امسال، برداشت 65 تن کرفس کوهی در استان چهارمحال و بختیاری، یک میلیارد و 950 میلیون ریال درآمدزایی داشته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، برداشت کرفس با توجه به شرایط مساعد جوی و بارش های برفی زمستانی، امسال 20 درصد معادل ده تن بیشتر از پارسال بوده است.
محمدی گفت: 40 درصد کرفس کوهی کشور از10 هزار هکتار از رویشگاههای طبیعی و کوهستانهای زاگرس مرکزی در استان چهارمحال و بختیاری برداشت می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، کوه دلی دو آب صمصامی، منطقه سر آقا سید، شیخ علیخان، کوه قارن، کوه هزار دره، کوه سفید و شهرهای بازفت، لردگان و کیار، مهمترین قطب های تولید کرفس در کشور است.
محمدی، بوته کنی غیر مجاز، نبود صنایع بسته بندی، ماشینی نبودن مراحل کاشت و برداشت کرفس و پراکنده بودن سطح کشت را از مهمترین مشکلات تولید کرفس در استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد.
وی افزود: مصرف این گیاه دارویی برای تسکین اعصاب و درمان، کاهش فشار خون، روماتیسم و بیماری های عصبی، جلوگیری از تولید سنگ کلیه و مثانه و تمیز کردن مجاری ادراری مفید است.
برداشت کرفس در استان چهارمحال و بختیاری، هر سال از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود.
بیشترین فراوانی پراکنش این گیاه از ارتفاع دو هزار و 100 متری تا سه هزار متری در اقلیم های مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خصوص در اقلیم ارتفاعات فوقانی است. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.