سهم ۳۵ درصدي ايران ايرتور از سهم بازار داخلي پروازي ايران در سال ۱۳۸۰ با ۱۶ فروند هواپيماي توپولف و تسهيل نمودن سفر براي هموطنان به مشهد مقدس و زيارت امام هشتم امام رضا (ع) جاي بسي تامل است.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران هواپيماهاي توپولف در حالي هم اكنون زمين گير است كه اگر با مولفه هاي فني و اصلاح مصرف سوخت سازمان هواپيمايي كشوري هماهنگ شوند به طور قطع امكان استفاده آنها در شرايط فعلي صنعت هوايي وجود دارد .

در اطلاعيه روابط عمومي ايران ايرتور كه روز دوشنبه نسخه اي از آن در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است: در ميان توپولف هاي زمين گيرشده (پارك شده) ۳۵ فروند هواپيما سالم و تعدادي موتور و قطعات يدكي وجود دارد كه سهم ايران ايرتور از اين تعداد ۱۴ فروند يا به عبارتي دو هزار صندلي است كه اگر اين هواپيماها با مولفه هاي فني و اصلاح مصرف سوخت سازمان هواپيمايي كشوري هماهنگ شوند در شرايطي كه صنعت هواپيمائي كشورمان در محدوديت هاي بين المللي قرار گرفته، قابل استفاده خواهند بود.
در اين اطلاعيه آمده است: بيست و چهارم تيرماه سالروز حادثه يا به عبارت بهتر سانحه هوايي توپولف در ايران بود. اگرچه اين روز بهانه اي شده تا برخي با نظرات غيركارشناسي به بيان معايب و مشكلات فني و تخصصي و حتي به پارك شدن اين هواپيماها بپردازند اما بي انصافي است كه نكات ذيل در خصوص هواپيماي توپولف را فراموش كنيم و تنها چند سانحه كه عمدتا ناشي ازعوامل انساني بوده را ملاك ارزيابي كارشناسان از توپولف قرار دهيم:
۱- پس از پايان جنگ تحميلي و شروع دوران سازندگي، دولت وقت براي رفع پاره اي از مشكلات و پاسخگويي به نياز متقا ضيان در فروردين ماه سال ۱۳۷۱ اقدام به برنامه ريزي در صنعت هواپيمايي كشور كرد. با وجود اينكه صنعت هواپيمايي يكي از سخت ترين دوران حيات خود در آن زمان را مي گذراند ، نبود عرضه صندلي كافي كه با جمعيت كشور نسبت مستقيم دارد، قيمت نامناسب بليت هواپيما و تعداد كم هواپيما در ناوگان هوايي مشكلاتي را فراروي صنعت هوايي كشور قرار داد.
هنوز يادمان نرفته كه بدست آوردن بليت هواپيما تقريبا كاري سخت و دشوار به شمار مي آمد كه كارشناسان معتقد بودند براي رفع اين محدوديت ها فقط بايد عرضه صندلي هاي هواپيما افزايش يابد. بنابراين در فروردين ماه سال ۷۱ بود كه اجاره هواپيماهاي توپولف در دستور كار قرار گرفت. در ابتدا با محوريت شركت هواپيمايي ايران ايرتور ۶ فروند از اين نوع هواپيماها به خدمت گرفته شد كه در ادامه به ۱۶ فروند افزايش يافت.
۲- شركت ايران ايرتور در آن زمان تنها شركت هواپيمايي به شمار مي آمد كه به ۱۷ نقطه ايران روزانه پرواز داشت و با برقراري ارتباط هوايي ۱۳ شهر با مشهد مقدس توانست طي سالهاي ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱ بيش از ۱۸ ميليون مسافر جابجا كند.
سهم ۳۵ درصدي ايران ايرتور از سهم بازار داخلي پروازي ايران در سال ۱۳۸۰ با ۱۶ فروند هواپيماي توپولف و تسهيل نمودن سفر براي هموطنان به مشهد مقدس و زيارت امام هشتم امام رضا (ع) جاي بسي تامل است.
۳- همچنين برقراري پروازهاي بين المللي با هواپيماهاي توپولف نقطه عطفي براي شركت هاي ايراني و علي الخصوص ايران ايرتور بود، چراكه پرواز به استكهلم، گوتنبرگ، مسكو، تاشكند، آلماتا، دوبي، دمشق، بيروت، نايروبي، انتبه (اوگاندا) از يك طرف و حمل و نقل مسافران حج عمره در ايران ايرتور و سهم ۳۰درصدي از پروازهاي كل حج از نقاط مختلف كشور از طرف ديگر با هواپيماهاي توپولف نشان از نقش بسزاي اين هواپيما در صنعت هواپيمايي كشور و جابجايي مسافران است.
۴- يادمان نرفته در ابتداي سال ۱۳۸۱ و براساس مصوبه قانون سازمان هواپيمايي كشوري، شركت هاي هواپيمايي بايد توسط پرسنل ايراني اداره شوند و اين سازمان از اين پس هيچ گونه گواهينامه اي براي خلبانان و مهندسين پرواز خارجي صادر نخواهد كرد.
با تصويب اين قانون، برنامه هاي سنگين و فشرده ايران ايرتور براي آموزش و تعليم پرسنل صورت پذيرفت. هواپيمايي ايران ايرتور با داشتن يكصد خلبان و مهندس پروازي گام بزرگي براي آمادگي پروازهاي داخلي و خارجي اين شركت با هواپيماي توپولف برداشت و با هواپيماهاي توپولف سهم بزرگي از تكامل و پيشرفت در صنعت هواپيمايي را در راستاي ارائه خدمات و تسهيلات به هموطنان و خصوصا مسافران مشهد مقدس بدست آورد و در جايگاه سوم ايرلاين هاي كشور براساس شاخص هاي استاندارد جابجايي مسافر قرار گرفت .
۵- به راستي از سال ۱۹۶۸ كه اولين هواپيماي توپولف ساخته شد تا به امروز كه ۹۰۰ فروند از اين هواپيما توليد شده ، تعداد سانحه و يا سقوط هواپيماهاي روسي چقدر بوده است؟. در سالهاي ۱۹۹۷- ۱۹۹۹ تعداد سقوط به ازاي هر ۱۰۰ هزار ساعت پرواز بسيار پايين و تقريبا نزديك به صفر بوده است.
۶- كارشناسان صنعت هوايي معتقدند قضاوت ناايمن بودن درباره هواپيماهاي توپولف صحيح نيست و اين هواپيماها در كشور ما واقعا به مردم خدمت كرده اند اما چند حادثه در ايران با توپولف اتفاق افتاد كه خاطره بدي در ذهن هموطنان ايجاد كرد.
هرچند در اكثر اين حوادث عوامل انساني دليل اصلي سوانح اعلام شده اما مصرف بسيار زياد سوخت از جمله نقطه ضعف اين هواپيما به شمار مي رود كه علت خروج اين هواپيما از آسمان كشور بوده است.

منبع:روابط عمومی ایران ایرتور
برچسب ها: بازار ، هواپیما ، بلیط ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سیدعباس حسینی
۲۳:۲۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
من یه بار سوار شدم برای هیشه بسمه هرلحظه میترسی سقوط کنه وزید صدا میکرد
آخرین اخبار