معاون اول رئيس جمهور گفت: يکي از اهدافي که دولت به آن پرداخته اهداف راهبردي در حوزه کشورداري و نظام ادراي است و سه هدف عمده دارد نظام اداري پاک پاسخگو و اثر بخش داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در صحنه علني امروز مجلس دوشنبه(21 مرداد ماه) در دفاع از دولت گفت: تشکر مي‌کنيم ازهيات رئيسه و رياست محترم مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان و مخالفين و موافقين محترم که درارتباط با برنامه دولت و برنامه رئيس جمهور امروز صحبت کردند.

وي ادامه داد: مسائلي است که مورد انتقاد نمايندگان محترم واقع شده که در مورد آنها به بحث و بررسي مي‌پردازم، بحث‌هايي هم مطرح شد که از سوي نمايندگان ومخالفين که بحث دولت نبود اما به هر حال باز هم تشکر مي کينم.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: آنچه مهم است در اين شرايط خاص حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني مسئوليت کشور را بر عهده گرفته است براي اينکه اين شرايط خاص مورد توجه دوستان قرار بگيرد ما هم در ابعاد داخلي و بين‌المللي نيازمند به يک تفاهم جدي هستيم.

وي در ادامه تصريح کرد: دشمنان کينه توز جمهوري اسلامي خصوصا رژيم صهيونستي در تلاش است که اينگونه وانمود کند که هيچ اتفاقي نيفتاده حتي از جملات جعلي که در روز قدس از سخنراني آقاي روحاني منعکس مي‌کنند در دنيا جنجال به راه مي‌اندازد تا بتواند همچنان فضا را عليه ملت ايران و جمهوري اسلامي نگه دارد.

جهانگيري همچنين تصريح کرد: بلافاصله بعد از 24 خرداد رئيس‌جمهور بيان کرد كه مشغول فعاليت شده که اولين زمينه در زمينه برنامه بود که براي اولين بار رئيس‌جمهور برنامه دولت را ارئه مي‌دهد و مجلس بررسي مي کند ومخالف و موافق صحبت مي کند.همين موضوع آئين‌نامه و برنامه‌اي که رئيس‌جمهور به مردم عرضه کرده بود و با استقبال گسترده آنان روبرو شده بود نماينده‌اي گفت که هفت دهم درصد اختلاف آرا داشت که اين حرف صحيح نيست.

وي ادامه داد: همين برنامه مورد تاييد مردم قرار گرفت و به آنها دستور دادند که در کارگروه ها به دو موضوع يعني تحليل وضع موجود و تهيه برنامه چهار ساله و کوتاه مدت و ميان مدت تفکيک مي شد بپردازند. کار دوم نيز در ارتباط با کابينه بود که حدود 6 هزار نفر ساعت کار شد تا افرادي انتخاب شده و به ايشان معرفي شد.

معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت: اين براي اولين بار است که به تعبير بعضي چنين برنامه  مدوني رئيس جمهور براي چهار سال آينده خود دارد. در برنامه هاي رئيس جمهور به گونه اي پيش بيني شده که مي دانيم در سال 93 چه کار مهمي در اقتصاد بايد انجام دهيم و يا در سال 1394 به چه مسئله‌اي مهمي بايد پرداخته شود البته تمامي اينها يا قوانين جاري است و يا بايد تقديم مجلس محترم شود تا در واقع آنجا تصويب شود.

وي تاکيد کرد: اصولي که امروز به صورت برنامه از سوي رئيس جمهور بيان شد مسائلي بود که اگر به آنها توجه مي‌شد بسياري از مسايل از سوي نمايندگان بيان نمي‌شد، ديانت عقلاني و رحماني، اعتدال گرايي در رفتار دولت مردان و تصميمات دولت، تصميم گيري بر مبناي خرد جمعي، محوريت منافع ملي، که به صورت مشخص وضع شده هيچ منفعت قومي حزبي گروهي در اين دولت جايگاهي ندارد آنچه اصل است منافع ملي کشور است.

نوبخت تصريح كرد: تلاش براي تحقق اصول حکمراني خوب، واقع بيني، رعايت حقوق شهروندي، تعهد درشد و توسعه پايدار، ارتقا کيفيت زندگي مردم، مبارزه با فساد، بهسازي و باز آفريني ظرفيت دولت، تعامل با قوا بر پايه احترام متقابل و تفکيک قوا، پايدارسازي محيط زيست، تکيه بر مردم، حمايت از نسل جوان و تعامل سازنده در روابط بين‌المللي.

وي ادامه داد: اين مبناي و اصولي که بر دولت حاکم بود دولت بر هفت محور اصلي که يکي از آنها در حوزه راهبدري حوزه اقتصاد بود و آقاي دکتر نوبخت اشاره‌اي کوتاه به آن کردند در اهداف دولت در حوزه اقتصادي بهبود وضعيت رفاه مردم کاهش تورم افزايش قدرت خريد خانوار يک هدف است. کاهش فقر و شکاف درآمدي و گسترش عدالت اقتصادي هدف دوم است، شغل آفريني پايدار و مهار بيکاري، ايجاد تعادل در بازارهاي مختلف کالا وسرمايه تعامل سازنده با اقتصاد جهاني، از برنامه‌هاي دولت است.

جهانگيري همچنين اظهار داشت: ما اين مسئله را مي‌گفتيم که در مواقعي که تنش به وجود مي آيد بازار داخلي نبايد از کالاهاي خارجي اشباع باشد در چنين  شرايطي بايد به توليدات داخلي کشور پرداخته شود. اما متاسفانه با آن هجمه واردات کالاهاي توليد داخل در وضعيت ويژه اي قرار دارد.

وي ادامه داد: در بخش راهبردهاي اهدافي تعريف شده که مهمترين آنها جامعه اخلاقي و دين دار، به دور از خشونت، توسعه انساني عادلانه وپايدار، حقوق و آزادي تضمن شده براي شهروندان، جامعه به دور از فساد رانت و تبعيض، براي هر کدام از اين اهدافي که خدمتتان عرض کردم.

معاون اول رئيس‌جمهور تاكيد كرد: يکي از اهدافي که دولت به آن پرداخته اهداف راهبردي در حوزه کشورداري و نظام ادراي است و سه هدف عمده دارد نظام اداري پاک پاسخگو و اثر بخش داشته باشيم.

وي ادامه داد: مهمترين پيامي که در خصوص بخش‌نامه تغييراتي کاربردي بود اين بود که سه بار رئيس مجلس به عنوان کسي که مسئول اعلام مغايرت قوانين با بخش نامه‌هاي دولت است به دولت اعلام کرده دولت آن را رفع کند که اين مسئله بار مالي وحشتناکي را بر دولت حاکم مي‌کرد و طبيعي است که اولين قدم دولت اين است که بگويد اين کار متوقف شده است.

جهانگيري گفت: به نظر من ما در بخش برنامه که جز وظايف دکتر روحاني بوده و اينکه برنامه‌اي کاملي به مجلس ارائه بدهند برنامه‌اي کاملي براي اولين بار از سوي رئيس دولت برنامه‌اي وجود دارد که مي‌داند در چهار سال آينده چه کاري بايد انجام دهد.
وي ادامه داد: مسئله دوم که بعضي از دوستان به آن اشاره کردند گفتند: کابينه مشکلاتي دارد که به مشکلات آن نيز اشاره خواهيم کرد و در اين زمان دکتر روحاني با سعه صدر و با صرف وقت زياد برنامه‌اي را تدوين کردند و براي اولين بار درتاريخ جمهوري اسلامي با تحليف رئيس‌جمهور ليست کابينه به مجلس ارائه شد که اگر يک هفته ديرتر ارائه مي‌دادند وزرا از روند بهتري براي اخذ راي برخوردار بودند.

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه بيان کرد: تعهد رئيس‌جمهور اين بود که کابينه اعتدالي يعني کابينه‌اي که در اين شرايط ويژه بتواند کشور را اداره کند و ترديد نکنيم که اگر طرح‌هايي داريم با بشينيم با يکديگر بحث و برسي کنيم ما در شرايطي قرار گرفتيم که فرصت اشتباه نداريم. دولت نمي تواند دوباره کشور را با سعي و خطا اداره کند دوستاني که اطلاع دارند راجع به وضع نفت و وزارت نفت و صنايع کشاورزي و ... خبر دارند.

وي ادامه داد: بعد از لنقلاب تمامي افراد کشور را کنار گذشتند دو افراد دديگر کنار آمدند خود من به شخصه از سن 26 سالگي ناميده شدم در آن زمان رئيس مجلس حدود 40 سال داشت ما نمي خواهيم بگويم در اين دوره کسانني که از سنشان پيد است مربوط به اوايل تنقاالب سهتند بايد بروند کنار.

جهانگيري ادامه داد: در زماني که استاندار اصفهان بودند در يکي از ملاقات‌هايم يکي از وزراي خارجه کشورهاي همسايه آمده بود  و مي‌گفت: من به اندازه سن شما در سمت وزارت خارجه  سابقه دارم درست است که سن ما در آن موقع کم بود زيرا اوايل انقلاب بود اما گر در حال حاضر با هر يک از کشورهاي همسايه مقايسه کنيم کابينه اگر جوان تر نباشد مسن تر نيست .

وي در  ادامه تصريح کرد: اين افرادي که به سن اعضاي کابينه ايراد مي گيرند دليل و يا مقاله‌اي ارائه دهند که بگويد سن افراد با سمت مديريتي داراي رابطه است

معاون اول رئيس‌جمهوري گفت: ما نمي خواهيم وارد مسائل حاشيه‌اي شويم فقط جمله اي کوتاه عرض کنم که آقاي دکتر روحاني با وزاريشان شرطي که کرده اند اين بود که قانون گرايي، به تمامي قوانين کشور بايد تن داده شود قانون فصل الخطاب باشد و مسئله دوم التزام به ولايت فقيه وشخص ولايت فقيه.

وي ادامه داد: برخي از وزرايي که شما به آنها انتقاد مي‌کرديد وزرايي بودند که با آقاي روحاني اعلام کردند که ما اگر بدانيم اگر مقام معظم رهبري حتي به يکي از نزديکان بگويد که فلاني در کابينه باشد يک لحظه ترديد نمي‌کنيم و در کابينه نمي‌مانيم شما به خالص‌ترين نيروهاي اين نظام مي گويد که جز فتنه بوده‌اند.

جهانگيري در ادامه با اشاره به منشور اخلافي اعضاي کابيه بيان کرد: از بندهاي اين منشور تصميم بر مبناي تبديل انديشه در مدار اعتدال ورفتار هم در چهارچوب قانون باشد هدف اول من تامين منافع پايدار ملي باشد و منافع حزبي سازماني قومي حرفه‌اي و ... را به هيچ وجه مبنا قرار ندهم اين موارد و مواردي که به علت کمبود وقت نمي‌توانيم بيان کنيم توافقاتي بوده که بين وزرا و رئيس‌جمهور انجام گرفته است.

معاون اول رئيس جمهور خاطرنشان کرد: اين کابينه مي‌تواند به خواسته مردم جامع عمل بپوشاند و اميدواريم که اعضاي کابينه راي بالايي بياورند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: جهانگیری ، دولت ، معاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار