معاون وزير راه و شهرسازي از بازسازي و نوسازي 200 هزار واحد مسكوني بافت فرسوده در كشور و اختصاص 35ميليارد ريال براي بهسازي بافت قرسوده و سكونتگاههاي غيررسمي سنندج خبرداد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي اداره كل راه وشهرسازي استان كردستان، مجيد كيان‌پور درجمع انبوه‌سازان كردستان در سنندج اظهار كرد: برنامه بازسازي و نوسازي بافت فرسوده امسال در كشور 200 هزار واحد مسكوني است.

مدير عامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران با بيان اينكه پرداخت تسهيلات 30 ميليون توماني نوسازي بافت فرسوده از سوي بانك‌هاي عامل در سراسر كشور آغاز شده است، خاطرنشان كرد: پرداخت تسهيلات از ابتداي سال‌جاري توسط بانك‌هاي ملي، ملت، سپه، صادرات، تجارت، رفاه و مسكن در حال انجام است.

كيان‌پور با اشاره به افزايش سقف تسهيلات نوسازي بافت‌هاي فرسوده، سرعت دادن به بازسازي و نوسازي اين بافت‌ها را از مهم‌ترين اهداف اين كار دانست و تصريح كرد:‌ به هر ميزان كه در كشور متقاضي نوسازي و بازسازي مسكن در بافت فرسوده باشد تسهيلات بانكي اعطا مي‌شود.

وي در ادامه بر تجميع پلاك‌هاي ريزدانه در بافت‌هاي فرسوده و استفاده از ظرفيت بخش خصوصي به ويژه توان انبوه‌سازان استان تاكيد كرد و گفت: در خصوص نوسازي بافت‌هاي فرسوده دو محله سرتپوله و پشت بازار هرآنچه اراضي سرمايه كه در آن وجود دارد به عنوان پروژه‌‌هاي مشاركتي با هماهنگي و همكاري مديريت استان تا سه ماهه آينده تعيين تكليف شود.

معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: با استفاده از ظرفيت انبوه‌سازان استان بعد از طي فرايند مرحله اجراي اين پروژه‌ها در كوتاهترين زمان آغاز شود.

كيان‌پور گفت: در حال حاضر بستر ساخت بيش از 500 واحد مسكوني ديگر در سنندج وجود دارد كه اراضي سرمايه‌اي بهاران با ظرفيت 340 واحد و مابقي اراضي بافت‌هاي فرسوده شهر نيز ظرفيت ساخت 150 واحد را دارند.

وي در مورد سكونتگاه‌هاي غير رسمي نيز با بيان اينكه ساخت واحدهاي مسكوني خارج از چارچوب طرح جامع و طرح تفصيلي منجر به افزايش سكونتگاه‌هاي غير رسمي در برخي از شهرهاي كردستان شده است، افزود: براي جلوگيري از اين روند كه با سرعت قابل توجهي در حال پيشروي است نياز به يك مديريت شهري دقيق و تلاش مضاعف شهرداري‌ها و فرمانداري‌ها مي‌طلبد.

معاون وزير راه و شهرسازي ايجاد واحدهاي مسكوني براي جلوگيري از افزايش سكونتگاه‌هاي غير رسمي با توجه به اراضي موجود در مركز شهر را ضروري دانست و تصريح كرد: بايد در كوتاهترين زمان چاره انديشي و برنامه‌ريزي درستي در اين راستا صورت بگيرد.

كيان‌پور افزود: ستاد توانمندسازي استان و فرمانداري‌ها بايد با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق مانع از افزايش سكونتگاه‌هاي غير رسمي جلوگيري كنند.

وي تصريح كرد: جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز از مهم‌ترين وظايف شهرداري‌ها است لذا اعضاي شوراي شهر نيز بايد ضمن تلاش براي ايجاد امكانات رفاهي در اين گونه مناطق بايد جلوگيري از ضربه زدن به منابع زيست محيطي، اراضي كشاورزي و باغي كه در اطراف شهرها ريه حياتي به شمار مي‌روند نيز توجه داشته باشند.

معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: از سال 83 كار مطالعاتي بر روي سكونتگاه‌هاي غير رسمي در كشور آغاز و پنج شهر از جمله سنندج به عنوان پايلوت در نظر گرفته شد كه بيش از 20 پروژه با كاربري‌هاي مختلف و با تامين اعتبارات در آنها اجرا شده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار