دبير انجمن حمايت از برنج ايران گفت : نابساماني و افزايش فاصله قيمت ميان بخش توليد تا مصرف کننده نهايي و کاهش کيفيت برنج هاي خوش طعم و با کيفيت کشور، دو چالش اصلي بازار اين محصول است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جميل عليزاده شايق افزود: امسال با توجه به شرايط آب و هوايي خوب، توليد محصول هم با کيفيت است اما همين برنج وقتي به بازارهاي مصرف کلان مانند تهران، کرج و اصفهان يا مشهد و تبريز مي رسد، با برنج هاي بي کيفيت و ريز مخلوط مي شود اما به قيمت برنج اصلي به دست مصرف کننده مي رسد.

وي خواستار برخورد شديد و قاطع نهادهاي نظارتي با اين تخلف شد و گفت: اگر با همين تخلف اخيري که در کرج کشف و ضبط شد، برخورد قاطع صورت گيرد ديگر شاهد تکرار آن نخواهيم شد.
 
وي ميزان و قيمت واردات برنج را هم نابساماي دانست و گفت: در سه ماه نخست سال 520 هزار تن وارد شده بود که تأکيد کرديم اين ميزان واردات کافي است اما در تيرماه به 630 هزار تن رسيده و مازاد بر نياز است.

دبير انجمن حمايت از برنج ايران اظهار داشت: نرخ برنج وارداتي حداکثر 400 دلار در تن است اما با قيمت چند برابري به دست مصرف کنندگان مي رسد.

عليزاده شايق گفت: توليد برنج امسال به دو ميليون و سيصد هزار تن مي رسد و حدود 25 نوع برنج بر محصول داريم و بايد از توليد حمايت و واردات را ساماندهي کنيم.

وي افزود: نرخ تضميني برنج هم خيلي کمتر است و براي برنجي که حدود 5 هزار تومان فروخته مي شود حداکثر 220 تومان تعيين شده است.

عليزاده شايق گفت : براي خريد تضميني بايد فرمول بدهيم و نمي شود در شهريور 91 براي 92 قيمت گذاري کرد، بايد نرخ تورم هم مد نظر باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کیفیت ، بازار ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار