌کنه.



راحت که حسابی از طراحی این دوربین لذت برده بود شروع کرد به تماس گرفتن مجدد با دقیق. دیگه انگارهیچ چیزی نمی تونست نظرش رو عوض کنه.
دیگه نوبت رسیده بود به بخش مشخصات فنی یعنی قسمت مورد علاقه آقای متخصص.
متخصص دوربین رو دستش گرفت و یک نگاه کلی بهش انداخت و شروع کرد به زیرو رو کردن تنظیمات دوربین و چیزهای جالبی رو توش پیدا کرد.کنترل‌های فیزیکی محدودی که روی این دوربین نصب شده معمولا در جای مناسب قرار گرفتن. از دکمه اختصاصی فیلمبرداری گرفته تا چرخ انتخاب حالت در بالای دوربین.
 در هنگام استفاده بعد از مدتی می‌تونید بدون دیدن دکمه‌ها، از اونا استفاده کنید. به هر حال بازار هدف این دوربین هم به علاقه‌مندان عکاسی به عنوان دوربین اول و حرفه‌ای ها به عنوان دوربین دوم معطوف شده . بنابراین کنترلرهای محدودتر، نوعی امتیاز محسوب می‌شه.
در مورد لنز کیت این دوربین باید بگم که کیفیت متوسطی از نظر ساخت داره و مشخصا هدف اصلی تولید آن، کوچک کردن اندازه بوده نه چیز دیگه.



اگر بخوام تیتر گونه مابقی امکانات رو بهتون بگم اینطور شروع میکنم:
ابعاد عکس 5472 در 3648 پیکسل
نسبت‌های عکس برداری 1:1 ، 3:2 و 16:9
اندازه سنسور APS-C یا 23.5 در 15.7 میلی‌متر
نوع سنسور CMOS ساخته شده توسط سامسونگ
ISO قابل دسترس بین 100 تا 12,800
8 حالت بالانس سفید از پیش تعیین شده
سیستم فوکس خودکار از نوع تشخیص کنتراست
تعداد نقاط فوکس خودکار 15 عدد
نوع درگاه لنز، سامسونگ NX
نمایشگر 3 اینچی با رزولوشن کلی 921 هزار پیکسل از نوع TFT LCD
حداقل سرعت شاتر 30 ثانیه و حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه
فلش به صورت وسیله جانبی و اتصال از طریق Hot Shoe
حداکثر سرعت عکس برداری ممتد 8 فریم در ثانیه با رزولوشن کامل
قابلیت ذخیره صدا به صورت استریو
کیفیت فیلمبرداری Full HD با نرخ 30 فریم در ثانیه
پشتیبانی از کارت حافظه SD، SDHC، SDXC
پشتیبانی از سیستم بدون سیم WiFi استاندارد IEEE 802.11n
باتری مدل BC1030 و طول عمر 320 عکس با یک شارژ (استاندارد CIPA)
وزن 222 گرم و ابعاد 114 در 63 در 37 میلیمتر
سنسور تشخص زاویه قرارگیری با زمین
امکان تهیه وسیله جانبی برای استفاده از GPS

در مورد سنسور NX1000 باید گفت که به دلیل اندازه بزرگ و رزولوشن مناسب، مطمئنا در بین دوربین‌های جیبی، کیفیت فوق‌العاده بهتری را ارایه می‌کنه. این سنسور در برخی زمینه‌ها مانند دقت رنگ، وسعت دینامیک و جزییات حتی از نمونه مشابه خود مربوط به کمپانی کانن نیز عملکرد بهتری داره. اما مشکلی که در تمامی عکس‌ها تا حدی به چشم میخورد نویز در ناحیه سایه‌ها و حساسیت نه چندان رقابتی در نور کم است.
متخصص از آقا رضا پرسید تو این مدت که باهاش کار کردین چه نکاتی مورد توجهتون بود؟

آقا رضا جواب داد:
در حالت اتوماتیک یا حالتی که تنها سرعت شاتر اتوماتیک تعیین می‌شه، این دوربین همیشه سرعت شاتر بیشتری را نسبت به رقبای خود ارائه می‌کنه. در نتیجه عکس‌ها در شرایط نورپردازی نامناسب تا حدی تاریک‌تر از رقبا هستند. علت این موضوع هم واضح است، نبود سیستم ضد لرزش در لنز موجب می‌شه تا دوربین در حالت عکس برداری اتوماتیک، سرعت شاتر بالاتری را اختیار کنه تا عکس تار نشه. با وجود سرعت شاتر بالاتر ، باز هم گرفتن عکس شفاف در شرایط نامناسب نورپردازی دشوار است و حتما باید دست خودتون رو به یک نقطه ثابت تکیه بدید یا از سه پایه برای عکس برداری استفاده کنید. کیفیت فیلمبرداری هم  بسیار مناسبه، اما نبود سیستم ضد لرزش دست در این بخش بیشتر نمایان می شه. بالاترین کیفیت در دسترس رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل و نرخ 30 فریم در ثانیه است که مدت‌هاست به صورت استاندارد در تمامی دوربین‌ها عرضه می‌شود.
به هر حال به خریداران این دوربین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید این دوربین را دارید حتما و حتما لنز 18 تا 55 میلیتر با سیستم لرزشگیر اپتیکالی شرکت سامسونگ را تهیه کنید تا بتونید از قدرت این سنسور بهینه‌تر استفاده کنید. البته باید دید که این لنز به صورت جداگانه در بازار ایران وجود دارد یا خیر.


تو بخش رابط کاربری هم متخصص یه چیزایی بدست آورده بود، ولی مهمتر اینکه یهو همه چی بهم ریخت و راحت با صدای بلند داشت حرفایی رو که آقا رضا و متخصص با هم زده بودن رو به یکی از مشتریای کافه آقا رضا تعریف می کرد. دوستان ما هم که البته برای آقا رضا خیلی تازگی داشت به حرفاشون ادامه دادن.
متخصص گفت: در نگاه اول رابط کاربری این دوربین کمی شبیه به دوربین کانن که البته کلی تغییرات تو بخش تنظیماتش داره و تازه تعداد زیادی انتخاب به اون اضافه شده. چون منوش به زبون فارسیه کار کردن  هم با هاش خیلی سادست و رابط کاربری سریع و زیبایی داره.
وجود امکان i-Function یا iFn  هم به شما کمک میکنه تا با دکمه ای که روی لنز قرار گرفته تنظیمات رایج همچون ضریب دیافراگم، سرعت شاتر، میزان اکسپوژر، ایزو، تعادل رنگ سفید رو با استفاده از حلقه تنظیم فوکس تغییر بدید.


آقا رضا گفت: یه مورد جالب دیگه هم وجود داره که وجود دکمه اختصاصی برای امکان SMART link روی دوربینه که به منظور به اشتراک گذاشتن عکس ها و انتقال اونها به دستگاه‌های دیگه مورد استفاده قرار می‌گیره. هر چند وجود این دکمه اختصاصی به میزان راحتی استفاده از آن، نسبت به مدل‌های قبلی دوربین‌های شرکت سامسونگ افزوده است، اما باز هم این تکنولوژی نیازمند تغییرات اساسی است. به طور مثال دوربین های جدید‌تر از سیستم NFC برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنند که روش آسانتری برای ایجاد ارتباط میان دو دستگاه است. در هر صورت داشتن سیستم بدون سیم WiFi در دوربین یک مزیت بسیار خوب به شمار می‌رود و می‌توان از آن استفاده های متعدد کرد.



نقاط قوت:
عکس‌های شفاف با جزییات بالا در نور مناسب
رابط کاربری کاربرپسند
صفحه نمایش با کیفیت
وسعت دینامیکی بالا در نور متوسط و مناسب در مقایسه با رقبا
رنگ‌های اشباع و چشم‌نواز برای کاربری غیر‌حرفه‌ای و چاپ تصاویر
اندازه کوچک و وزن کم بدنه
ارگونومی مناسب با وجود اندازه کوچک
کیفیت ساخت بسیار مناسب و مستحکم با وجود پلاستیکی بودن بدنه دستگاه
امکان عکسبرداری تا نرخ 8 فریم در ثانیه با رزولوشن 20 مگاپیکسل
امکان iFn بر روی لنز و دکمه Fn بر روی بدنه به منظور شخصی سازی تنظیمات
وجود سیستم بی‌سیم WiFi به منظور ارتباط با طیف وسیعی از دستگاه‌ها و اشتراک گذاری مستقیم عکس‌ها
قیمت مناسب به عنوان یک دوربین نیمه حرفه‌ای با سنسور بزرگ APS-C و قابلیت تعویض لنز

نقاط ضعف:
سرعت فوکس نامناسب در نور متوسط و کم و در نواحی با کنتراست کم (این مشکل در بسیاری از دوربین‌ها وجود دارد اما در این دوربین نسبت به دوربینهای هم رده تا حدی بیشتر است)
نویز کروماتیک (رنگ دانه‌ای) در سایه‌ها
رنگ‌های غیر واقعی و اشباع شده برای کاربران حرفه‌ای و عکاسان پرتره
سرعت شاتر بالا (به دلیل نبود سیستم لرزشگیر) در حالت اتوماتیک و در نتیجه ثبت عکس‌های تاریک‌تر و با جزییات کمتر
عکس برداری نامناسب در نور کم به دلیل لنز کیت ضعیف و نبود سیستم ضد لرزش داخلی یا درون لنز
عکس‌های بیش از حد روشن (Overexpose) در حالت اتوماتیک فلش از اشیاء نزدیک
نبود چشمی اپتیکال یا الکترونیکی و پشتیبانی نکردن HotShoe به منظور افزودن چشمی
لنز کیت ضعیف و نداشتن سیستم لرزش گیر اپتیکال و در نتیجه افزایش تعداد عکس‌های تار و کاهش کیفیت فیلمبرداری
فلش به صورت وسیله جانبی و نه به صورت داخلی
غیر واقعی بودن تون رنگ صورت در عکس برداری پرتره
سخن پایانی اینکه اگر محدودیت بودجه دارید و دسترسی به مدل‌های حرفه‌ای تر برای شما مقدور نیست این گزینه یکی از ارزانترین دوربین‌ها با قابلیت تعویض لنز است.

گزارش از : متخصص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار