مدیر گروه پژوهش میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی، از پاکسازی خاک های آلوده نفتی در جزیره سیري برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: بیش از 2 هزار تن خاک آلوده به لجن های نفتی پاکسازی و در خاک های پاکسازی شده گیاه مناسب کشت شد.

قاسمعلی محبعلی مدیر گروه پژوهش میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: تنوع میکروب ها در محیط آنقدر زیاد است که در مواجه با آن حیرت مي كنيم. از گذشته هاي دور انسان در صدد اشراف بر توان بسيار متنوع و گسترده اين موجودات ذره بيني و انتقال آنها به عرصه فعاليت خود بوده است. 

وي تصريح کرد: هدف عمده بيوتكنولوژي انتقال پتانسيل ميكروب ها از طبيعت به آزمايشگاه و سپس به صنعت است. بيوتكنولوژي نفت زمينه اي نوين از بيوتكنولوژي است كه به صنايع نفت، گاز و پتروشيمي اختصاص دارد.

محبعلي اضافه کرد: بيوتكنولوژي نفت ظرفيت رفع مشكلات صنعت نفت و نيز ايجاد فرايندهاي جديد صنعتي را دارد. در اين راستا ماموريت اين گروه پژوهش در راستاي ارايه فناوري‌هاي نوين زيستي و توسعه دانش‌هاي فني موجود به منظور تامين نيازها و رفع معضلات صنايع نفت، گاز و پتروشيمي کشور با رويكرد توسعه پايدار و سبز است. 

مدیر گروه پژوهش میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی، تاکيد کرد: ساختار سازماني گروه ميكروبيولوژي و بيوتكنولوژي مشتمل بر دو زيرمجموعه پژوهشي بيوتكنولوژي صنعتي، بيوتكنولوژي محيطي و نيز بانك ذخاير زيستي است. هدف پژوهش بيوتكنولوژي محيطي ايجاد دانش فني و توسعه تكنولوژي‌هاي زيست محيطي مرتبط با صنايع نفت از جمله پاكسازي زيستي خاك‌هاي آلوده به نفت و ساير آلاينده‌هاي ناشي از فعاليت‌هاي صنعتي و توسعه روش‌هاي نوين زيستي در تصفيه پساب‌هاي صنعتي است.

وی ادامه داد: همچنین هدف پژوهش بيوتكنولوژي صنعتي ايجاد دانش فني و توسعه فرايندها و محصولات زيستي مرتبط با صنعت نفت در جهت تشخيص و كنترل خوردگي زيستي، اصلاح و توسعه فرايندهاي صنعتي و نيز بهبود توليد نفت با بهره گيري از پتانسيل ميكروب شناسي ميادين نفتي است.

از جمله موارد اخير مي توان به ازدياد برداشت ميكروبي (MEOR)، حذف ميكروبي رسوبات هيدروكربني ديواره چاه و نيز پيشگيري از و كنترل ترشي مخازن اشاره كرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع خوردگی در کشور به نوعی مورد توجه است اظهار داشت: در همین راستا در اين گروه مبادرت به تشكيل هسته پژوهشي خوردگی میکروبی شده است كه در اين راستا سعی شده تا فعالیت های ترویجی نيز داشته باشيم. بدين ترتيب كاركنان صنعت نفت، اساتيد دانشگاه و دانشجويان با مقوله خوردگي ميكروبي آشنايي هرچه بيشتري خواهند يافت. محبعلی تاکید کرد: معتبرترین کتاب میکروب خوردگی را به چاب رسانيده¬ايم و دومین کتاب مرتبط نيز زیر چاپ است. 

 مدیر گروه پژوهش میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی، از پاکسازی خاک های آلوده نفتی در جزیره سیري برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: بیش از 2 هزار تن خاک آلوده به لجن¬های نفتی پاکسازی و در خاک های پاکسازی شده گیاه مناسب کشت شد.

وي اضافه کرد: همچنين در منطقه خانگيران بيش از 10هزار تن خاك آلوده به گل حفاري به كمك همين روش در حال پاكسازي است.
 
محبعلي یادآور شد: پتانسیل این را داریم که در زمینه هاي ديگر بيوتكنولوژي نفت از جمله تصفیه فاضلاب های خاص فعال باشیم.

مدیر گروه پژوهش میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی، خاطرنشان کرد: بیوتکنولوژی نفت از جمله مواردي است که به لحاظ نوپا بودن مي بايست مورد پشتیبانی صنعت نفت بخصوص مديريت هاي پژوهش و فناوري قرار گيرد.

محبعلي اضافه کرد: كارشناسان اين گروه "سند جامع راهبردي پژوهش و توسعه زیست‌فناوری وزارت نفت" را با همکاری و مشارکت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در سال 1391 تدوین كرده كه به تصويب مقام عالی وزارت نفت رسید.

وی تصریح کرد: این سند در راستای تحقق اهداف مندرج در نظام نامه و به منظور شفافیت در تعریف، مدیریت و اثربخش نمودن پروژه های پژوهشی زیست‌فناوری مرتبط با وزارت نفت عرضه شده است.

محبعلي اظهار داشت: طرحهای پژوهشی موجود در این سند می تواند براساس اهداف، راهبردها، سیاست ها، برنامه، ساختارها و مقررات و دستورالعمل ها تعریف و در نهایت در قالب طرحهای راهبردی، شرایط را برای حل مشکلات صنعت فراهم کند.طرح های پژوهش و فناوری محصول محور و یا خدمات محور، می تواند در قالب طرحهای پژوهشی تولید آزمایشگاهی، تولید نیمه-صنعتی، تولید محصول و تولید تجاری اجرا گردند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: خاک ، نفت ، پاکسازی ، سیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار