يک شرکت مطالعات انرژي اعلام کرد با توجه به رشد تقاضاي نفت خاورميانه در آسيا، طرح دولت آمريکا مبني بر کاهش وابستگي به واردات نفت، بر توليد نفت کشورهاي حوزه خليج فارس تاثيري نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا، در گزارش شرکت اورينت پلانت در اين خصوص آمده است تحولات عمده اخير در فضاي جهاني نفت، به ويژه در آمريکا در دراز مدت بر وضعيت خاورميانه به عنوان پيشقراول توليد  انرژي در جهان تاثير چشمگيري نخواهد داشت .

اين گزارش مي افزايد منطقه خليج فارس ، جايگاه حدود 36 درصد از ذخاير نفتي شناخته شده جهان ، با توجه به افزايش تقاضاي انرژي در شرق آسيا ، با معضل کاهش تقاضا روبرو نخواهد بود .

پيش بيني مي شود آمريکا تا سال 2017 به نخستين توليد کننده نفت در جهان تبديل شود و با توجه به اکتشاف منابع گازي در لايه هاي شيستي انتظار مي رود اين کشور تا سال 2035 به يک صادر کننده گاز طبيعي نيز تبديل شود .

در هر حال  پيش بيني مي شود کشورهاي آسيايي بيش از نود درصد نفت توليدي در شش کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس متشکل از عربستان سعودي، کويت، بحرين ، قطر ،‌امارات عربي متحده و عمان را مصرف کنند.

به موجب اين گزارش درصد نفت وارداتي آمريکا از خاورميانه پايين است و تنها حدود شانزده درصد از کل نفت وارداتي آمريکا را شامل مي شود.

از طرفي کشورهاي خاورميانه علاوه بر مجاورت جغرافيايي ، با بازارهاي تشنه به نفت مانند چين و هند پيوندهاي اقتصادي و فرهنگي مستحکم دارند و پيش بيني مي شود  چين به تنهايي نيمي از رشد تقاضاي نفتي جهان را در پنج سال آينده به خود اختصاص دهد .


برچسب ها: واردات ، تولید ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار