رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در الگوی کشت ارائه شده برای دشت تبریز، بیش از 17 درصد در آب مصرفي، سالانه معادل 18 میلیون مترمکعب در بخش كشاورزي این دشت صرفه جويي می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان با بیان این مطلب گفت: تغییر روش کاشت محصولات کشاورزی خصوصاً گسترش کشت محصولات کم آب و تغییر الگوی کشت با جایگزینی سطوح زیر کشت پسته در حاشیه دریاچه ارومیه با توجه به تحمل بالای این محصول به کم آبی و جلوگیری هرچه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی ، از اقداماتی است که توسط سازمان در اراضی حاشیه ای این دریاچه با جدیت دنبال می شود.

وی در ادامه افزود: بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، استفاده بیش از اندازه از آبهای زیرزمینی، چرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی و مرتعی و توسعه شهری افزایش بیابان‌ها در این حوزه را می تواند تشدید و این امر علاوه برتخریب وکاهش حاصلخیزی خاک وگسترش فرسایش آبی وبادی، افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را می تواند در پی داشته باشد.

محمدیان درياچه اروميه را ثروتی طبيعي بسيار بزرگ ذکرکرد و افزود: اگر اين درياچه خشك شود كشاورزي رو به نابودي مي رود، زیرا يك كوير نمك به وسعت بيش از چهار هزار و400 كيلومتر مربع تشكيل و ابعاد اين كوير باعث مي شود آب و هواي منطقه تغيير و نمك به سمت مزارع پراکنده شود. بنابر این، در کنار توسعه آموزش های همگاني درجهت استفاده بهینه از امکانات موجود با درک کامل از شرایط حاضر، فرهنگ مصرف درست آب بين مردم و بهره برداران باید نهادینه تا راندمان آبياري در مزارع بهبود يابد/س

 

برچسب ها: توسعه ، الگوی ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.