رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: نیت هر شخص تعیین می‌کند که تا چه میزان بر انجام عبادات و نیز در برابر مشکلات صبر دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی یکشنبه شب در هجدهمین جلسه درس اخلاق رمضان خود در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم اظهار کرد: گاهی اوقات برای اینکه میزان عملی را بسنجند آن را به صورت کمی بیان می‌کنند هر چند آن کار کیفی باشد؛ این کار معمولاً برای درک بهتر صورت می‌گیرد.

وی افزود: هرگاه بخواهند میزان کمی عملی را به صورت کیفی درآورند در ساده‌ترین حالت ممکن حجم و میزان کار را مورد تاکید قرار می‌دهند به این ترتیب اگر کسی تعداد یا حجم بیشتری از کارهای خیر را انجام داده باشد باید ثواب و اجر بیشتری هم ببرد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه کاشتن یک نهال برای دیگران ثمراتی همیشگی برای آنها به همراه خواهد داشت و این با بخشیدن مقداری میوه به آنها تفاوت بسیاری دارد، گفت: باقیات الصالحات هم همین‌گونه هستند و اثر آن در دنیا و حتی پس از مرگ شخص وجود خواهد داشت اما باید توجه داشت با این رویکرد همچنان از نظر کمی به بررسی اعمال پرداخته‌ایم.

مصباح یزدی نیت افراد در انجام کارهای خیر را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی اشخاص از انجام کارهای نیک تنها به دنبال جلب نظر دیگران هستند؛ مثلاً شخصی می‌خواهد در انتخابات رأی بیاورد آنگاه برای اینکه مردم را به سمت خود یا حزبش متمایل کند کارهایی انجام می‌دهد که اگر هزینه همه آنها را هم از اموال خودش بدهد باز هم اثر معنوی برای او نخواهد داشت زیرا هدفش مادی بوده است.

وی نیت را یکی از مهم‌ترین عوامل در سنجش اعمال و اختصاص پاداش به آنها دانست و گفت: همین عامل است که سبب می‌شود یک ضربه امیرمومنان (ع) به دشمن از مجموع عبادت انسان‌ها و جنیان برتر باشد./س

برچسب ها: قم ، صبر ، مشکل ، نیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.