هدف از فرمان تشكيل نهاد انقلابي جهاد دانشگاهي از سوی حضرت امام(ره) زدودن فرهنگ منحط غربي از مراكز علمي و فرهنگي كشور و همچنین این نهاد به عنوان پلي ميان دانشگاه، بخش صنعت و خدمات كشور معرفي شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 مردادماه برابر با سالروز تشكيل جهاد دانشگاهي است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي هنوز فضاي جامعه از فرهنگ طاغوتي پاك نشده و مظاهر آن در همه جا به چشم مي‏‌خورد، همچنين عوامل فعال طاغوتي در دانشگاه‏‌ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامي بودند در نتيجه دانشجويان در برابر اين مسأله به مقابله برخاستند در نتیجه دانشگاه‏‌ها تعطيل شد.

حضرت امام خميني(ره) نیز با تأييد اين حركت فرمان تشكيل نهاد انقلابي جهاد‌ دانشگاهي را صادر كردند تا پس از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي، فرهنگ منحط غربي از مراكز علمي و فرهنگي كشور زدوده شود، اين مركز فرهنگي در سال 1363 به عنوان ستاد اجرايي انقلاب فرهنگي تغيير نام داد تا اين كه در سال 1364 پس از استقلال دانشگاه‏‌ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالي، مجدداً به عنوان جهاد دانشگاهي مطرح شد.

امام راحل در بخشي از بيانات خود درباره ضرورت تشكيل جهاد دانشگاهي تصريح كردند: باورتان باشد که خود ما هم می‌توانیم صنعتی داشته باشیم و می‌توانیم ابتکاری داشته باشیم، همین باور توانایی، شما را توانا می‌کند.

جهاد دانشگاهی در پي چه اهدافي شكل گرفت؟


هدف از تشكيل جهاد دانشگاهی‌، گسترش‌ تحقیقات‌ و شكوفایی‌ استعدادهای‌ موجود در حوزه‌ تحقیق‌ به‌ خوداتكایی‌، توسعه‌ امور فرهنگی‌ از طریق‌ همكاری‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ و سایر نهادهای‌ فرهنگی‌، گسترش‌ طرح‌های‌ كاربردی‌ و نیمه‌ صنعتی‌ از طریق‌ پیوند با مراكز علمی‌ـتحقیقاتی‌ به‌ منظور به‌ كارگیری‌ نتایج‌ پژوهش‌ اعلام‌ شده‌ است‌.

اساسنامه جهاد دانشگاهي در( ۱۱ آذر ۱۳۶۵ ) بازنگری و تصویب شد که در این اساسنامه بر فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید شده است و بر اساس این اساسنامه جهاد دانشگاهي نهادي است، عمومي و غير دولتي زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي و داراي شخصيت مستقل، از لحاظ استخدامي و مالي تابع مقرراتي است كه در چهارچوب اختيارات قانوني به تصويب هيئت امناي جهاد دانشگاهي مي‏‌رسد و از سال 1369جهاد دانشگاهي به عنوان پلي ميان دانشگاه و بخش صنعتي و خدماتي كشور معرفي و محل استقرار آن، بيرون از دانشگاه تعيين شد.

مهمترین وظایف

تشكيل جهاد دانشگاهي براي تبيين اهداف خاصي محقق شد كه در اين زمينه وظايفي نيز براي مجموعه تعريف شد كه از آن جمله مي توان به مواردي چون: تبلیغ‌ و ترویج‌ فرهنگ‌ و هنر اسلامی‌؛ برنامه‌ریزی‌ فرهنگی‌ و تربیتی‌ و ایجاد آمادگی‌ فكری‌ و مكتبی‌ جوانان‌ به‌ویژه‌ دانش‌آموزان‌ دبیرستانی‌ و دانشجویان‌، مقابله‌ با غرب‌گرایی‌ و انحرافات‌ فرهنگی‌، ایجاد تشكیلات‌ مناسب‌ به‌ منظور تألیف‌، ترجمه‌، نشر كتاب‌ و تحقیقات‌ توسعه‌ای‌ و كاربردی‌، پیگیری‌ طرح‌های‌ تحقیقاتی‌؛ حمایت‌، جذب‌ و تشویق‌ دانشجویان‌ و پژوهشگران‌ جوان‌ و مستعد و برنامه‌ریزی‌ و ایجاد شرایط‌ و امكانات‌ لازم‌ برای‌ فعالیتهای‌ علمی و پژوهشی‌ آنان‌ برمبنای‌ شناخت‌ مشكلات‌ واقعی‌ و نیازهای‌ تخصصی‌ جامعه‌، اجرای‌ دوره‌های‌ رسمی‌ آموزش‌های‌ علمی‌‌كاربردی‌ و ایجاد تشكیلات‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ و مشاركت‌ در ایجاد زمینه‌های‌ مناسب‌ برای‌ اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاهی‌ اشاره كرد.

توانایی‌ها و مؤسسات جهاد دانشگاهی

جهاد  دانشگاهی از لحاظ‌ ساختار تشكیلاتی‌، از سه‌ ركن‌ هیأت امناء، شورای علمی و رئیس جهاد دانشگاهی تشکیل شده است. اين مجموعه تعدادی‌ پژوهشكده‌ و مؤسسات‌ وابسته‌ نیز دارد. همچنین‌ جهاد دانشگاهی‌ مبادرت‌ به‌ تأسیس‌ خبرگزاری‌ دانشجویان‌ ایران‌ (در 13 آبان‌ 1378 ) کرد تا بتواند اطلاع‌رسانی‌ صحیحی‌ در حوزه‌های‌ علمی‌، فرهنگی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌، هنری‌ و صنفی‌ به‌ دانشگاه‌های‌ سراسر كشور داشته باشد.

توانایی‌های جهاد با توجه به این که دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی و تخصصی کشور، دارای توان علمی بالایی هستند در گروه‌های زیر خلاصه می‌شود، گروه فنی و مهندسی، گروه کشاورزی و منابع طبیعی، گروه علوم پایه، گروه هنر، گروه پزشکی و گروه علوم انسانی. جهاد دانشگاهی در حال حاضر به عنوان علمدار انقلاب فرهنگی و پاسدار ارزش‌های انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها و به عنوان یک نهاد پابرجا، تا جهادی شدن کلیه ارکان، بافت و تشکیلات آموزش و تحقیق و فرهنگ دانشگاه، یعنی تحقّق دانشگاه اسلامی باقی مانده است و تضمینی در جهت تداوم و تکامل حرکت و رشد دانشگاه‌ها در خط اصیل انقلاب، در خدمتگزاری به مردم است.

این حقیقتی است الهام یافته از فرمایشات مقام معظم رهبری که در دیدار با اعضای شورای مرکزی جهاد فرمودند: جهاد دانشگاهی می‌تواند دستگاهی باشد که با فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی، قشر جوان و دانشجوی کشور را در داخل دانشگاه‌ها هدایت کند و آنان را به پختگی و کمال لازم برساند.

انتهای پیام/
برچسب ها: جهاد ، دانشگاهی ، صنعت ، خدمات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
سلام میخواستم بدونم مدرکی که جهاد دانشگاهی میده چیه؟ اصلا معتبرتر؟آیا وزارت علوم تایید و مهر میزنهمدرک رو یا خیر؟ ممنون
آخرین اخبار