معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: اقدام برای خروج از فهرست ثبت ملی «سرای عجم» از سوی مالك بوده و بررسی پرونده ملك با شكایت وی آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، سید حكمت‌الله موسوی اظهار كرد: «سرای عجم» در گذشته متعلق به شیخ خزعل بوده اما این امر قطعیت و سندیت ندارد و نمی‌توان به یقین گفت كه این ملك متعلق به شیخ خزعل بوده است.

 

وی، با بیان این كه «سرای عجم» با حكم دیوان عدالت اداری و بدون رضایت میراث فرهنگی از فهرست ثبت ملی خارج شده است، افزود: در گذشته در تشكیل پرونده‌های ثبتي میراث به مالك خصوصی توجه زیادی نمی‌شد و رضایت مالك شرط لازم نبود. لذا برخی از پرونده‌های ثبتی بدون رضایت كتبی مالك و تنها با رضایت شفاهی تشكیل می‌شد.

 

او خاطرنشان كرد: با شكایت مالك «سرای عجم» در مدت اخیر دیوان عدالت اداری تصميم به بررسی بناهایی كرد كه بدون اخذ رضایت مالك به ثبت میراث درآمده‌اند. این بناها از لحاظ حقوقی حكم لغو ثبت گرفتند. در واقع حكمی كه دیوان عدالت اداری در مورد پرونده‌ها می‌دهد لازم الاجرا است، نمی‌توان از آن تخطی كرد و هر مدیری كه حكم را اجرا نكند متخلف به شمار می‌آید.

 

موسوی، با اشاره به اقدام مالك در خارج كردن «سرای عجم» از ثبت ملی، اظهار داشت: در هسته مركزی شهر اهواز آثار ثبتی زیادی وجود ندارد و تعداد آن‌ها از انگشتان دست تجاوز نمی‌كند و این آثار باید حفظ شوند.

 

وی، با بیان این‌ كه روند تشكیل پرونده با رضایت شفاهی مالك تقریبا دیگر متوقف شده است، گفت: بررسی پرونده‌هایی به این شكل در همه نقاط كشور آغاز و در برخی موارد نیز خروج از ثبت آن انجام شده است. در اهواز نیز غیر از این ملك برای ملك دیگری به این شیوه تشكیل پرونده شده كه احتمال خروج آن از فهرست آثار ملی وجود دارد./س

 
برچسب ها: سرای ، عجم ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.