در جشنواره شعر و داستان جوان سوره

از "شیركو بی كس"شاعر بزرگ كرد تجلیل می شود

از "شیركو بی كس" شاعر بزرگ كردستان در یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره تجلیل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان كردستان  با اشاره به سخنان علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری كشور در نشست مطبوعاتی یازدهمین جشنواره سراسری شعر وداستان جوان سوره در تهران  گفت:  به دلیل اینكه برگزاری این جشنواره در كردستان مصادف گردید با درگذشت شاعر بزرگ كرد " شیركو بی كس" دركنار دیگر اساتید ادبیات ایران و كردستان  از این شاعر بزرگ كرد نیز تجلیل به عمل می آید.  
 وی ادامه داد: در این مراسم نمونه هایی از شعرهای این شاعر بزرگ خوانده خواهد شد. 

شایان ذكر است كه شیركو در سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر سلیمانیه عراق به دنیا آمد. پدرش فایق بیكس از شاعران بنام روزگار خود بود. بی كس بخاطر مشكلات سیاسی از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ در سوئد زندگی می‌كرد و پس از آن به عراق بازگشت. 

در ۱۹۶۸ اولین مجموعه شعر شیركو به‌نام مهتاب شعر منتشر شد و از آن زمان تا كنون چندین مجموعه شعر، دو نمایشنامه منظوم و ترجمه پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی و عروسی خون اثر لوركا به زبان كردی از او به چاپ رسیده‌است. 

از جمله دفترهای شعر این شاعر می‌توان از دو سرو كوهی، عقاب، رود، سپیده دم، آفات، كركس، عطشم را شعله فرو می‌نشاند، دره پروانه‌ها، صلیب، مار و روز شمار یك شاعر، سایه و آزادی، این واژه بی‌آبرو نام برد كه به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی، سوئدی، عربی و غیره ترجمه و چاپ شده اند. در ایران نیز مجموعه‌هایی از او همچون منظومه بلند دره پروانه (ده‌ربه‌ندی په‌پووله) و آزادی، این واژه بی‌آبرو با همت محمد رئوف مرادی ترجمه و به چاپ رسیده‌است.

لازم به ذكر است در یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره علاوه بر« شیركو بی كه س» از « ماموستا هه ژار» ، « شاهرخ اورامی » و « ماموستا ملا عمر صالحی صاحب» از ادبای برجسته كرد در مراسم افتتاحیه تجلیل به عمل می آید./ص

برچسب ها: شاعر ، جشنواره ، شعر ، داستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار