عضو هيئت علمي پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي گفت:يك جانداردريايي و يك گونه جديد از كرم‌هاي پهن آزادزي در آب‌هاي خليج فارس كشف شد.

عبدالوهاب مقصودلو، عضو هيئت علمي پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، گفت: يك جنس جديد به نام persica geshmensis و همچنين يك گونه‌اي جديد از كرم‌هاي پهن آزادزي به نام persica geshmensis به تازگي در آب‌هاي خليج فارس توصيف و گزارش شده است.

وي افزود: كشف اين جنس و گونه جديد در طي پژوهش رساله دكتري در رشته بيوسيستماتيك (رده بندي زيستي) جانوري دانشگاه تهران همراه با همكاري حسن رحيميان (استاد راهنماي گروه جانورشناسي دانشگاه تهران) گزارش شده و در شماره 3683 مجله zoo taza به چاپ رسيده است.

مقصودلو تصريح كرد: كميسيون بين‌المللي نام گذاري جانوران (iczn) تنها مرجع بين‌المللي درخصوص نامگذاري و استفاده صحيح از نام‌هاي علمي در خصوص جانوران است يعني زماني كه محققاني در نقاط مختلف دنيا، در محيط‌هاي خشكي و دريايي، با موجود زنده جديدي مواجه شوند، لازم است تا از قوانين اين كميسيون در نام گذاري كشف جديد خود استفاده نمايند.

وي اظهار داشت: نام اين گونه جديد كه نام خليج فارس را به همراه دارد هميشه در فنون زيست شناسي و علمي و همچنين حافظه داخلي و خارجي جهانيان بر جاي خواهد ماند و شيطنت‌هاي سياسي برخي كشورهاي خليج فارس نيز قادر نخواهد بود بندهاي نظام نامه بين‌المللي نام گذاري جانوران (iczn) را وادار به تغيير اين نام‌ها كند، از اين پس، اين جاندار در هر جاي آب‌هاي دريايي اين كره خاكي يافت شود نام خليج فارس را به همراه خواهد داشت.

مقصودلو در ادامه گفت: اين نمونه جديد جانوري علاوه بر آن كه نام خليج فارس و جزيره قشم را در متون علمي جهاني به يدك مي‌كشد، به دليل دارا بودن رتبه تاكسونوميك (رده بندي‌هاي علمي) بالاتر، دامنه وسيع تري از نمونه‌هاي جانوري در شاخه كرم‌هاي پهن را شامل خواهد شد كه در صورت شناسايي گونه‌هاي مربوط به اين جنس در نقاط مختلف دنيا، نام خليج فارس بر روي آنها باقي خواهد ماند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.