"تاجیکستان" و "افغانستان" همکاری خود برای پیشگیری از اقدامات تروریستی و مبارزه با قاچاق را تقويت می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "سیف‌الله‌ صفراف" معاون مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری "تاجیکستان" عنوان کرده است که این تلاش‌ها از طریق کوشش‌های "امامعلی رحمان" رئیس‌جمهور "تاجیکستان" و "حامد کرزی" رئیس‌جمهور "افغانستان" برای ایجاد فضای همکاری و شفافیت، عملی می‌شوند.
 
وی افزود: 2 کشور با داشتن 1344 کیلومتر مرز مشترک، درگیر مشکلات ستیزه‌جویی و قاچاق هستند که همه این موارد تقویت همکاری‌ها را حیاتی می‌سازد.
 
"کاظم‌شاه اسکندراف"، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی نیز در این رابطه اظهار داشت: رحمان 10 سال است که جامعه بین‌المللی را برای کمک به افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر فرامی‌خواند.
 
اسکندراف گفت: رحمان خواستار توجه ویژه به تهدیدها و مسائلی شده است که از افغانستان سرچشمه می‌گیرند.
 
وی همچنین ایجاد یک کمربند مقابله با مواد مخدر در پیرامون افغانستان را پیشنهاد داده است.
 
این کارشناس تاجیک تصریح کرد که "تاجیکستان" به ایجاد یک سیستم امنیتی برای مرز با افغانستان علاقمند است، زیرا این امر به "تاجیکستان" در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، سلاح و قاچاق انسان کمک خواهد کرد.
 
"سهراب شریف‌اف" عضو پارلمان "تاجیکستان" نیز درباره پیش‌نیازهای همکاری جهت کاهش مشکلات امنیت مرزی گفت: نخست، ضرورت دارد که ارتباط نزدیک و تفاهم دوجانبه‌ای که هم‌اکنون میان رهبری سیاسی 2 کشور وجود دارد، حفظ شود.
 
وی ادامه داد: دوما، ضرورت دارد که سرویس‌های امنیتی "تاجیکستان" و "افغانستان" در زمینه‌های مختلف با یکدیگر در تماس نزدیک باشند و با تبادل اطلاعات، عملیات‌های مشترکی را برای از بین بردن تهدیدها و چالش‌های احتمالی سازماندهی کنند.
 
شریف‌اف افزود: سوم اینکه، تمرین‌های مشترک نظامی باید به طور مرتب و حتی‌الامکان در "تاجیکستان" و "افغانستان" برگزار شوند.
 
"محی‌الدین کبیری" رهبر حزب "نهضت اسلامی تاجیکستان" نیز با اشاره به پوشش اخبار در رسانه‌های مهم "تاجیکستان" در این رابطه، گفت که با قضاوت از روی گزارش‌های رسانه‌ای، اين کشور به موفقیت‌هایی در کاهش جریان قاچاق سلاح و مواد مخدر دست یافته است.
 
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در این زمینه و تمجید از نقش 2 کشور در مبارزه با این مشکلات، تصریح کرد: نیروهای مرزبانی افغانستان کار بزرگی در کنترل مرز انجام می‌دهند که اگر به خاطر تلاش آنان نبود، بی‌تردید ما شاهد ورود مقادیر بیشتری مواد مخدر، سلاح و سایر کالاهای غیرقانونی به خاک "تاجیکستان" می‌بودیم ضمن این که ما باید از مرزبانان خود نیز تمجید کنیم که به دستاوردهای بزرگی نائل شده‌اند. انتهاي پيام/
 
منبع: فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار