معاون وزیر راه وشهرسازی گفت:‌ تجارب جهانی حاکی از آن است که پدیده سکونتگاه های غیر رسمی یک پدیده ی رو به زوال نیست بلکه ماندگار و روبه گسترش است.

مجید کیان پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه امروزه یکی از چالش های عمده ناپایدارکننده شهری کشور، گونه ای شهرنشینی با مشکلات حاد موسوم به اسکان غیر رسمی یا حاشیه نشینی است گفت: وضعیت عمومی زندگی شهری در کشورهای رو به توسعه ، اوضاع نگران کننده ای را طی دهه های گذشته، به وجود آورده است.

وی ادامه داد: مسائلی چون افزایش شتابان جمعیت، رشد فقر، کاهش شاخص های کیفیت زندگی، ازدیاد بیکاری ، رشد سکونتگاههای غیر رسمی)حاشیه نشینی آلودگی‌های زیست محیطی و . . . شهرهای این کشورها را با بحران های متعدد روبرو ساخته است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه تصریح کرد: مسکن سازی شتاب زده خارج از برنامه ریزی رسمی شهرسازی؛ پیوستگی عملکردی با شهر اصلی و گسست کالبدی از شهر  از جمله ویژگی های سکونتگاه های غیر رسمی به شمار می رود.

کیان پور در ادامه افزود: افراد ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی اغلب در شهر اشتغال دارند رفت و آمد می کنند ولی از لحاظ مکان جعرافیای مکانهای بد سیمایی را به خود اختصاص داده و در انزوای اجتماعی بسر می برند.

کمبود شدید خدمات شهری ، تراکم زیاد ؛ همچنین تجمع افراد کم درآمد در محیط های با کیفیت پایین زندگی ؛ مخاطرات و آسیب های اجتماعی زیست محیطی طبیعی از ویژگیهای کلی این سکونتگاه ها به شمار می رود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه مشکل کنونی این سکونتگاهها سیمای شهری زشت  است افزود: ساکنان در واقع نادار با مشاغل نامطمئن و مستعد نابهنجاری های اجتماعی و نا آرامی است.  کیان پور خاطر نشان کرد: تجارب جهانی حاکی  از آن است که  پدیده سکونتگاه های غیر رسمی  یک پدیده ی رو به زوال نیست بلکه ماندگار و روبه گسترش است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار