حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه(15 مرداد 1392) با حضور در جمع خبرنگاران برای نخستین بار پس از تصدی پست ریاست جمهوری به سوال‌های مختلف آنها پاسخ داد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، «ایران هسته‌ای» با مراجعه به سایت اختصاصی رئيس جمهور، بخش‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را از میان سخنان وی در نخستين كنفرانس خبري گزینش کرده که در ادامه می‌آید:

دكتر روحاني در پاسخ به سوالي درباره اينکه نظر شما درباره اعلام آمادگي مقامات آمريکايي براي مذاکره مستقيم با ايران چيست و انجام اين مذاکرات چقدر براي شما اهميت دارد و اينکه تأثير تصويب تحريم‌ها در بازدارندگي از هسته‌اي شدن ايران چقدر بوده است؟ گفت: رأي مردم ايران در حماسه 24 خرداد يک اقدام بسيار جدي و معنا دار بود که هنوز پاسخ عملي و متناسب با اين حماسه از سوي مقامات آمريکا داده نشده است؛ بيانيه اخير کاخ سفيد نشانگر آن است که برخي از مسئولين آمريکايي هنوز درک صحيح و کاملي از واقعيت‌هاي کشور و از اين انتخابات و پيام ملت بزرگ ايران ندارند.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص حل مسأله هسته‌اي ايران و وجه تمايز دولت تدبير و اميد با دولت‌هاي پيشين در اين زمينه‌ تصريح کرد: اول بايد بدانيم كه برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران يك موضوع ملي و فراجناحي است، اصولي كه در اين زمينه وجود دارد، حفظ خواهد شد، به اين معنا كه حقوق هسته‌اي ايران براساس مقررات بين‌المللي مورد تاكيد اين دولت خواهد بود و ما از حق مردم كوتاه نخواهيم آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني اضافه كرد: اما در عين حال اهل تعامل و گفتگو هستيم و آمادگي داريم با جديت و بدون اتلاف وقت با طرف‌هايمان وارد مذاكرات جدي و محتوايي شويم. اگر طرف مقابل ما هم همين آمادگي را داشته باشد من مطمئن هستم كه نگراني‌هاي دو طرف از طريق گفتگو در زماني نه چندان بلند رفع خواهد شد.

رئيس‌جمهور با تأکيد بر اينکه درخواست‌هاي فراقانوني يا غيرمعقول و تاريخ مصرف گذشته راه به جايي نخواهد برد، تصريح کرد: بايد با واقع بيني با مسئله برخورد كنيم. سرلوحه كار بايد گفتگو باشد و نه تهديد و اين كليد مسئله است، اگر طرف مقابل ما در مقام عمل بداند كه راه حل صرفا و صرفا گفتگو است و تهديد جز اينكه مشكل را زيادتر كند هيچ راه حلي نخواهد بود و اگر كسي فكر مي‌كند از طريق تهديد مي‌تواند خواسته‌هايش را بر ملت ايران تحميل كند، دچار خطا و اشتباهي بس عميق شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني با بيان اينکه راه حل مسأله هسته‌اي نياز به اراده سياسي دارد، اظهار داشت: اينجانب به عنوان رئيس‌جمهور ايران اعلام مي‌كنم كه نظام جمهوري اسلامي ايران اراده سياسي جدي براي حل اين مسئله با حفظ حقوق مردم ايران را دارد و همزمان رفع نگراني‌هاي طرف مقابل را هم مد نظر قرار خواهد داد؛ اميد ما اين است كه طرف مقابل هم داراي اين اراده سياسي باشد كه اگر اين چنين باشد نتيجه مطلوب حاصل خواهد شد نه در بلند مدت بلكه در كوتاه مدت.

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه تا چه حد به مذاکرات با غرب خوش بين هستيد، گفت: همانطور که اشاره کردم بيانيه‌هاي کاخ سفيد با رفتارهايي که ما مشاهده مي‌کنيم همسويي ندارد،‌ من در کل به آينده مذاکره بدبين نيستم و فکر نمي‌کنم که غرب پيام ايران را نشنيده باشد.

دکتر روحاني تصريح کرد: ادامه تحريم، آنها را به جايي نميرساند، تعامل و گفتگوي سازنده و رفع نگراني‌هاي مشترک به نفع دو طرف خواهد بود، ما در پي بازي برد- برد هستيم و اين کار امکان پذير هست. البته اينکه کشوري مثل آمريکا مسير دوگانه اي را انتخاب کرده اين مسير دوگانه آنها را به نتيجه‌اي نخواهد رساند، اين مسير دوگانه صداقت مقامات آمريکايي را زير سوال قرار مي‌دهد.

رييس جمهور اضافه کرد: اگر آمريکا با حسن نيت براساس احترام متقابل از موضع برابر و بدون دستور کار پنهاني برخورد کند راه براي تعامل باز خواهد بود.

رئيس‌ قوه مجريه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا دولت شما اقدامات عملي به جز مذاکره در خصوص مسائل هسته‌اي و رفع تحريم‌ها صورت خواهد داد، گفت: هدف تحريم، برخلاف ادعاي آنهايي که تصويب‌کننده تحريم بودند، عملاً ايجاد فشار بر اقشار مختلف مردم است. اينکه گفته مي‌شود با اين تحريم‌ها از فعاليت هسته‌اي و موشکي ايران جلوگيري مي‌شود کاملا بي اساس است.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني با اشاره به اينکه هدف تحريم‌ها، فشار برزندگي مردم است، تصريح کرد: مردم ثابت کردند در برابر فشار ايستادگي مي‌کنند و ما به عنوان خدمتگزاران مردم وظيفه داريم که با اتخاذ سياست‌هاي داخلي و خارجي با تحريم مقابله کنيم، انتظار مردم اين است که معضلات اقتصادي را حل کنيم و رفع مشکلات اقتصادي مردم سرلوحه کار ما باشد.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه مذاکره را به طور جدي آغاز خواهيم کرد و نشان خواهيم داد و براي شرايط حال برنامه داريم، خاطر نشان کرد: براي رفع تحريم‌ها درنگ نخواهيم کرد و همه توان خود را در اين مسير بکار خواهيم گرفت، که يکي از آن راه‌هاي اساسي، مذاکره و برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام خواهيم داد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا نسبت به آينده مذاکرات با 1+5 خوش‌بين هستيد و اگر احياناً کشورهاي غربي بر روند فعلي پافشاري کنند آيا برنامه شما دنبال کردن راهبرد اقتصادي مقاومتي در کشور است؟ گفت: البته بنده اعلام نکردم به مذاکرات خوش‌بين هستم، بلکه گفتم بدبين نيستم. ما به دليل اينکه با منطق و استدلال وارد مذاکره مي‌شويم در صحنه افکار عمومي نيز منطق خود را تبيين مي‌کنيم.

دکتر روحاني ادامه داد: ما در مقام عمل قدم‌هاي بلند برداشته و با منطقي حکيمانه با همه دنيا سخن خواهيم گفت، به گونه اي که دنيا به طور کامل متوجه شود که جمهوري اسلامي ايران به دنبال حقوق مسلم خود بوده و قصد تهديد و يا مداخله در مورد ديگر کشورها را ندارد.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: غرب بخوبي باور دارد که فعاليت ما کاملا قانوني و صلح آميز است ما راهکار و مسير ديگري را نيز مدنظر داريم که اگر لازم باشد آن را اجرا مي‌کنيم اما هدف ما در حال حاضر اين است که با گفت‌وگو و تعامل و بدبين نبودن، مسير را دنبال کنيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا شما مايل به مذاکره با آمريكا هستيد و انتظارتان از گام هاي عملي در اين خصوص چيست؟ تصريح كرد: بنده اظهار تمايل نکردم ،بلکه گفتم براي منافع ملي حاضرم با هر کشوري براي احقاق حقوق ملتم حرف بزنم، من اشتياق و تمايل خاصي نشان ندادم.

دكتر روحاني با بيان اينکه انتظار ما اين است که آمريکا پيام مردم ايران را بشنود، افزود: ملت ايران در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگي آفريدند. در اين حماسه با دنيا حرف زدند و دنيا هم اين صدا را شنيد به گونه‌اي که 55 کشور به ايران آمدند و پيام‌هاي تبريک فراواني ارسال شد. آمريکا اين پيام را بشنود. کار گروه فشار در آمريکا براي تشريح تحريم‌ها به معناي سردرگمي کاخ سفيد است. توصيه مي‌کنم کاخ سفيد از اين سردرگمي خارج شود و بر مبناي واقعيت تصميم بگيرد. اراده ايران براي حل و فصل مسائل جدي است و اگر آمريکا هم جدي باشد، کارها پيش مي‌رود.

رئيس جمهور در پاسخ به خبرنگاري که از وي پرسيد آيا پيشنهادي براي مذاکرات هسته اي در دور آينده داريد؟ گفت:‌ اصل غني سازي جزو حقوق همه کشورها است در چارچوب ان پي تي همه کشورها حق دارند فعاليت صلح آميز انجام دهند، و بالاتر از آن کشورهاي ديگر موظفند به آنها در زمينه فعاليت‌ هسته‌اي به آن کمک کنند، پس ما طلب داريم چون بايد کشورهاي ديگر در زمينه‌ فعاليت‌هاي غني‌سازي صلح‌آميز به ما کمک کنند.


وي با بيان اين‌که تضمين صلح‌آميز بودن فعاليت‌ها نظارت آژانس است، خاطرنشان کرد: ما عضو کشورهايي هستيم که پادمان و ان‌.پي‌.تي را قبول کرديم و هيچ کس در ايران در هيچ زماني تا به حال نگفته است که ما غني‌سازي را کنار مي‌گذاريم و معلوم است که اين حق مسلم مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني ادامه داد: با گروه 1+5 حتما مذاکره خواهيم کرد و طرح خواهيم داشت اما حالا کمي زود است و قطعا مذاکرات در دستور کار و برنامه‌ها مشخص مي شوند. ما به دنبال رفع نگراني هاي مشترک هستيم، اول بايد دولت و تيم هسته‌اي آن مشخص شود تا زمان مذاکرات نيز مشخص شود، پس آنچه ما در مذاکرات دنبال مي‌کنيم، رفع نگراني‌هاي مشترک است و ما قادريم اين کار را انجام بدهيم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار