رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تعامل بين دولت و مجمع، قطعاً به نفع مصالح و منافع نظام و حل مشكلات كشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، اولين جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، پس از يك ماه تعطيلي تابستاني در ماه مبارك رمضان، به رياست آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و با حضور دكتر حسن روحاني، رئيس جمهور و سران قواي مقننه و قضائيه و اكثريت اعضا امروز تشكيل شد.

در ابتداي اين جلسه، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، با خوش‌آمدگويي به همه اعضا به ويژه دكتر حسن روحاني، حضو رئيس جمهور جديد در جلسه مجمع را نشانه عزم و اراده دولت يازدهم در همكاري مثبت و سازنده با مجمع تشخيص مصلحت نظام ذكر كرد و گفت: تعامل بين دولت و مجمع، قطعاً به نفع مصالح و منافع نظام و حل مشكلات كشور خواهد بود، زيرا مردم با رأي به رئيس جمهور، اميد بسته‌اند و انتظار داريم دولت جديد پاسخ مناسبي به اميد مردم سراسر كشور بدهد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: خوشبختانه رئيس جمهور هم با سرعت مثال‌زدني، كابينه موردنظر خود را به مجلس معرفي و رئيس‌جمهور نيز امروز در اولين روز كاري دولت تدبير و اميد در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام شركت كرد.

وي تصريح کرد: هرچند متأسفانه دولت جديد بدون سه وزير آموزش و پرورش، ورزش و علوم كه موردنياز شديد جوانان ماست، تشكيل شد، ولي اميدواريم دولت با سرعت، سرپرستان مناسبي براي اين سه وزارتخانه به منظور آماده كردن شرايط شروع سال تحصيلي خوب و پررونق معرفي و همچنين وزراي پيشنهادي جديد را هر چه زودتر به مجلس شوراي اسلامي معرفي كند تا كابينه بتواند كار خود را با پشت‌گرمي و با حمايت رهبري معظم و ملت هوشيار و در صحنه ادامه دهد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تبريك عيد سعيد فطر به اعضاي مجمع و يادآوري ايام معنوي ماه مبارك رمضان كه در نهايت آرامش و صلابت مردم مؤمن و متدين كشورمان در مساجد و اماكن مذهبي برگزار شد، به برپايي مراسم پرشور روز جهاني قدس در سراسر كشور اشاره كرد و گفت: امسال شاهد نشاط و روحيه ويژه مردم در حمايت از حقوق حقّه مردم مظلوم فلسطين كه در غربت به سر مي‌برند، در سراسر كشور بوديم.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني امنيت و آرامش كشور در خلق حماسه سياسي انتخابات يازدهم دوره رياست جمهوري و برگزاري مراسم معنوي ماه مبارك رمضان و حسن ختام سياسي آن، يعني راهپيمايي روز جهاني قدس را ستود و گفت: در شرايطي كه عمده كشورهاي اطراف ما دچار بحرانند، جمهوري اسلامي ايران با كمال آرامش، آن انتخابات مثال‌زدني را انجام داد و ملت با مشاهده آثار رأي خويش، نشاط و اميد گرفت.

وي با اشاره به مسائل اخير كشورهاي مصر، سوريه و لبنان كه موجبات خشنودي كاذب رژيم اشغالگر قدس را فراهم آورده است، گفت: غاصبان فلسطين كاملاً در اشتباه هستند، زيرا ملت‌هاي منطقه هوشيار و بيدارند و اجازه نخواهند داد بهار عربي به خزان عربي تبديل شود.

در ادامه اين جلسه حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني، رئيس جمهوري اسلامي ايران، با بيان اينكه همكاري‌هاي زيادي ميان دولت تدبير و اميد و مجمع تشخيص مصلحت نظام صورت گيرد، تصريح كرد: اراده و خواست دولت يازدهم همكاري نزديك با همه نهادهاي قانوني از جمله مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

رئيس جمهور، مجمع تشخيص مصلحت نظام را يادگاري ماندگار از امام راحل براي بن‌بست‌شكني قانوني در كشور برشمرد و اظهار داشت: اين مجمع جايگاهي رفيع و شايسته در نظام اسلامي دارد، به‌ويژه پس از بازنگري قانون اساسي كليد حل معضلات و مشكلات نظام در گذشته بوده و در آينده نيز خواهد بود.

دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه مجمع تشخيص مصلحت نظام بازوي قوي مشورتي رهبري معظم انقلاب و منشاء خدمات مؤثري براي نظام است، خاطرنشان كرد: اميدوارم دولت در اين دوره بتواند از حضور آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه از استوانه‌هاي انقلاب است و رؤساي قوا و ساير اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در مسير دستيابي به اهداف مدنظر خود استفاده كند.

رئيس‌جمهور افزود: اعضاي دولت تدبير و اميد براي شركت در كميسيون‌هاي تخصصي مجمع تشخيص مصلحت نظام، ارائه نظرات و تشريك مساعي جديت خواهند داشت، چرا كه تصميمات اتخاذ شده در اين كميسيون‌ها و نهايي شدن آنها در جلسات رسمي مجمع، مسير كلي نظام را مشخص و به هماهنگي امور اجرايي كشور كمك مي‌كند.

دكتر روحاني با اشاره به بُعد نظارتي مجمع تشخيص مصلحت نظام بر حسن اجراي سياست‌هاي كلي نظام، گفت: هماهنگي مؤثر ميان دولت يازدهم و مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌تواند موجب تسريع در انجام امور شده و مطمئناً نظارت مجمع ياري‌رسان دولت براي حل مشكلات كشور خواهد بود.

در ادامه جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، بازنگري در آيين‌نامه داخلي مجمع در دستور كار قرار گرفت و اصلاحيه‌اي به شرح ذيل انجام شد:

جلسات مجمع در مورد طرح‌ها و لوايح اختلافي ميان شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي با حضور دو سوم كل اعضاي مجمع رسميت مي‌يابد و مصوبات با اكثريت دو سوم عده حاضر معتبر است.»

8- يك ماده و دو تبصره به شرح ذيل به «آيين‌نامه داخلي مجمع» اضافه مي‌شود:

ماده الحاقي- مهلت اظهارنظر مجمع در خصوص مصوبات مجلس كه نظر شوراي نگهبان را تأمين نكرده است، تا سه ماه كاري است.

تبصره 1- در مواردي كه محدوديت زماني وجود دارد مانند مصوباتي كه با قيد فوريت در مجلس به تصويب رسيده است يا مصوبات مربوط به بودجه، حسب مورد و متناسب با محدوديت زماني اظهارنظر مي‌گردد.

تبصره 2- در صورتي كه رسيدگي به مصوبه مجلس نياز به مهلت بيشتري داشته باشد، بنا به پيشنهاد كميسيون ذيربط و تأييد رئيس مجمع مهلت مذكور افزايش خواهد يافت. مدت نهايي اظهارنظر، حداكثر تا يك سال خواهد بود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار