"بوريس جانسون" شهردار لندن روز دوشنبه در نامه اي به اسپانيا هشدار داد دست از منطقه جبل‌الطارق بردارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ديلي تلگراف، اين نامه در پي بروز دوباره اختلاف ارضي ميان انگليس و اسپانيا بر سر اين منطقه منتشر شد.

جانسون که وابسته به حزب محافظه‌کاران است از دولت انگليس خواست "به زور دستان اسپانيا را از گلوي مستعمره انگليس کنار بزند."

انگليس با خالي کردن نخاله‌هاي ساختماني در اين منطقه مورد اختلاف يک تپه دريايي ساخته است. اسپانيا نيز به تلافي اين مساله به خودروهاي عازم انگليس با تاخير فراوان اجازه عبور مي دهد.
جانسون در اين نامه که روز دوشنبه در ديلي تلگراف منتشر شد نوشت: "دست از صخره ما برداريد، همين که گفتم."

وي نوشت: "اميدوارم هر جور که شده به زودي دستان اسپانيا را از گلوي مستعمره‌مان پس بزنيم زيرا چيزي که دارد الان رخ مي دهد افتضاح است."

اسپانيا گفته است کليه خودروهاي عبوري از جبل‌الطارق بايد 66 دلار عوارض بدهند. اين کشور گفته است اين عوارض را به عنوان خسارت به ماهيگيراني خواهد داد که از ساخت اين تپه دريايي زيان ديده‌اند.

جانسون اسپانيا را متهم کرد آزار و اذيت دوران فرانکو ديکتاتور معروف اسپانيا را بار ديگر احيا کرده است.

وي ادعاي اسپانيا درباره منطقه جبل‌الطارق را مشابه ادعاي آرژانتين درباره جزاير فالکلند دانست و گفت هر دو کشور قصد دارند با اين ادعاها توجهات را از مسايل داخلي خود منحرف کنند.

وي گفت: دولت اسپانيا اين اقدام را براي منحرف کردن توجهات از بحران يورو در اين کشور انجام مي دهد.

اسپانيا منطقه جبل‌الطارق را در سال 1713 مادام‌العمر به انگليس واگذار کرد اما مدتهاست اعلام کرده است اين منطقه بايد به اسپانيا باز گردد. انگليس نيز گفته است ساکنان اين منطقه علاقمند انگليس هستند و لذا هيچ وقت اين منطقه را به اسپانيا نخواهد داد.

اين صخره دريايي فقط 6.8 کيلومتر مربع مساحت دارد و 30 هزار نفر ساکن آن هستند. با اين حال، جبل الطارق از نظر جغرافياي سياسي اهميتي فراوان دارد زيرا به تنها معبر دريايي از اقيانوس آتلانتيک به درياي مديترانه مشرف است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار