"اسحاق جهانگیری" گفت: اصحاب هنر در زمانی که فشارهای ظالمانه ای بر مردم وارد می شود، صدای ملت ایران در این شرایط سخت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در تالار وحدت، نشست صمیمانه "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با 200 هنرمند و سینماگر با حضور حمید شاه آبادی، فریدون جیرانی، فرهاد توحیدی، همایون اسعدیان، غلامحسین موسوی، رویا تیموریان، فرزاد فرزین، محمد علیزاده، رضا یزدانی، علی لهراسبی و دیگر هنرمندان تا دقایقی دیگر برگزار می شود.

گفتنی است، لحظاتی پیش "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تیم همراهش ازجمله منفرد مشاور وزیر، وارد تالار وحدت شدند.


استاد "اميرخاني" رئيس شوراي عالي هنرمندان  ضمن عرض سلام و ارادت گفت: مدت‌ها بود كه در اين سالن مراسمي به اين وضع و اعتبار برگزار نشده بود و كلام و گفتماني در حد ايران فرهنگي شنيده نشده بود اما اكنون خوشحاليم كه از زبان دكتر "روحاني" اين ادبيات را مي‌شنويم.

وي افزود: تكه‌كلام او اعتدال بود زيرا بدون اعتدال تصميم‌گيري صحيح ممكن نيست و از اين جهات مي‌خواهم درباره اخلاق صحبت كنم و اين اخلاق بيش از همه به بيان حضرت علي(ع) از اين جهت مردم باهوش ما نسبت به عهد و پيمان حساس هستند.

اميرخاني عنوان كرد: تنها كساني كه در طول تاريخ جهان اين وفا را نسبت به امانتداري رعايت كردند اهالي فرهنگ و هنر هستند.

وي ادامه داد: ايران در جايگاهي قرار دارد كه فرهنگ آن حاصل معرفت است.

رئيس شوراي عالي هنرمندان عنوان كرد: امروزه ما داراي بضاعت و مزيتي هستيم كه مي‌توانيم كه به جهان نشان دهيم اما قدر آن دانسته نشده است.

وي تصريح كرد: با دنيا بايد با فرهنگ و هنر خود صحبت كنيم، شايد در چند كشور منحصر به فرد اين توانايي وجود دارد كه در غالب هنر عميق‌ترين مسايلي كه مي‌تواند رشددهنده باشد صحبت شود، زيرا به صورت فردي نمي‌توان اين كار را كرد و بايد از آن حمايت شود.

"اميرخاني" عنوان كرد: هنگاميكه كشورهاي جنوب خليج فارس با هزينه‌هاي هنگفت در حال توليد فرهنگ هستند چرا ما از فرهنگ خود نبايد حمايت كنيم در حاليكه با اين اسلحه مي‌توان دنيا را فتح كرد. براي احياي هنرمان بايد تلاش كنيم.

وي ادامه داد: به عنوان يك پيشنهاد در جلسه‌ي توديع "احمد مسجدجامعي" هم گفتم كه به گمان اهالي فرهنگ وزير فرهنگ بايد دائمي باشد زيرا 4 سال براي شناخت او كافي نيست.  

*تئاتر روی دوش هنرمندان باشرف است

در ابتدای این مراسم "ایرج راد" رییس خانه تئاتر ضمن عرض ادب و احترام خدمت حاضران و به خصوص جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می خواهم در تئاتری که همواره و به قول بزرگان مظلوم واقع شده و متاسفانه در برخی موارد ما با بی توجهی و بی دقتی که می بینیم در این باره صحبت کنم.

وی افزود: بسیاری از این مظلومیت ها که دان گیر حوزه تئاتر شده است در جاهایی که انتظار نمی رود بازتاب بالایی دارد.

راد ادامه داد: در طول مدتی که وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی به صحبت مسائل مختلف پرداختند با دقت بسیاری که داشتم دیدم بیشتر از 3 بار به کلمه "تئاتر" برخورد نکردم. حتی در برنامه کاری "جنتی" که چندین بار آن را خواندم و از ریزبینی و دقت های بسیاری که در آن متن مدون بود خوشحال شدم و معتقدم که اگر 40 درصد آن اجرا شود خوب است، یک جا به کلمه "تئاتر" بیشتر اشاره نشده بود.

رییس خانه تئاتر اظهار داشت: تئاتر اساس و جوهر هنرهای نمایشی و به قول اساتید دیگر مادر هنرهای نمایشی است.

وی گفت: در سینما و فیلم هایی که در جهان باعث افتخار ما هستند رد پای تئاتر دیده می شود و نیز اگر در سریال هایی که از شبکه های صدا و سیما روی آنتن می رود به دقت مشاهده می کنیم که رد پای هنرمندان تئاتر بدون کوچکترین شکلی پی می بریم.

راد تصریح کرد: تا آنجا که ممکن بوده تئاتر حمایت نشده و صحبت ها در این حوزه به شکلی بسیار ضعیف بوده است. از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سالن هایی در حال تاسیس داشتیم که تاکنون سالنی به آن اضافه نشده است. هر ساله فارغ التحصیلان هنرهای نمایشی که شاید حدود 700 تا هزار نفر باشند را می بینیم که امکان اشتغال زایی برایشان فراهم نیست.

رییس خانه تئاتر ادامه داد: تئاتر روی دوش هنرمندان باشرف ایران می چرخد، تعریف مسئولان را در خصوص مقوله تئاتر نمی دانم ولی روز از یکی از آن ها درخصوص تئاتر سوال کردم که او صادقانه به من گفت تا به حال برای دیدن تئاتر به سالنی نرفته، خوب من از شما می پرسم چطور مسئولی که خود تا به حال تئاتری را ندیده است می تواند برای آن دلسوزی کند؟!

وی گفت: از زمانی که تئاتر خارجی یا فرنگی به ایران آمد، تئاتر تخته حوضی، نقالی، پرده داری و نیز تئاتر های میدانی جایگاه خود را ازدست دادند و این امر به گردن روشنفکری برخی افراد است. من مخالف تئاتر خارجی نیستم ولی ای کاش در گنار اینگونه تئاتر فرنگی به تئاتر سنتی هم توجه داشته باشیم.

این هنرمند کشورمان بیان کرد: تئاتر دارای شناسنامه فرهنگی با وسعت بسیار است که هرگاه ما شاهد اجرای یکی از آن ها در سطح جهان هستیم توجه بسیاری از مسئولان و مردم دنیا به خود جلب می کند و آن زمان به مدت کوتاهی توجه مسئولان به فستیوال های جهانی جلب می شود و این فقط برای مدت زمان کوتاهی است.

وی ادامه داد: مسائل بسیار است، خواهش می کنم دقت کنیم و جایگاه ارزش های تئاتر و درون مایه های آن را بدانیم و به تاثیر آن در فرهنگ جامعه پی ببریم.

راد خاطرنشان کرد: شاید به آن صورتی که باید تئاتر در کشور ما معنی شود تعریفی برای آن پیدا نشده است و گاهی کلمه بازی را برای تئاتر به کار می برند. معنای این دو با هم متفاوت است، اگر در زندگی بازی می کنیم برای مخفی کردن حقیقت است ولی بر روی صحنه تئاتر هنرمندان برای کشف حقیقت به اجرا می پردازند.

تزريق سرمايه و حمايت از هنرمندان پيشكسوت خواسته هاي خانه موسيقي

در ادامه "حميدرضا نوربخش" رئيس خانه موسيقي گفت: به حضور همگان در اين سالن خوش‌آمد مي‌گويم و به "علي جنتي" اين سمت را تبريك مي‌گويم و اميدوارم در اين مسئوليت خطير موفق باشند.

وي افزود: "ايرج راد" در ابتداي سخنانش گفت: هنر مظلوم تئاتر اما بايد بدانيم موسيقي به جهات مختلف مظلوم‌تر از تئاتر است.

وي خطاب به "ايرج راد" ادامه داد: به هر حال تصوير تئاتر از رسانه ملي پخش مي‌شود اما سازهاي ما را كسي نمي‌بيند. 

"نوربخش" تصريح كرد: آقاي "جنتي" با توجه به اينكه سابقه حوزوي دارد اميدوارم بخشي از مسايل فقهي اين موضوع را پيگيري كند و به اميد اينكه بسياري از مرزها مشخص شود.

وي تصريح كرد: برخي موانع در اين سالها به اين ترتيب است، سخت‌گيري‌هاي بي‌جا و ارائه نظرات غيركارشناسانه كه دليل آن نبود قانون است.

"نوربخش" تصريح كرد: من در كميسيون شوراي عالي انقلاب هستم و اخيرا مشاهده كردم كه قانوني در حال تدوين است كه اميدوارم بزودي تصويب شود زيرا در صورت وجود قانون مشخص تغييرات مديريت نخواهد توانست هر سليقه‌اي را به وجود آورد.

"نوربخش" عنوان كرد: در اين سالها بارها مشاهد كرده‌ايم كه يك آلبوم در زماني مجوز مي‌گيرد و در زمان ديگر توقيف مي‌شود.

وي اظهار داشت: مديريت سليقه‌اي اهالي موسيقي را آزرده است، موضوع ديگر مسايل چرخه اقتصادي موسيقي است و بايد به آن توجه شود زيرا نشر موسيقي در كشورمان ورشكسته است.

رييس خانه موسيقي ادامه داد: 85 درصد از فعالان نشر موسيقي يا تغيير شغل داده‌اند و يا تعطيل كرده‌اند و به فعاليت‌هاي ديگر مي‌پردازند.

وي ادامه داد: نياز به حمايت داريم زيرا در صورت نبود حمايت نمي‌توان شاهد رشد موسيقي بود، در حال حاضر تعداد زيادي فارغ‌التحصيل هنر داريم كه هنگام پايان تحصيلات خود بازار كاري ندارند، اما بايد به اين نكته توجه داشت كه اكثر آنها با توجه به ظرفيت و پتانسيلي كه دارند در صورت حمايت موفق خواهند شد.

"نوربخش" تصريح كرد: در آموزش و پرورش بسياري از آنها به عنوان معلم هنر مي‌توانند جذب شوند و جايگاه هنر متعالي را ارتقاء بخشند.

وي ادامه داد: تزريق سرمايه و حمايت از هنرمندان پيشكسوت بخش ديگري از خواسته‌هاي ما است.

 رئيس خانه موسيقي تصريح كرد: اين خانه 4 هزار عضو دارد و در طول اين ساليان خدمت‌گزار مردم بوده و بايد توجه ويژه‌اي به آن شود.

*ناشران نیازمند شورای مشورتی مجدد هستند

همچنین قدیانی رییس اتحادیه ناشران ضمن عرض خیر مقدم به جنتی و تبریک به وی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رای شما نشانه ایجاد اتفاقات مثبت برای وزارتخانه و هنر کشورمان است. در این اتفاقات فرصت کوتاه می خواهم بگویم که مهمترین مشکلات ما شمال توسعه فرهنگی، پایین بودن تیراژ، و حفظ نیروهای انسانی و اخلاقی به خصوص حضور نویسندگان و ویراستاران متبحر است که به دلیل اقتصاد ضعیف فرهنگ نشر ما از حضور خیلی از بزرگان محروم است.

وی ادامه داد: امیدوارم معافیت مالی کتابفروشان در راس کار وزارت ارشاد قرار بگیرد و امیدوار هستیم با حضور شما تعداد کتابخانه ها به رشد قابل توجهی برسد.

قدیانی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد کتابفروشی های رسمی ما به 500 می رسد و با توجه به شرایط بد هیچ انتظار خاصی نداریم که وضعیت کاغذ به قبل بازگردد ولی با پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور شما امیدوار هستیم مه شرایط به گونه ای مثبت برای اهالی نشر و کتاب رقم خورد.

وی بیان کرد: ایجاد عرضه محصولات فرهنگی جدی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به یک ریزش ملی تبدیل شده و باید در مورد مکان برگزاری نمایشگاه فکر جدی شود چرا که مصلی تهران با نبود ایمنی مواجه است.

رییس اتحادیه ناشران با ارائه پیشنهادی صحبت های خود را ادامه داد: در شورای سیاستگذاری نمایندگانی به منظور رشد و پیشرفت کتاب و فرهنگ در کشورمان با ما همراه باشند.

وی تصریح کرد: در صورت امکان خواهشمندیم از طریق سایت وزارتخانه تمامی اتفاقات، اطلاع رسانی شود و خواهان تشکیل شورای مشورتی هستیم.

* با وجود اختلاف نظرم با "روحاني"،انتخاب "جنتي" را به وي تبريك مي گويم

در ادامه رئيس مؤسسه اطلاعات حجت الاسالام والمسلمين "دعايي" گفت: حدود نيم قرن است كه با "علي جنتي" ارتباط دارم و او به يمن تحصيلات عاليه خود به مقامات عاليه رسيده بود و به حق مي‌توانست پناه و معيار ما باشد. هنگاميكه او در خارج از كشور بود پناه مطمئن ما بود و ما را راهنمايي مي‌كرد.

وي تصريح كرد: هنوز اثري كه "علي جنتي" در اختيار من گذاشت به عنوان وسيله‌اي بود كه با آن سالها امكان تحرك مطمئن و سالم را داشتم.

وي ادامه داد: با وجود اختلاف نظرم با "روحاني" انتخاب او را به آقاي "روحاني"‌ به دليل برخورداري او از توانايي‌هاي ويژه تبريك مي‌گويم.

"دعايي" تصريح كرد: هنگام ورود به اين مكان به علت وجود چهره‌هاي شناخته شده فكر كردم صحبت كردن در اينجا گستاخي است. 

وي ادامه داد: هنگام ورود به اينجا "فرهاد عبدي" يكي از افتخارات موسيقي را ديدم و دست او را بوسيدم، دست آقاي "اميرخاني" را نيز بوسيدم.

وي عنوان كرد: برداري از تنگ‌نظري موسيقي صحبت كرد، خاطرم هست كه اصحاب هنر و مطبوعات در دهه فجر از من براي سخنراني دعوت كرده بودند و من در آنجا درباره سجاياي امام درباره هنر و بخصوص مسايل هنري و موسيقي صحبت كردم، در آن سخنراني گفتم در يكي از ديدارها حضرت امام اجازه دادند كه در محضر او برنامه موسيقي پخش شود و آن برنامه سرود شهيد مطهر با انواع سازها اجرا شد.

"دعايي" عنوان كرد: اين تقرير گواه بر اين است كه مي‌توان آلات موسيقي را شنيد و ديد، در آن مراسم معاوني بود كه به من خرده گرفت و گفت: كه شما از امام تصويري ليبرالي مي‌سازيد و من در پاسخ به او گفتم: امام و اسلام ما همين است چرا جوانان ما را نسبت به اصل مباني به شك مي‌اندازيد؟

رئيس مؤسسه اطلاعات عنوان كرد: اهالي فرهنگ، نخبه‌هاي جامعه ما هستند و احساسات پاكي دارند و بايد با آنها به خوبي برخورد شود.

وي خاطر نشان كرد: مي‌توان اين فاصله‌ها را برداشت، شما اين توانايي را داريد، من به توانايي‌هاي شما اميد دارم و مي‌گويم كه دوران خوشي را در پيش رو خواهيم داشت.

*اصحاب هنر صدای ملت ایران در شرایط سخت

"اسحاق جهانگیری" معاون اول رییس جمهور ضمن تشکر از حاضران در تالار وحدت و نیز ضمن عرض خیر مقدم به جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خدا را سپاس می گویم از اینکه این توفیق نصیبم شد که در جمع فرهنگ و اصحاب اندیشه حاضر شوم و امیدوارم که خداوند این توفیق را بدهد که بخشی از دغدغه های دوستان در دولت برطرف شود.

وی افزود: بابرطرف شدن مشکلات امیدورایم هنرمندان بیش از پیش بتوانند به کار خود ادامه دهند. باید بگویم که در این جمع سخن گفتن کار بسیار دشواری است چرا که من سابقه کار در حوزه اقتصاد، اجرا و مدیریت را داشتم و امسال باید در خصوص هنر صحبت کنم که کار بسیار سختی است.

جهانگیری ادامه داد: با وجود تجربه ای که دارم فکر می کنم اقتصاد با فرهنگ مایه توسعه ملی است.

معاون اول رییس جمهور گفت: وقتی به عنوان وزیر صنایع و معادن در دولت خاتمی بودم با همکاری احمد مسجد جامعی وزیر ارشاد وقت، فکر می کردیم می توانیم با وجود همکاری دو بخش با یکدیگر تاثیر جدی را بر فرهنگ و هنر جامعه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در دوران فراغت 8 ساله خودم ماهنامه "صنعت و توسعه" را گسترش دادم و به جرات می توانم بگویم بدون درک روشنی از فرهنگ حرف زدن از توسعه اقتصادی و فرهنگ بی مورد است و ما با درک صحیح فرهنگ می توانیم به گفتمانی درست دست یابیم.

جهانگیری با اشاره به مولفه های خلاقیت و عقلانیت تصریح کرد: مولفه های خلاقیت، عقلانیت اخلاق و دوراندیشی در دولت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی جز پارامترهای اصلی است و مهمترین مولفه فرهنگ ایرانی اخلاق مداری است که در جامعه کمتر به آن توجه شده است. ما تصور می کنیم دکتر روحانی با این تدبیرهای به جای آنکه فرهنگ را دولتی کند، دولت را فرهنگی می کند.

معاون اول رییس جمهور گفت: ما باید جوری حرکت کنیم که فرهنگ مدار اصلی توسعه باشد و صاحب مداران فرهنگی اصلی ترین کسانی باشند که با هدایت آن ها بتوانیم به توسعه موفقی دست یابیم.

جهانگیری عنوان کرد: سخن از اقتدار و قدرت فرهنگی است و نیاز ما به دیپلماسی فرهنگی است، ما در مقطعی قرار گرفته ایم که فشارهای ظالمانه ای بر ملت ایران وارد می شود که با نقش آفرینی اصحاب فرهنگ باید این فشار ها برطرف شود تا اصحاب فرهنگ به راحتی بتوانند صدای ملت ایران را در شرایط سخت به تصویر کشند.

وی ادامه داد: با توجه به سرمایه هایی که به صورت فیزیکی و انسانی در کشور داریم باید آن ها را به سوی عبور از مشکلات سوق دهیم. دولت دکتر روحانی و انتخابات 24 خرداد پیام بزرگی را با خود به همراه داشت. ما باید در مشکلات بین المللی و اقتصادی که در جامعه وجود دارد با یکدیگر حرکت کنیم تا به توسعه بزرگ دست یابیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: در لحظه های آخر انتخابات فکر نمی کردیم که چنین اتفاقی بیفتد و مطمئن باشید که دکتر روحانی قدردان این نقش آفرینی شما است.

جهانگیری اظهار داشت: باید در توسعه پایدار در بخش های جدی از ظرفیت های اصلی کشور استفاده کنیم تا اقتصاد فرهنگ به عنوان منابع اصلی کشور رونق یابد و سهم و جایگاه هنر ایرانی اسلامی در جهان هم به جایگاه بالاتری برسد.

وی افزود: به آقای جنتی در تمام دستگاه های فرهنگی کشور، در صدا و سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش بین الملل و در کنار سابقه ملی و اصالت خانوادگی فرصت داده شده که به کمک اصحاب فرهنگ و هنر از مشکلات جامعه کاسته و این راه برای هنروران و هنرمندان هموار شود.

وی خاطرنشان کرد: ای کاش دکتر حسینی هم در جمع ما بودند تا از ایشان نیز تقدیر شود چرا که او برای فرهنگ و هنر جامعه ما زحمت بسیاری کشید.

*سینمای ایران روزگار سختی را می گذراند

در این مراسم "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خدای بزرگ را سپاس می گویم که بار دیگر همه ما زیر این سقف گرد آمده ایم و خرسندم که نگاهمان به امید است. امروز در تالار وحدت گردهم آمده ایم که ترانه وحدت را بسراییم و وحدت دهیم همه اندیشمندان و اصحاب فرهنگ و هنر را.

وی افزود: در آغاز از همه مدیران، و دست اندرکاران وزارت ارشاد به ویژه دکتر حسینی که با تلاش خود کاروان فرهنگی را هدایت نمود، تشکر می کنم و به آن ها خسته نباشید می گویم.

جنتی عنوان کرد: از حضور شما فرهیختگان تشکر می کنم و برای من مایه افتخار است که توفیق یافتم تا در میان شما فرهیختگان و صاحبان فکر و اصحاب فرهنگ باشم.

وزیر ارشاد ادامه داد: همانگونه که در جریان اخذ رای اعتماد اتفاق افتاد یادآور شدم که وضعیت فرهنگی به رقم تلاش های دولت های قبل، همچنان نامطلوب است. تهاجم فرهنگی توهم توطئه نیست، زیرا در حالیکه کشورهای دیگر از تهاجم فرهنگی آمریکا نگرانند و نمی توانند مقاومت کنند تکلیف جواع اسلامی و کشورمان در برابر آن ها مشخص است.

جنتی اظهار داشت: ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی تنها با بازگشت به خویشتن خویش و اسلام ناب امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: چالش هایی نیز پیش رو است همانند سیاسی شدن. سیاست زدگی آفت بزرگ فرهنگ است که گاه دچار آن بودیم و این امر انتظارات غیرواقعی از هنرمندان را ایجاد کرده است. باید انتظارات خود را معقول تر کنیم و ناکامی هایمان را تنها به گردن هنر و هنرمندان نیندازیم.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: سینمای ایران روزگار سختی را می گذراند در حالیکه سال ها در اوج بود و در جشنواره های گوناگون می درخشید.

وي عنوان كرد: مشاركت بخش خصوصي امري غيرقابل اجتناب است و در اين دوره تلاش مي‌شود فرهنگ خريد و فروش آثار هنري ترويج پيدا كند. سياست‌هاي حمايتي براي خريد آثار و حمايت از مالكيت ادبي مي‌تواند راه را براي آفرينش فرهنگي هموار سازد.

جنتي ادامه داد: از هنر اصيل دفاع خواهم كرد و به شما هنرمندان اعتماد مي‌كنم و مطمئنم از ميوه‌هاي اعتماد بهره‌مند خواهيم شد.

وي عنوان كرد: در حال حاضر استادان ما در خانه كوچكشان زير آوار تابلوهايشان گرفتار آمده‌اند و من تلاش خواهم كرد با كمك شما بازار هنر را رونق بخشم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: بخش خصوصي را حمايت مي‌كنم و در ساخت و ساز شهري به فرهنگ و هنر توجه مي‌كنم.

"جنتي" تصريح كرد: آفت ديگر، مديران فرهنگي هستند البته مديراني كه نگاهشان تنگ و محدود است. تنگ‌نظران يعني مديراني كه فرهنگ و هنر وسيله‌اي براي كسب منافع و سليقه‌هايشان مي‌دانند.
وي اظهار داشت: بزرگترين ستم سپردن كارها به افرادي است كه با هنرمندان اشتراك ندارند، خود را مصون از اشتباه نمي‌دانم اما در تلاشم كه امور فرهنگي را به اهلش بسپارم.

وزير ارشاد عنوان كرد: در انتخاب مديران فرهنگي مي‌كوشم عناصر شايسته را انتخاب كنم، مديراني كه كارآزموده باشند و به فرهنگ و هنر عشق بورزند و به اين ترتيب راه را براي فعاليت آنها آسان مي‌كنند.

وي تصريح كرد: مديريت فرهنگي در زمره كارهاي پرخطر است و همه نگاه‌ها به مديران فرهنگي است. از مديران مي‌خواهم نگراني مردم و هنرمندان، مشكلات آنها، تحريم‌ها و مسايل بين‌المللي را در نظر داشته باشند.

"جنتي" افزود: چالشي ديگر تمركزگرايي در مديريت توليد است و به همين دليل در ايجاد فرصت‌هاي برابر براي همه هنرمندان در هر نقطه از كشور تلاش خواهم كرد.

اين وزير بيان داشت: آرمان‌گرايي دور از واقعيت خوب نيست و شعار توليد فاخر مي‌تواند حربه‌اي براي انسداد راه توليد در مسير فرهنگ و هنر باشد.

وي ادامه داد: سينماي ايران روزگار سختي را مي‌گذراند در حاليكه سالها در اوج بود و در جشنواره‌هاي گوناگون مي‌درخشيد به سينماگران باور دارند و مشكلات آنها را حل خواهند كرد.

جنتي گفت: سازمان سينمايي با نگاهي برابر و احترام به همه سليقه‌ها خواهد كوشيد همه اعضاء را دور هم جمع كند زيرا بخشي از اختلافات سليقه‌اي و پاره‌اي ريشه در مديريت يك سوگرايانه دارد. 

وي تصريح كرد: با همه وجود معتقدم كه فرهنگ و هنر مزيت ماست و با زبان فرهنگ و هنر بايد در جهان سخن گفت و بايد بكوشيم زيباترين تصوير از خود را ارائه دهيم.

جنتي اظهار داشت: مميزي براساس سليقه‌هاي شخصي دست تواناي نويسندگان را كرخت مي‌كند و بايد به اين مسئله به صورت معقول‌تر برخورد كنند.

وزير فرهنگ اظهار داشت: خود را خادم شما مي‌دانم، از شما مي‌خواهم كه منافع ملي را مقدم بدانيد و ديدگاه‌هاي حزبي و سياسي و  قبيله‌اي را كنار بگذاريد.

وي در پايان گفت: از همه حضار و هنرمندان به ويژه از مهندس "اسحاق جهانگيري" كه به اين همايش رونق بخشيدند تشكر مي‌كنم.

گفتني است؛ در ابتداي اين مراسم "سالار عقيلي" به اجراي قطعه‌ي "وطنم" پرداخت.

يادآور مي‌شود؛ اين مراسم به نوعي مراسم رسمي معارفه وزير ارشاد بود و مراسم توديع وزير ارشاد سابق به دليل صحبت اهالي هنر با وزير ارشاد به زمان ديگري موكول شد.

لازم به ذكر است كه در اين مراسم "احمد مسجد جامعي"، آقاي "ميرسليم"، "لاله افتخاري" و "علي جنتي" به روي سن آمدند و حكم وزير ارشاد اهدا شد.

گفتني است؛ يك جلد كلام الله مجيد از طرف اهالي هنر و علما به "علي جنتي" تقديم شد.

در اين مراسم اعلام شد كه جلسه‌ي بعدي با حضور رئيس‌جمهور و اهالي فرهنگ به زودي برگزار خواهد شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.