در این بخش دریچه به بررسی تخصصی Lenovo ThinkPad Twist پرداخته تا شما را با یکی دیگر از محصولات لوکس و خوش چهره دنیای فناوری آشنا کند

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات با شگاه خبرنگاران؛ این محصول یک اولترابوک تغییر شکل‌ دهنده است. مشابه این طراحی سال‌ها پیش در برخی محصولات مورد استفاده قرار گرفته بود و باید گفت یکی از هوشمندانه‌ترین طراحی‌های قرن بیست و یکم بشمار می­رود. بنابراین می‌توان گفت توییست برای افرادی که نیازمند کار با نمایشگر لمسی در محیط ویندوز به همراه توان پردازش بالا روی یک دستگاه سبک هستند یکی از بهترین انتخاب‌های موجود است.

طراحی

لنوو پیش از این هم مدلی مشابه Twist را ارایه کرده بود کهx230t نام داشت. که می­توان گفت Twist نسخه باریک‌ شده این مدل است که از سال‌ها پیش مورد توجه بوده و حالا با پیشرفت در طراحی به این مدل رسیده است. در این دستگاه حدود 2 سانتی‌متر ضخامت دارد و بدنه درونی آن از آلیاژهای منیزیوم تولید شده و وزن آن نیز در حدود 1.58 کیلوگرم است. نماد قدیمی IBM هم همینجاست و در آن از یک پوشش مات از جنس پلیمرهای فیبرکربن استفاده شده است. این جنس بدنه که اصطلاحا در گروه پلاستیک‌های مهندسی شده قرار می‌گیرد استحکام مکانیکی و گرمایی بالایی دارد و در مقابل خراش و آسیب‌های فیزیکی به خوبی مقاومت می‌کند.



حس چرمی بودن دستگاه را د ر زمان لمس آن حس خواهید کرد. البته در توییست برخی سنت‌شکنی‌ها دیده می‌شود که شاید مهمترین آنها به صفحه نمایش دستگاه مربوط باشد. در اغلب تینک‌پدها نمایشگر همانند بدنه دارای پوشش مات است ولی در این مدل یک صفحه براق دیده می‌شود. این رویکرد در میان صفحه‌کلید هم استفاده شده و زیر کلیدها را یک صفحه پلاستیکی براق پوشانده است. ظاهرا لنوو به قسمت‌های براق علاقه زیادی پیدا کرده است زیرا یک نوار در اطراف پنل دیده می‌شود که از جنس پلاستیک است ولی جلای آیینه‌ای کروم را دارد.


علیرغم تمام امکاناتی که برای استحکام این مدل بکار رفته است، توییست مانند سری‌های پیشین تینک‌پد در مقابل ضربه مقاوم نیست. در توییست موضوع ظرافت و زیبایی محصول بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با وجود استفاده از بدنه مقاوم منیزیومی بهتر است تست‌های خطرناک روی این مدل اجرا نشود.

برای تغییر حالت از لپ‌تاپ به تبلت باید آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و برای بازگشت به حالت لپ‌تاپ، حرکت معکوس را انجام دهید. دو اهرم فلزی محکم و ضخیم در اطراف پایه‌های شفت وسط قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد چرخش مداوم نمایشگر باعث آسیب‌دیدگی دستگاه نمی‌شود.

یکی از نکات قابل توجه در طراحی این مدل فریم‌های تیتانیومی در اطراف نمایشگر است که مقاومت آن را افزایش می‌دهد. در چنین محصولی که کاربر برای تغییر حالت تنها با یک دست روی نمایشگر فشار وارد می‌کند تا آن را بچرخاند، استحکام پنل اهمیت بسیار زیادی دارد.
صفحه کلید Twistبر اساس استاندارد اختصاصی تینک‌پد طراحی شده و از نوع Accutypeاست. در این طراحی کلیدها در حاشیه پایینی دارای انحنا هستند و به همین دلیل به آنها طرح لبخند می‌گویند ضمن اینکه کلیدها اندکی تعقر دارند و میزان دقت در تایپ را افزایش می‌دهند نکته دیگر اینکه صفحه کلید این دستگاه ضدآب نیست ولی نسبت به ریزش مایعات مقاوم است. در میانه کیبورد دکمه ترک‌پد با رنگ قرمز قرار دارد که مانند یک ماوس عمل می­کند و برای جابجایی پوینتر روی صفحه نمایش بکار می‌رود. در قسمت تاچ‌پد تغییرات مختصری دیده می‌شود و آن هم حذف کلید‌های پایینی است. البته قسمت انتهایی تاچ‌پد همچنان در نقش کلیک‌های چپ و راست عمل می‌کند ولی دیگر مانند سابق دکنه‌های برجسته وجود ندارد.

دستگاه را در مقابل چشمانتان قرار دهید؛

وب‌کم این دستگاه قابلیت فیلمبرداری با وضوح 720P را دارد و دو اسپیکر با توان یک وات در بالای کیبورد قرار گرفته است. در سمت چپ دستگاه بعد از قفل فیزیکی (Kensington Lock) محل ورود سیم کارت است و می‌توان ارتباط با اینترنت را درحین حمل دستگاه حفظ کرد. در همین قسمت یک کارت‌خوان با پشتیبانی از چهار نوع کارت حافظه، ورودی پورت شبکه، خروجی تصویری mini HDMI و یک درگاه نسل سوم USB دیده می‌شود. جک صوتی برای خروجی هدفون نیز در همین قسمت قرار دارد. در سمت راست دستگاه نیز یک درگاه USB و پورت تصویری Dispalyport دیده می‌شود. در نتیجه Twist با حذف خروجی آنالوگ VGA دو درگاه تصویری متفاوت دیجیتال را در این مدل قرار داده است.

سخت افزار

صفحه نمایش Twist 12.5 اینچ LED است و تصاویر را در وضوح 1366x768 نمایش می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مثبت این نمایشگر میزان کنتراست بالای آن است که به 767:1 می‌رسد این در حالی است که رقبای دیگر معمولا از نصف این مقدار پشتیبانی می‌کنند.

نمایشگر این مدل از نوع گوریلا و دارای تاچ خازنی است. به همین دلیل سرعت واکنش نسبت به لمس کاملا مناسب است و دقت آن هم در سطح قابل قبولی می­باشد. Twist می‌تواند لمس 5 انگشت بطور همزمان را تشخیص دهد و از این طریق می‌توان فرمان‌های مورد نظر مثل چرخش صفحه، بزرگ‌نمایی و موارد دیگر را انجام داد. ژیرو سنسور این مدل هم عملکرد مناسبی دارد و با چرخش صفحه، واکنش آن طولانی نیست.

در این مدل از پردازنده Core i5-3317U استفاده شده که از نوع ULV یا کم مصرف است. این پردازنده‌ها دارای فرکانس و توان پردازش پایین‌تری نسبت به مدل‌های عادی هستند اما در مقابل به دلیل توان حرارتی 17 وات عمر باتری را افزایش می‌دهند. این پردازنده دو هسته‌ای است و از طریق هایپرتریدینگ‌ تعداد هسته‌های آن به چهار هسته مجازی افزایش پیدا می‌کند. فرکانس پایه هر کدام از هسته‌ها نیز 1.7 گیگاهرتز است که از طریق توربوبوست زمانی که سیستم نیاز به بار پردازشی بیشتری داشته باشد این مقدار تا 2.6 گیگاهرتز بالا می‌رود.

کش 3 مگابایتی و فناوری ساخت 22 نانومتری از دیگر ویژگی‌های این پردازنده هستند. بطور کلی می‌توان گفت این پردازنده برای کاربردهای روزمره مثل مرور وب، مشاهده فیلم، پخش موزیک و کار با اسناد متنی کارایی مناسبی دارد و برای کاربردهای حرفه‌ای تر مثل ویرایش عکس و فتوشاپ نیز عملکرد آن قابل قبول است. در Twist از تراشه HM77 اینتل استفاده شده که یکی از آخرین‌ مدل‌های معرفی شده برای پردازنده‌های ایوی‌بریج هستند و کارایی خوبی در ترکیب با این پردازنده‌ها دارند. همچنین این دستگاه دارای رم 4 گیگابایتی است . بخش گرافیکی این دستگاه نیز شامل هسته گرافیکی HD4000 اینتل است و در آن از کارت مستقل استفاده نشده است.

یک هارددیسک ساخت هیتاچی با ظرفیت 500 گیگابایت درون این مدل استفاده شده که دارای رابط نسل سوم ساتا است و سرعت آن 7200 دور در دقیقه است. علاوه بر این یک درایو SSD با ظرفیت 24 گیگابایت نیز به عنوان درایو بافر در نظر گرفته شده است. تراشه به صورت خودکار برنامه‌هایی را که دارای کاربرد زیاد هستند به این درایو منتقل می‌کند.

باتری این دستگاه 6Cell 42 وات ساعت است والبته غیر قابل دسترسی و همچنین از ویندوز سری 8 مایکروسافت برای این مدل استفاده شده.

باید در نظر داشت که این قبیل محصولات برای کاربردهای روزمره طراحی شده‌اند و قاعدتا نیازی به توان بالا ندارند. . هر چند که مشخصات فعلی نیز به هیچ عنوان ضعیف نیست و می‌تواند نشان‌دهنده یک محصول خوب باشد.

خوبها

استفاده از طراحی بسیار زیبا

سخت افزار قدرتمند

میزان کنتراست بالای صفحه نمایش

کیفیت بسیار مناسب

بدها

عدم استفاده از باتری قدرتمند و غیر قابل دسترسی

همانند سری‌های پیشین تینک‌پد ضد ضربه نیست

عدم استفاده از کارت گرافیک مستقل

قیمت: 4129000 تومان با 2 سال گارانتی سازگار



برچسب ها: دریچه ، بررسی ، twist
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Germany
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۲
چقدر زشته یاد لپ تاپای 10 سال پیش افتادم.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۰:۵۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۲
راست میگه بنده خدا حالا چی میشه فونت رو بزارید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۲
پاسخ به نظر اول سلام اقا محمد چرا حواست نیست اسمتا اشتباه نوشتی
درستش اینه mohammad
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۵۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۲
سلام فونت اخبار شبکه یک یا شبکه تهران چی شد؟؟!!
قرار بود بذارید ولی نذاشتید = بعد میگن ما نظرات رو می خونیم = پس کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من فونت اخبار شبکه یک رو می خوام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Poland
mohamad
۱۹:۰۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۲
ما که نمی تونیم بخریم!
آخرین اخبار