دولت جنبش حماس در نوار غزه با استقرار افراد وابسته به تشکيلات خودگردان فلسطيني در گذرگاه مرزي رفح با مصر موافقت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا ؛ جنبش حماس براي موافقت خود شرط کرده است افراد وابسته به تشکيلات خودگردان فلسطيني که در گذرگاه مرزي رفح با مصر مستقر مي شوند ، زير نظر دولت حماس باشند.زياد ظاظا معاون نخست وزير دولت حماس گفت :« ما با حضور فلسطينيان از طرف محمود عباس ( رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني ) به اعتبار آنکه فلسطيني هستند موافقت مي کنيم اما مديريت کنوني اين گذرگاه تغييري نخواهد کرد و اين مديريت فقط از طرف دولت غزه خواهد بود ».

ظاظا گفت دولت حماس با ازسرگيري فعاليت گذرگاه رفح بر اساس موافقتنامه 2005ميلادي مخالف است.وي افزود « اين گذرگاه ، فلسطيني و مصري است و امکان ندارد با حضور هيچ اسرائيلي يا حضور بين المللي در اين گذرگاه موافقت شود ».اين نخستين بار از سال 2007ميلادي است که حماس با حضور افراد وابسته به تشکيلات خودگردان فلسطيني در گذرگاه رفح موافقت مي کند. 

عباس در سفر اخير خود به مصر در ماه گذشته گفت آماده است که به موافقتنامه سال 2005بازگردد.اين موافقتنامه بر فعاليت گذرگاه رفح و گذرگاههاي تجاري بين نوار غزه و اسرائيل و همچنين يک گذرگاه تجاري امن بين غزه و کرانه باختري صحه گذاشته است.

ظاظا گفت ادامه تعطيلي گذرگاه رفح در چارچوب « تنگ کردن عرصه بر ملت فلسطين در نوار غزه است و فلسطينيان در اين منطقه به سبب کاري که نکرده اند و به دروغ به آن متهم شده اند مجازات مي شوند».وي درباره گزينه هاي حماس در صورت ادامه تعطيلي رفح گفت :« غزه پايداري مي کند و صبور است و مي تواند به حيات خود ادامه دهد . هرکس به غزه نزديک شود اعتبار پيدا مي کند و هرکس بر آن سخت بگيرد نابود مي شود ».

برکناري محمد مرسي رئيس جمهور مصر براي حماس که با اخوان المسلمين روابط بسيار نزديکي دارد مانند يک کابوس بوده است.
برچسب ها: حماس ، فتح ، مشروط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار