تصميم آمريکا براي فروش 1300 بمب خوشه اي به عربستان

آمريکا قصد دارد 1300 بمب خوشه اي به ارزش 641 ميليون دلار به عربستان بفروشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي آنتي وار، اين در حالي است که طرفداران کنترل تسليحاتي از تصميم وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) براي توليد و فروش1300 بمب خوشه اي به عربستان به شدت انتقاد کرده اند. 

فعالان مي گويند شواهد نشان مي دهد در واقع فروش اين سلاح ها به عربستان مقررات مربوط به حفاظت از غيرنظاميان را نقض مي کند. 

مخالفان مي گويند اين اقدام مغاير با تلاش ها براي غيرقانوني اعلام کردن استفاده از بمب هاي خوشه اي در جهان است. در عين حال اين اقدام با مخالفت هاي اخير دولت هاي عربستان و آمريکا با استفاده از اين مهمات در تناقض است. 

داريل کيمبال، مدير اجرايي گروهي نظارتي در واشنگتن موسوم به "اتحاديه کنترل تسليحاتي " در گفتگو با اينترپرس سرويس ( آي پي اس) گفت : هر دو کشور آمريکا و عربستان به تازگي استفاده دولت سوريه را از بمب هاي خوشه اي محکوم کرده اند- با توجه به قصد آمريکا براي فروش بمب هاي خوشه اي به عربستان، موضع گيري اين دو کشور در قبال استفاده سوريه از بمب خوشه اي بي معني به نظر مي رسد. زيرا بمب خوشه اي ، بمب خوشه اي است و مهم است چه نوع بمب خوشه اي باشد.
 
وي افزود : تا جايي که من مي دانم، تصميم اخير آمريکا براي فروش بمب هاي خوشه اي به عربستان اقدامي نادر است و از اين نظر که اين بمب ها بسيار پيشرفته اند، فروش آن به عربستان موضوعي تعجب برانگيز است.
 
گفتني است، بمب هاي خوشه اي با توجه به مکانيسم عملي که دارند، تلفات و خسارات زيادي بر جا مي گذارند. به طوري که با پرتاب يک بمب خوشه اي، صدها بمب کوچک به نقاط مختلف اصابت مي کند. با توجه به اينکه برخي از اين بمب هاي کوچک پس از پرتاب منفجر نمي شوند و  ممکن است مدتها پس از پايان درگيري و جنگ جان غيرنظاميان را تهديد کند، جامعه بين المللي سالهاست مخالفت خود را با استفاده از بمب هاي خوشه اي اعلام کرده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار