مدير عامل شركت مادر تخصصي عمران وبهسازي شهري ايران گفت: سیاست هاي نادرست توسعه شهرها و روستا ها منجر به مهاجرت روستائیان به شهرها و شکل گیري شد.

مجيد كيان پور درگفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه تغییر و تحولات بنیادي که در فاصله سالهاي 1285 ش. با وقوع انقلاب مشروطه تا پایان جنگ جهانی اول( 1299 ) روي داد، افزود: به دنبال اين تغيير تحولات  دولت ایران وظایف و نقش هاي جدید و متعددي را عهده دار شد. 

وي ادامه داد: در چارچوب این تغییر و تحولات مداخله در روند رشد و توسعه شهرها نیز در حوزه وظایف دولت قرار گرفت. 

كيان پور در ادامه اظهار داشت: این مداخله ابتدا با وضع قوانین مقرراتی در زمینه ایجاد شهرداري ها( 1309 ) آغاز شد که همزمان با شروع فعالیت هاي مربوط به مدرنیسم و نوسازي و دگرگونی چهره بافت هاي قدیمی در سال 1310 رخ نمود.

مدير عامل شركت مادر تخصصي عمران وبهسازي شهري ايران در ادامه تصريح كرد:‌ عمده ترین اقداماتی که در این زمینه بویژه در شهرهاي بزرگ و تهران آغاز شد در خصوص احداث خیابان ها، میدان هاي وسیع در قلب شهر و محله هاي قدیمی آن احداث خیابان هاي صلیبی و کمربندي، تخریب محله ها و بازسازي ساختمان ها، به ویژه در بدنه ي خیابان هاي شهر بود. 

وي با اشاره به اينكه  در سال  1304توجه بيشتر به بناهاي با ارزش و ملحقات با ارزش ابنیه و بافت هاي تاریخی معطوف شده بود، افزود:  از مظاهر این امر می توان به تاسیسات اداره عتیقه جات و سازمان حفاظت آثار ملي در سال 1304 اشاره كرد.

كيان پور در ادامه افزود: در سال 1312 با تصویب قانون راجع به احداث و توسعه معابر و خیابان ها، دگرگونی کالبدي شهرها، جایگاه قانونی یافت.

مدير عامل شركت مادر تخصصي عمران وبهسازي شهري ايران با اشاره به اينكه از سال هاي 1320 بافت شهر مورد جراحی شهرسازانه بسیار وسیعی قرار گرفت، گفت: شهر که مدت ها قبل به تغییرات محتوایی دست زده بود و با یک آهنگ آرام به روند دگرگونی هاي خود در دهه قبل از خود ادامه مي داد به ناگاه خود را در مقابل شهر سازي يافت.

وي در ادامه  گفت:سیاست هاي نوسازي و بهسازي کشور در دوره پهلوي دوم همگام با اولین برنامه عمرانی دولت در سال 1327 آغاز می شود. 

كيان پور در ادامه توضيح داد: در این برنامه اگر چه اعتباراتی براي توسعه اقتصادي و اجتماعی شهرها، به ویژه در رابطه با بافت هاي قدیمی در نظر گرفته شد به دلیل ناکافی بودن بودجه و مشکلات پس از جنگ جهانی دوم، هیچ گاه حقیقت اجرایی نیافت.

مدير عامل شركت مادر تخصصي عمران وبهسازي شهري ايران در ادامه خاطر نشان كرد: دسیاست هاي نادرست توسعه شهرها و روستا ها منجر به مهاجرت روستائیان به شهرها و شکل گیري شد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار